| کد خبر: 6112 |

مهران منطقه آزاد تجاری شود ‌

خواسته مشترک فعالان اقتصادی مرز مهران از رییس‌جمهور تبدیل مهران به منطقه آزاد تجاری است.

توجه به توسعه صادرات غیر نفتی و کاهش وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی و فراهم کردن بسترهای صادراتی کشور، برای رسیدن به این اهداف از اهمیت ویژه ای برخوردار است. البته این در حالی است که شدت گرفتن تحریم های غرب علیه کشورمان شرایط را برای صادرات حساس تر کرده است.
 
در همین راستا برای این که به سمت تولید صادرات محور و توسعه صادرات غیر نفتی حرکت کنیم، باید در گام نخست میزان تولید کالای دارای مزیت صادراتی را در کشور افزایش دهیم و تا جایی که ممکن است، قیمت تمام شده کالا را که یکی دیگر از مزیت های کالاهای صادراتی است، کاهش دهیم که به نظر می رسد در این زمینه تا حدودی موفق عمل کرده ایم.
 
به گزارش تین نیوز، البته تقویت زیرساخت های صادراتی، ارائه تسهیلات با نرخ سود مناسب به تولید کنندگان و صادرکنندگان و رفع مشکلات مربوط به گمرک، حمل و نقل و هم چنین معافیت های مالیاتی و بیمه ای در این بخش ها، از جمله مشوق هایی است که از یک سو می تواند باعث افزایش سرمایه گذاری در بخش صنعت و تولید شود و از سوی دیگر راه بازارهای جهانی را برای فعالان این بخش باز کند که این امر، در نهایت به طور حتم به توسعه هر چه بیشتر صادرات غیر نفتی خواهد انجامید.
 
«صادق کسایی» از فعالان اقتصادی مرز بین ‎المللی مهران اظهار کرد: مباحث مطرح شده در خصوص توسعه فعالیت های اقتصادی در مرز بین المللی مهران از سوی مسئولان استان می تواند یکی از عوامل ترقی و توسعه همه جانبه استان باشد.
 
وی با بیان این که فاصله بین حرف تا عمل اجرای برخی از طرح های اقتصادی در استان باید به حداقل برسد و این طرح ها به سرعت عملیاتی شوند، اضافه کرد: تبدیل شدن مهران به منطقه آزاد تجاری یکی از این مباحث است که با تلاش و پیگیری مسئولان باید عملیاتی شود.
 
کسایی از بین بردن لفظ محرومیت استان را در گرو تلاش و پیگیری مسئولان استان در بخش اقتصاد دانست و گفت: با توجه به این که یکی از بخش های شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده توجه به مسایل اقتصادی است لذا می طلبد که برنامه های توسعه اقتصادی و تجاری استان در این سال اجرایی و عملیاتی شوند.
 
این فعال اقتصادی هم چنین با اشاره به این که نظارت در حوزه واگذاری تسهیلات از سوی بانک ها برای اجرای طرح های اقتصادی افراد باید بیش از پیش باشد، تصریح کرد: در صورت تحقق این مهم و هزینه شدن تسهیلات بانکی در مسیر واقعی خود می توان علاوه بر ایجاد اشتغال، توسعه اقتصادی استان را نیز شاهد بود.
 
وی تاکید کرد: متاسفانه در سنوات گذشته محل مصرف واقعی برخی از تسهیلات دریافتی توسط خیلی از شهروندان در سطح استان جای خود را به خرید لوازم منزل، خرید خودرو و حتی نمای ساختمان ها داده که این امر باید با اجرای طرح های نظارتی ازسوی بانک ها پیگیری شوند.
 
کسایی استان ایلام را یکی از استان های غنی کشور در حوزه نفت و گاز اعلام و عنوان کرد: منابع درآمدی حاصل از این ذخایر خدادادی می تواند عاملی برای حذف همیشگی واژه محرومیت از استان مان باشد.
 
این فعال تجاری در مرز بین المللی مهران، ارتقا سطح خدمات گمرکی و زیرساخت های صادراتی در مرز مهران را از خواسته های فعالان اقتصادی این مرز دانست و افزود: با برنامه ریزی و توجه به حوزه صادرات در این مرز می توانیم جزو استان های برخوردار از حیث صادرات و واردات باشیم.
 
وی توجه به تولید استان را از دیگر عوامل توسعه استان برشمرد و افزود: سرمایه گذاری در بخش تولید در استان می تواند عاملی برای عدم وابستگی ما به تولیدات دیگر استان ها باشد، چرا که ورود تولیدات سایر استان ها به ایلام با هزینه های جانبی فراوانی همراه بوده و قیمت تمام شده آن اقلام نیز برای ما گران تمام خواهد شد.
 
«مجتبی ملکی زاده» از دیگر صادرکنندگان فعال در مرز بین المللی مهران نیز اظهار کرد: حل مشکلات سیاسی دو طرف ایرانی و عراقی و ارتقا سطح دیپلماسی در مرز بین المللی مهران یکی از مهم ترین خواسته های فعالان اقتصادی در این مرز است که از جمله آنها می توان به بحث تردد انفرادی و گرفتن ویزای تجار حاضر در مرز و رفت و آمدهای آنان به عراق اشاره کرد.
 
وی با بیان این که تفاوت های فراوانی از نظر تعرفه ها و حتی اقلام صادراتی بین مرز مهران و پرویزخان قصرشیرین وجود دارد، بیان کرد: بسیاری از اقلام صادراتی از مرز قصرشیرین، جواز صدور از مرز مهران را ندارند که با در نظر گرفتن قوانین و مقررات گمرکی یکسان، چرا باید تجار ایلامی از صدور برخی از اقلام منع شوند و حتی تعرفه گمرکی بیشتری برای صادرات یک کالا در مقایسه با پرویزخان پرداخت کنند.
 
این صادرکننده نمونه از سال های 88 تا 91 تصریح کرد: مطرح شدن طرح تبدیل مهران به منطقه آزاد تجاری می تواند عاملی بسیار موثر در توسعه و ترقی اقتصادی استان باشد، چرا که با عملیاتی شدن این طرح، زمینه حضور و مشارکت سرمایه گذاران به استان فراهم می شود.
 
ملکی زاده با اشاره به این که تبدیل مهران به منطقه ویژه اقتصادی نمی تواند خیلی به اندازه یک منطقه آزاد موثر و ثمربخش باشد، تاکید کرد: تبدیل مهران به منطقه آزاد تجاری علاوه بر زمینه سازی برای حضور بیشتر سرمایه گذاران خارجی و رونق معاملات تجاری می تواند پل ارتباطی بین تاجران و سرمایه گذاران ایرانی و خارجی باشد.
 
وی عنوان کرد: توسعه زیرساخت های اقتصادی مرز بین المللی مهران باید با برنامه ریزی و تلاش مسئولان استان، در دستور کار قرار گیرد تا بتوان با جذب سرمایه گذار تحولی در اقتصاد استان ایجاد کرد.
 
این فعال تجاری و اقتصادی به مشوق های صادراتی برای تجار و فعالان اقتصادی مرز مهران اشاره و تاکید کرد: عدم پرداخت به موقع جوایز و مشوق های صادراتی در استان به نوعی باعث کم کاری برخی از تجار این مرز شده که نیازمند توجه بیشتر مسئولان استان است که در همین راستا تجدیدنظر در اعمال مقررات مالیاتی برای صادر کنندگان نیز از ضروریات و خواسته های فعالان این مرز است.
 
این صادرکننده نمونه کشوری از سال 88 تا 91 به پرداخت سهم سه در هزار اتاق بازرگانی اشاره کرد و افزود: پرداخت این سهم صادرات به اتاق باید در قبال ارائه خدمات صادراتی به فعالان و صادر کنندگان باشد ولی این گونه نیست که این هم از دیگر انتظارات صادر کنندگان و فعالان اقتصادی مرز بین المللی مهران است.
 
«فرج امیدی» رییس اتحادیه صادرکنندگان استان ایلام نیز اظهار کرد: در سنوات گذشته مقرر شد که مشوق های صادراتی از سال 88 به روز پرداخت شوند، ولی این مهم علاوه بر این که محقق نشد بلکه کاهش میزان صادرات کالا از مرز مهران به عراق را نیز به دنبال داشت.
 
وی با بیان این که راه تولید از مسیر صادرات می گذرد، افزود: در سال جاری که از سوی مقام معظم رهبری به نام سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نام گذاری شده توجه و پرداختن بیش از پیش به مقوله تولید و تولیدات صادرات محور در سال جاری می تواند یکی از عوامل تحقق شعار سال باشد.
 
امیدی خاطرنشان کرد: متاسفانه از لحاظ دیپلماسی با دولت عراق برای ایجاد برخی از زیرساخت ها در مرز مهران با مشکل مواجه هستیم و همین امر باعث ممنوعیت صدور برخی از کالاها از جمله مواد غذایی لبنی به عراق شده است.
 
وی با بیان این که صادرات برخی از کالاها به صورت فصلی مجوز صادرات پیدا می کنند، اضافه کرد: چرا باید یک کالا با ویژگی ها و مشخصات یکسان در مرز مهران با تعرفه ای گران تر از مرز پرویزخان قصرشیرین صادر شود؟ که این امر باز هم به ضعف دیپلماسی مسئولان دو طرف باز می گردد که نیازمند توجه بیشتر است.
 
رییس اتحادیه صادرکنندگان استان گفت: در حال حاضر عمده ترین محصول صادراتی به عراق از طریق مرز مهران، سیمان است که طرف عراقی صدور این کالا را با مراحل پیچیده ای مواجه کرده که برطرف شدن این مشکل نیازمند تقویت روابط سیاسی بین طرفین است.
 
امیدی به عدم وحدت رویه تعرفه های گمرکی در کشور عراق اشاره و عنوان کرد: مشکلات موجود در مرز بین المللی مهران با رایزنی مسئولان استان با طرف عراقی قابل حل است که ارتقا سطح روابط و دیپلماسی با طرف مقابل می تواند زمینه توسعه صادرات در این مرز باشد.
 
وی اظهار کرد: مشکلات حوزه مالیات برای تجار و فعالان اقتصادی در مرز بین المللی مهران یکی دیگر از مسایل موجود است که به نوعی تجار را با کاهش فعالیت مواجه کرده به طوری که در 6 ماهه اول سال 92 میزان صادرات کالا از طریق مرز مهران در مقایسه با مدت مشابه سال ماقبل آن از کاهش چشمگیری برخوردار بوده است که عزم مسئولان استان را می طلبد تا چاره ای بیندیشند.
 
این فعال اقتصادی در مرز مهران با بیان این که چرخه صادرات معاف از مالیات است، عنوان کرد: با توجه به بخشنامه انجمن صنفی صادرات، تولیدات کارخانه هایی از قبیل سیمان، پتروشیمی و فولاد، پروانه صادرات باید به نام شرکت تولید کننده باشد، لذا با در نظر گرفتن این بخشنامه در هنگام صدور کالا از مرز مهران چون اظهار نامه به نام فرد صادر کننده نیست لذا موظف به پرداخت مالیات می شویم که در این بین صادر کننده هیچ بهره ای از صادرات آن کالا نبرده که رسیدگی به این مشکل از دیگر خواسته های تجار مرز مهران است.
 
رییس اتحادیه صادرکنندگان استان با اشاره به این که معافیت از مالیات منوط به ارائه اظهارنامه مالیاتی همراه با پروانه گمرکی به نام شخص است، تصریح کرد: ایجاد منطقه ویژه منوط به سرمایه گذاری سرمایه گذاران ایرانی و عراقی در مهران است، ولی متاسفانه الان با توجه به زیرساخت های اولیه گمرکی هنوز اجرای طرح تبدیل مهران به منطقه ویژه در حد طرحی نظری است تا طرحی عملی.
 
وی وجود مشترکات دینی و فرهنگی بین استان ایلام و استان مقابل در عراق، بعد فاصله مهران با بغداد در مقایسه با سایر مرزهای غربی کشور، امن ترین مرز زمینی کشور و دروازه عتبات عالیات را از مزایای مرز مهران عنوان و اشاره کرد: با توجه به حضور سرمایه گذاران برای حضور در مرز مهران و بنا به درخواست های موجود، این افراد تقاضای تبدیل مهران به منطقه آزاد تجاری را دارند و فعالیت و سرمایه گذاری خود را منوط به تبدیل مهران به منطقه آزاد تجاری اعلام کرده اند.
 
امیدی در پایان با بیان این که هر مرزی که فاقد واردات باشد به نوعی عقیم تلقی می شود، تاکید کرد: پیگیری بحث واردات کالا از مرز بین المللی مهران نیز از خواسته های فعالان این حوزه در مهران است که با راه اندازی این بخش و مطرح شدن سود بازرگانی خیلی از مشکلات تجار مرتفع خواهد شد که این مهم نیز از انتظارات فعالان این مرز است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.