| کد خبر: 2034 |

◄ گفتگوی اختصاصی تین نیوز با رئیس سازمان بین المللی Walk۲۱: شهر زندگی، شهر قابل پیاده روی / تهران، فرصت رهبری منطقه را دارد

تین نیوز | رئیس سازمان بین المللی Walk21 ضمن ابراز خرسندی از اقدام شهردار تهران برای توسعه پیاده روی در پایتخت که از نظر وی به معنی مراقبت از تمامی شهروندان تهرانی از جمله کودکان، جوانان و سالمندان است، گفت: از نظر من شهر قابل زندگی، شهر قابل پیاده روی است.
 
جیم واکر یکی از پدیدآورندگان و رئیس سازمان walk21 است که مدت 13 سال ریاست آن را بر عهده دارد. او تاکنون به 8 شهر از 20 شهر برتر قابل سکونت جهان مشاوره داده یا از آنها حمایت کرده است. واکر همچنین به عنوان مشاور امور سفرهای درون شهری در زمان بازی های المپیک لندن شش سال قبل فعالیت می کرد. وی همچنین از سوی شهردار لندن به مدت 9 سال مدیریت پروژه 9 میلیون پوندی "واک لندن" را برعهده داشته است.

واکر در ادامه فعالیت هایش بهترین برنامه عملیاتی و سیاستگذاری پیاده روی دولت مرکزی بریتانیا را تهیه کرده است و از طریق طرح "لاتاری" بیش از یک میلیون نفر را به پیاده روی جذب کرده است. وی در حال حاضر یک بنیاد خیریه بین المللی را با تایید خانواده سلطنتی راه اندازی کرده است . از دیگر  کارهای برجسته وی می توان به راه اندازی شبکه جهانی پیاده روی اشاره کرد. در زیر  گفتگوی تفصیلی تین نیوز با جیم واکر ارایه شده است:
 
تین نیوز: سلام آقای واکر، امیدوارم تا اینجای کار سفر خوبی را سپری کرده باشید، در ابتدا کمی درباره خود و نحوه کار انجمن walk21 توضیح دهید؟
واکر: من جیم واکر گردآورنده سازمان بین المللی walk21 هستم. زمانی که متوجه شدیم، حق پیاده روی از مردم سلب شده است، هدف سازمانی خود را بر اساس حمایت از نیاز پیاده روی شهروندان قرار دادیم. گرچه مسئولان می توانند با ایجاد شبکه حمل و نقل عمومی بر تعداد خودروهای شخصی غلبه کنند اما نباید فراموش کنند که اگر مردم نتوانند در حاشیه ایستگاه های مترو و اتوبوس پیاده روی کنند، آن شهر دیگر جای زندگی نیست و پیاده روی همانند چسب به شهر چسبیده است.

در خصوص نحوه کاری، باید بگویم که فعالیت های walk21 در جهت همکاری با متخصصان و سیاستمداران و تشکل های مدنی است، تا از طریق آنها بگوییم پیاده روی همانند چسب به شهر چسبیده است و این پیاده روی است که که شبکه شهری را به هم متصل می کند.
 
تین نیوز: آیا این، اولین حضور شما در تهران است؟ از نظر شما چه تفاوت ها و تشابهاتی میان تهران و سایر پایتخت های جهان وجود دارد؟
واکر: این دومین باری است که به تهران آمده ام. من با 14 شهر جهان در حال همکاری هستیم و تصویری که من در تهران می بینم تفاوت چندانی با سایر شهر ها ندارد، اما خودروها در شهر شما بیش از اندازه و با سرعت زیاد حرکت می کنند که موجب ایجاد آلودگی هوا و آلودگی صوتی می شوند و همین سرعت بالا بر کیفیت زندگی تاثیر می گذارد.
 
راهکارهای مهندسی در تهران به تردد بیشتر خودروها کمک کرد
 
تین نیوز: به نظر شما مشکل اصلی تهران چیست؟ سیستم حمل و نقل یا مردم؟
واکر: با توجه به مشاهدات خودم، متوجه شدم که مردم برای رفتن به سر کار بیشتر از خودرو شخصی استفاده می کنند و این جایگاه پیاده روی را کاملا محدود کرده است و من در نظر دارم تا در راستای برنامه های شهرداری تهران وجود پیاده روی را نمایان کنم. زیرا راهکارهای مهندسی که تاکنون برای روانی ترافیک اعمال شده است به حرکت خودروها کمک کرده و موجب هزینه برای مردم به خاطر رفتن به سرکار، خرید و یا مسجد شده است.
ما باید از نو و بر اساس سطح دسترسی مردم به محل کار و سفرهای درون شهری اولویت بندی کنیم. زیرا برخی از راه ها طوری ساخته شده است که من ترجیح می دهم در اتاق هتل بمانم تا در ترافیک معطل شوم، همچنین برخی مسیرهای عبوری برای رسیدن به مترو آن قدر نا امن است که بهتر است از تاکسی استفاده شود.
چیزی که من در تهران می بینم، علی رغم اینکه همه در حال کار کردن و پول درآوردن هستند در چهره آنها ناامیدی دیده می شود. اما من باور دارم که مهندسان حمل و نقل وترافیک شهرداری تهران به کار خود وارد هستند و می دانند که دقیقا چه کار باید بکنند.
 
تین نیوز: لطفا درباره اهمیت بخشی به پیاده روی که موضوع مدنظر شماست، توضیح دهید و ارتباط آن با حمل و نقل عمومی چیست؟
چرا این موفقیتی که در محدوده بازار تهران به دست آورده شده در سایر مناطق اجرایی نشود و با همین کیفیت در سراسر شهر حرکت نکند؟ در حال حاضر این فرصت پدیدآمده است. اما اول باید یاد بگیریم و فکر کنیم که شبکه پیاده روی بخشی از  شبکه حمل و نقل عمومی است؛ با این دیدگاه که پیاده روی نقش کلیدی در طرح جامع شهر دارد.

نکته کلیدی من در قبال تهران این است که " شهر قابل زندگی، شهر قابل پیاده روی است." اولویت با پیاده روی در اطراف ایستگاه های مترو و اتوبوس است. تفکر توسعه مترو و استفاده از BRT خوب است، اما نباید سطح دسترسی به پیاده رو ها را فرامومش کنیم. بلکه باید در خارج از ایستگاه ها به طول 500 متر را به پیاده روها اختصاص دهیم نه اینکه مردم همزمان با خروج از ایستگاه مترو سوار خودرو شوند. همچنین من سالمندان را در تهران دیده ام که فقط در داخل پارک ها می نشینند و شطرنج بازی می کنند و حتی دانش آموزان برای عبور از خیابان دست والدین خود را می گیرند و این برای من بسیار وحشتناک است، اولویت اول، ایجاد پیاده روهای مخصوص سالمندان و دانش آموزان است تا سالمندان به راحتی در حاشیه آن بنشینند و حتما در محیط بسته پارک محدود نشوند و همینطور باید 500 متر از محیط پیرامون مدارس را به پیاده رو اختصاص داد. همین طور باید محدودیت سرعت در اطراف مدارس اعمال شود تا نسل بعدی از آنها پیروی کند.
 
آیا خودرو بیانگر شخصیت و کلاس اجتماعی است

تین نیوز: با توجه به الگوی رفتاری مردم تهران و نقش تاثیر گذار قشر مرفه جامعه بر سایر اقشار، چه برنامه ای برای تشویق این گروه از جامعه برای پیاده روی می توان ارایه کرد؛ چرا که این افراد اوقات فراغت خود را به رانندگی با خودرو شخصی سپری می کنند و سایر مردم نیز از آنها الگو برداری می کنند. 
واکر: این سوال شما که از منظر فرهنگی بدان اشاره داشتید، برای من بسیار جالب بود. آیا واقعا یک خودرو بیانگر شخصیت و کلاس اجتماعی است؟ واقعیت این است که باید از پیاده روی در خیابان ها لذت برد. در حقیقت ما حیوانات اجتماعی هستیم و دوست داریم که همانند همان گروه مرفه با کلاس رفتار کنیم و قابل احترام باشیم. اما زمانی که یک توریست فضایی برای راه رفتن و دیدن مناظر شهر نداشته باشد و نتواند با مردم شهر به صورت رو در رو تعامل داشته باشد، هرگز وارد آن شهر نخواهد شد.
انسان ها قابلیت برقراری ارتباط از داخل خودروهایشان با یکدیگر را ندارند، گرچه داخل یک صدف امن هستند اما تنهایی را همواره تجربه خواهند کرد. به عقیده من باید محیط های اجتماعی با کیفیت بالا در شهر بسازیم تا همان فعالیت هایی که در داخل پارک ها مانند ورزش، شطرنج و ملاقات ها  صورت می‌گیرد در داخل خیابان ها نیز صورت بگیرد. ساخت چنین محیطی هم ممکن و هم مهیج خواهد بود. در واقع ما باید پیاده روی را به عنوان یک کلاس اجتماعی در میان مردم و قشر مرفه جا بیندازیم. 
 
تین نیوز: شما به پیاده رو و خیابان هایی مخصوص پیاده روی، به چشم محیط هایی که فعالیت های اجتماعی در آن رخ می دهد، نگاه کردید، لطفا چند نمونه از این مکان ها را نام ببرید؟
واکر:  البته... به طور مثال "لارمبلا" la Rambla در شهر بارسلون اسپانیا نمونه بارز خلق محدوده پیاده روی است و در قسمت جنوبی خیابان، درختان و نیمکت ها به مقدار فراوان به چشم می خورد و همچنین نقش و نگارهای بسیار زیبایی توسط هنرمندان این شهر در این خیابان به تصویر کشیده شده است. خواننده ها، بازیگران و نوازندگان به همراه مردمی که می خواهند از این فضا لذت ببرند در این خیابان دور هم جمع می شوند.
 
مثال بعدی نیز "دونوستیا"Donostia  در شهر "سن سپاستین"  ایالت باسک در شمال اسپانیا قرار دارد. داستان از این قرار است که با توجه به اینکه مردم این شهر علاقه و اهمیتی به پیاده روی نشان نمی دادند، موجب شد تا شهردار این شهر یک محیط پیاده روی زیبا و تمام عیار  به طول پنج کیلومتر در مرکز شهر ایجاد کند تا تمام مردم را به پیاده روی در بعدازظهرها تشویق کند. اما امروزه نه تنها،
بعد از ظهرها بلکه مردم شب ها هم برای پیاده روی به این خیابان می روند. تمامی ملاقات ها، مصاحبه ها و حتی فعالیت هایی که شما را به دیگران معرفی کند در این خیابان صورت می گیرد. این خیابان جایی است که شما باید در آن حضور داشته باشید.
 
تین نیوز: آیا شما برای ایجاد شرایطی که در مثال ها به آنها اشاره کردید با شهرداری تهران همکاری خواهید کرد؟ 
واکر: من بسیار خوشحال هستم که شهردار تهران با امضای تفاهمنامه همکاری بین المللی سازمان ما، تهران را به جمع شهرهای عضو walk21 ملحق کرد و این حرکت وی به معنی ایجاد همکاری در جهت مراقبت از مردم شهر تهران، کودکان، جوانان و بزرگترهاست.
 
اگر  بخواهم وارد جزییات قرار همکاری شوم، نکاتی وجود دارد که شهردار تهران برای گرفتن نتیجه خوب باید با آنها کنار بیاید و در مقابل نیز walk21 نیز امکانات و حمایت های لازم را برای اجرای این طرح فراهم می کند تا سرمایه های شهر تهران هدر نرود.

ما در شهرهای مختلفی در حال فعالیت هستیم و تجربه نشان داده است که یکی از دیگری بهتر شده اند. اما در مورد تهران، باید طرح خود را در قالب یک "بسته " با در نظر گرفتن ماهیت فرهنگی و اجتماعی مردم و همسویی و همگونی با آن تنظیم و ارائه کنیم. به طور مثال مدلی که در کپنهاگ دانمارک و یا تورنتو کانادا پیاده شده برای شهر تهران صحیح نیست.
 
تهران فرصت رهبری منطقه را دارد
 
تین نیوز: روش کاری شما برای ساخت و طراحی پیاده روها چگونه است؟از نظر شما تهران پنج سال آینده از نظر پیاده روی چگونه خواهد بود؟
واکر: من بیشتر ترجیح می دهم در خیابان های این شهر قدم بزنم و سپس با متخصصان و مهندسان و برنامه ریزان حمل و نقل تبادل نظر کنم و در ادامه مسئولان را متقاعد کنم که اگر بتوانیم دو یا سه کار اصولی و بی عیب و نقص را تحویل شهر دهیم، در اصل جامعه را با خود همراه کرده ایم و یکی از مزیت های این کار، داشتن پشتوانه مردمی برای انجام طرح های اجرایی بیشتر است.
اما در پاسخ به سوال دوم شما باید بگویم که من فکر می کنم تا پنج سال آینده ایجاد محوطه های پیاده روی را در سراسر ایران عملیاتی کنیم که می تواند به نوبه خود، نه تنها برای ایران و تهران، بلکه برای منطقه بسیار جالب  باشد، چون تهران فرصت رهبری منطقه را دارد. 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • میرزا بابا مطهری نژاد 0 0

    هر فردی که دغدغه انسان ها را داشته باشد. بزرگ است. و هر فردی که اقدام کند برای انتشار و ترویج اندیشه انسان های بزرگ، او هم بزرگ است. درود بر آقای واکر و درود بر کاوه همتی فر که چه حرفه ای این دغدغه را منعکس کرده است. این مصاحبه تکثیر خوبی و تکثیر بهشت است. تکثیر فراگیرانه بهشت، تنها راه محو جهنم است.