| کد خبر: 182241 |

◄ صف 8 کیلومتری مسافران جزیره قشم

استقبال از حمل و نقل دریایی در حوزه گردشگری بسیار گسترده شده است و پیش‌بینی می‌کنیم نوروز ۹۸ پرترافیک‌ترین سفرهای دریایی را داشته باشیم.

تین نیوز

عضو هیات مدیره سازمان بنادر و دریانودری از به وجود آمدن صف 8 کیلومتری مسافران جزیزه قشم خبر داد.

به گزارش خبرنگار تین نیوز هادی حق شناس در نشست خبری بیست و ششمین همایش هماهنگی ارگان های دریایی در خصوص نتایج دوره های پیشین همایش عنوان کرد که برگزاری همایش ها و نمایشگاه های تخصصی دریایی به رونق گردشگری دریایی می‌انجامد. وی گفت: با برگزاری همایش‌ها توجه مردم به مسافرت‌های دریایی و مناطق ساخلی جلب شده، چنانچه در تعطیلات اخیر هفدهم تا بیست و یکم بهمن ماه، 840 هزار مسافربه جزیره قشم سفر کردند که این آمار در مقایسه با آمار سال گذشته 70درصد رشد داشت و در عین حال باعث ایجاد صف 8 کیومتری مسافران دریایی شد.

حق‌شناس گفت: استقبال از حمل و نقل دریایی در حوزه گردشگری بسیار گسترده شده است و پیش‌بینی می‌کنیم نوروز ۹۸ پرترافیک‌ترین سفرهای دریایی را داشته باشیم.

وی افزود:‌ در همین جزیره هرمز در همین تعطیلات اخیر طول صف مسافران به هشت کیلومتر رسیده بود که تلاش کردیم به سرعت عملیات جابجایی مسافران انجام شود.

وی ادامه داد: باید در بنادر کهل و لافت اسکله‌ها را افزایش دهیم، توزیع سفر در قشم و هرمز انجام شود. البته بلیت‌ها الکترونیکی شده است و بخشی از صف‌های بلیت را کاهش دادیم.

 

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود نوروز ۹۸ پرترافیک‌ترین سفرهای دریایی در سالیان اخیر را تجربه کنیم، گفت:‌ پیشنهاد شد سوخت یارانه‌ای در مسیرهای داخلی بابت ۹۰ درصد طول مسیر به شناورها اختصاص یابد.

وی افزود: در هشت سال جنگ تحمیلی، اصلی‌ترین بندر ما یعنی خرمشهر با چالش اساسی مواجه شد و زیرساخت‌های آن آسیب دید.

به گفته حق‌شناس ظرفیت بنادر ما در سال ۵۷ بسیار کم‌تر از ظرفیت کنونی بود. اصلی‌ترین بندر ما که آن زمان بندر خرمشهر بود، آبخوری کمتر از ۹ متر داشت، اما امروز آبخور ۱۷ متر در بنادر شهید رجایی، امام خمینی و چابهار داریم و کشتی با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن به این مناطق می‌آید.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تأکید کرد: امروز هر کشتی که در دنیا باشد قابلیت تخلیه و بارگیری در بنادر ما را دارد.

وی افزود: قبل از انقلاب ما به سه کنوانسیون سازمان جهانی ملحق بودیم و امروز به ۳۰ کنوانسیون ملحق شده‌ایم و ۱۵ هزار نفر دریانورد نامحدود داریم و دانشکده‌های دریانوردی قوی در کشور دایر است.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت:‌در جنگ اقتصادی کنونی کارها به روال مناسب در حال انجام است، اما به هر حال چون در تحریم هستیم، کمی زمان‌بر می‌شود.

حق‌شناس افزود:‌در خصوص نقل و انتقالات مالی مؤسسات رده‌بندی و بیمه‌ها، از آن منظر که در تحریم‌های قبلی تجربه‌هایی کسب کرده‌ایم، در تحریم‌های فعلی مشکلی نداریم.

وی درباره سوخت با سولفور کم برای شناورها، گفت: این الزام است که طبق قوانین سازمان جهانی دریانوردی، سوخت دارای ۳.۵ درصد سولفور شناورها به سوخت نیم درصد سولفور تبدیل شود.

وی افزود: ما در ایران به وزارت نفت و پالایشگاه‌ها هم این موضوع را اعلام کردیم، نیاز داخلی ما ۱.۴ میلیون تن سوخت کم‌فسفر است و در این حوزه ما می‌توانیم بانکرنیگ برای کشتی‌های خارجی انجام دهیم.

وی یادآور شد: اگر به هر دلیلی سوخت دارای سولفور کم تولید نشود، نفت و گاز جایگزین می‌شود، اما وزارت نفت باید برای تولید سوخت با سولفور نیم درصد برنامه‌ریزی کند، البته آینده صنعت کشتیرانی به سمت برقی کردن موتورهای کشتی است.

 

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در بندر امام خمینی اسکله‌های سوختی جدید افتتاح شد و اسکله‌های قدیمی هم بازسازی شده است، سرمایه های گسترده‌ای در پس‌کرانه و اسکله انجام داده‌ایم و یک‌هزار هکتار به پس‌کرانه بندر امام افزوده شد.

 

وی افزود: بیشترین حضور بخش خصوصی بین بنادر کشور در بندر امام خمینی است و این بندر طبیعی‌ترین بندر کشور است زیرا نیاز به موج‌شکن ندارد و داخل هور است.

و ی با بیان اینکه ۴ هزار و ۶۰۰ لنج باری در کشور وجود دارد، گفت: ما ۵۰۰ لنج بالای چهل سال سن داریم، و البته استانداردها بر روی لنج‌ها از سوی سازمان بنادر اعمال می‌شود.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: نوسازی لنج‌ها بحث بلندمدت و نیازمند هماهنگی ارگان‌های دیگر نیز است، البته سازمان بنادر و دریانوردی از محل وجوه اداره شده خود تسهیلات نوسازی لنج‌ها را ارائه می‌دهد، بدین ترتیب که از لنج‌داران خواسته‌ایم چند لنج‌دار با هم تجمیع شوند و تسهیلات بگیرند تا کشتی‌های نوین ساخت داخل خریداری کنیم، اما اکنون نگاه سنتی وجود دارد.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره اختصاص سوخت با نرخ یارانه‌ای به شناورهای توضیح داد: وزارت نفت متولی نرخ‌گذاری سوخت است، اما ما جدولی تهیه کرده‌ایم که تردد شناورها در آبهای داخلی و استفاده از سوخت یارانه‌ای در آن پیشنهاد شده است.

حق‌شناس افزود: در ستاد مبارزه قاچاق کالا و ارز اعلام شد که در ۷۰ درصد مسیر داخلی شناورها سوخت یارانه‌ای اختصاص می‌یابد که ما پس از آن پیشنهاد دادیم که این به رقم ۹۰ درصد افزایش یابد.

 اپراتوری هندی‌ها در چابهار

وی بیان کرد: در بندر چابهار اپراتوری کوتاه‌مدت شرکت هندی آغاز شده است و البته بندر واگذار نشده است،‌بلکه بخشی از تخلیه و بارگیری واگذار شده است، ضمن آنکه بخشی از بندر هم به خاطر سرمایه‌گذاری هند دراختیار اپراتور خارجی است.

 

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه در بخش دریایی هیچ چیز قابل پنهان کردن نیست، گفت: در حال حاضر همه کشتی‌های ما امکان مزین شدن به نام پرچم ایران را دارند و این انجام می‌شود.

 

حق‌شناس افزود: مؤسسات رده‌بندی ایرانی کاملا کشتی‌ها را تحت کلاس ایرانی درآورده‌اند و امروز کشتی‌های ایرانی مشکل پرچم و کلاس ندارند.

 صدور مجوز شیلات برای ماهیگیری در عمق ۲۰۰ متر به بالا و فاصله ۱۰ مایلی است

 

وی اظهار داشت: نظارت بر لنج‌های صیادی برعهده سازمان شیلات براساس مجوزی که صادر کرده‌اند، است.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: این شناورها در عمق ۲۰۰ متر به بالا و فاصله ۱۰ مایلی از بندر امکان صیادی دارند و اگر قانون را رعایت نکنند توقیف می‌شوند.

برگزاری بیست و ششمین همایش ارگان‌های دریایی در روز ۲۸ بهمن‌ماه

حق‌شناس از برگزاری بیست و ششمین همایش ارگان‌های دریایی در روز ۲۸ بهمن ماه در تهران در محل کتابخانه ملی خبر داد و گفت: امسال این همایش به صورت یک‌روزه برگزار می‌شود و موضوع آن، کشتیرانی بهتر در راستای توسعه پایدار دریایی است. 

وی با بیان اینکه از ۷ استان دریایی کشور، مدیران و نمایندگان مجلس در این همایش حضور دارند، گفت: «آموزش، اشتغال و حقوق دریانوردان» و «الزامات کشتیرانی بهتر، فرصت‌ها و موانع پیش‌رو» دو پنل اصلی این همایش است.

حق‌شناس ادامه داد: تلاش می‌کنیم بخشی از مشکلات حوزه صنایع دریایی در این همایش بررسی شود و قرار نیست همه مشکلات را بررسی کنیم.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد:‌ما کشوری اقیانوسی هستیم و ۹۰ حمل کالای کشور از طریق دریا انجام می‌شود.

وی بیان کرد: در این همایش، طرح گسترده‌تر بخش دریایی کشور در ادبیات اقتصادی ایران دنبال می‌شود.

وی گفت: در همه کشورهای توسعه‌یافته، شهرها در کنار سواحل هستند و ما نیز باید به تمرکز جمعیتی در کنار سواحل توجه کنیم.

وی افزود: مقام معظم رهبری هم بر اسناد پنج ساله و سند چشم‌انداز به آبادی سواحل مکران تأکید دارند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.