| کد خبر: 216602 |

پیشنهاد ستاد معاینه فنی برای تعیین فرسودگی خودروهای فرسوده

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران با اشاره به اینکه تعریف خودروی فرسوده نسبت به گذشته تغییر کرده است، گفت: برای اینکه بتوانیم شرایط ایمنی و آلایندگی را لحاظ کنیم می‌توانیم با انجام معاینه فنی بیشتر این شرایط را داشته باشیم و این به آن معنا نیست که معاینه فنی می‌تواند خودروی فرسوده را تشخیص دهد و اگر خودرو توانست معاینه فنی بگیرد دیگر فرسوده نیست‌.

تین نیوز

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران با اشاره به اینکه تعریف خودروی فرسوده نسبت به گذشته تغییر کرده است، گفت: برای اینکه بتوانیم شرایط ایمنی و آلایندگی را لحاظ کنیم می‌توانیم با انجام معاینه فنی بیشتر این شرایط را داشته باشیم و این به آن معنا نیست که معاینه فنی می‌تواند خودروی فرسوده را تشخیص دهد و اگر خودرو توانست معاینه فنی بگیرد دیگر فرسوده نیست‌.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، حسین مقدم با بیان اینکه حدودا ۳۰۰ هزار خودروی فرسوده در تهران وجود دارد، گفت: این تعداد تنها ۱۰ درصد خودروهای تهران است و با توجه به اینکه در چند سال اخیر هم خودروهای فرسوده کمتری اسقاط شدند بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار خودروی فرسوده در تهران در حال تردد هستند.

وی درباره شرایطی که سبب فرسوده شناخته شدن یک خودرو می‌شود، افزود: خودروی فرسوده در قوانین بالادستی ایران بر مبنای سن مشخص می‌شد و اخیرا آیین‌نامه اجرایی ذیل ماده ۸ قانون هوای پاک که خودروها را بر اساس سن، فرسوده اعلام کرده بود، توسط دیوان عدالت اداری با استعلامی که از فقهای شورای نگهبان گرفته شده لغو و مقرر شد سازمان حفاظت مجددا در خصوص خودروهای فرسوده اظهار نظر کنند که در این راستا ما هم پیشنهاداتی داده‌ایم.

مقدم ادامه داد: آیین‌نامه جدید در سازمان حفاظت از محیط زیست در حال تدوین است و پیشنهاد ما این است که با توجه به شرایط کنونی کشور که ما نمی‌توانیم خودروها را بر اساس سن و پیمایش آنها فرسوده کنیم و شاید جایگزینی خودروهای نو کار دشواری شده است، یکی از روش‌هایی که می‌شود این شرایط را گذراند این است که تعدد دفعاتی که قرار است خودرو در یک سال معاینه شود برای خودروهایی که از نظر سن قبلا فرسوده تلقی می‌شدند افزایش یابد تا به این شکل اطمینان نسبی ایمنی و حداقل آلایندگی خودروهای فرسوده را تا اتمام این دوره و جایگزینی خودروهای نو لحاظ کرد.

وی درباره معاینه فنی خودروهای فرسوده، تصریح کرد: طبق آیین‌نامه قبلی که سن برای خودروهای فرسوده لحاظ شده بود برای خودروهای عمومی تعداد دفعاتی که معاینه فنی باید انجام شود ۴ بار در سال است. برای اینکه بتوانیم شرایط ایمنی و آلایندگی را لحاظ کنیم می‌توانیم با انجام معاینه فنی بیشتر این شرایط را داشته باشیم. این به آن معنا نیست که معاینه فنی می‌تواند خودروی فرسوده را تشخیص دهد و اگر خودرو توانست معاینه فنی بگیرد دیگر فرسوده نیست‌.

به گفته مقدم، فرسودگی اساسا تعریف دیگری دارد ولی اگر یک خودرو به صورت مستمر در یک سال بتواند معاینه فنی بگیرد می‌توان اینطور تلقی کرد که حداقل‌های ایمنی و آلایندگی برای خودرو را دارد. پیشنهادی که مشخصا در حوزه معاونت حمل و نقل شهرداری تهران در حال کارشناسی شدن است این است که با توجه به اینکه از سال ۹۵ نتوانستیم فاز سوم طرح کاهش را اجرایی کنیم تا خودروهای فرسوده در محدوده طرح کاهش تردد نکنند، پیشنهاد می‌دهیم که اگر خودروهایی که سن بالایی دارند بتوانند با تعمیرات و تغییرات در سیستم موتور معاینه فنی برتر دریافت کنند مجاز باشند در محدوده طرح کاهش تردد کنند.

وی افزود: آیین‌نامه‌های اجرایی بر این مبنا است که با توجه به شرایط نوشته شود پس می‌توان گفت خودروهای فرسوده‌ای که بتوانند معاینه فنی برتر از مراکز مجاز تهیه کنند مجاز به تردد در محدوده طرح کاهش خواهند بود.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران با بیان اینکه معاینه فنی بر دو اساس تشکیل شده است، اظهار کرد: یکی بحث ایمنی در تردد و دوم بحث آلودگی و کنترل آلایندگی و انتشار سطح آلایندگی خروجی از اگزوز است. سیستم‌ها ۱۰۰ درصد مکانیزه است و در یک سامانه یکپارچه ملی این سیستم‌ها فعال‌اند و چه دورترین نقطه از پایتخت و چه پایتخت، همگی اطلاعات را در این سامانه ذخیره می‌کنند. هرکدام از آزمون‌ها اگر به درستی اجرا نشود یا از حدود مجاز اعلامی فراتر رود قطعا نمی‌تواند گواهی معاینه فنی دریافت کند.

وی در خصوص نظارت بر مراکز معاینه فنی، بیان کرد: نظارت بر مراکز معاینه فنی به عهده ستادهای معاینه فنی است که در تهران تشکیلات متمرکزی برای آن وجود دارد که ستاد معاینه فنی خودروهای تهران وظیفه نظارت و راهبرد اجرایی دارد.

مقدم که در یک برنامه تلوزیونی صحبت می‌کرد، درباره فعالیت مراکز معاینه فنی در دوران شیوع کرونا، گفت: علی‌رغم اینکه در انتهای سال قبل این بیماری منحوس به همه دنیا حمله کرد، خدمات ما از دوم فروردین‌ماه تاکنون قطع نشده است و بیش از ۶۰۰ هزار دستگاه در سال جاری پذیرش کرده‌ایم. به لطف خدا و سیاست‌های شهرداری تهران دستورالعمل‌های ابلاغی به شکل کامل اجرا شده و با خرسندی اعلام می‌کنم که حتی یک نفر از همکارانی که در صف به صورت آزمونگر در محل اجرای معاینه فنی هست تاکنون به این بیماری مبتلا نشده اند.

وی اظهار کرد: البته همکارانی هستند که در ستاد حضور دارند و متاسفانه مبتلا شدند. نظافت سطوح به شکل مستمر، فاصله‌گذاری اجتماعی، در اختیار قرار دادن وسایل بهداشتی به همکارانمان و... از نکاتی بود که به آن توجه شده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.