| کد خبر: 230950 |

هجوم کاندیداها در روز پایانی ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری

◄ جهانگیری، رییسی، لاریجانی، هاشمی: پایان تک قطبی؟

روز پایانی ثبت‌نام سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور چهره‌های اصلاح‌طلب و همچنین ثبت‌نام نهایی علی لاریجانی در دقایق ابتدایی آغاز شد. اما ساعتی بعد بالاخره کاندیدای اصلی اصولگرایان با انتشار بینایه ای حضور خود در این دوره از انتخابات اعلام کرد.

تین نیوز

امروز وزارت کشور روز شلوغی داشت و حتی با درگیری برخی هواداران کاندیداها نیز مواجه شد. درواقع روز پایانی ثبت‌نام سیزدهمین  دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور چهره‌های اصلاح‌طلب و همچنین ثبت‌نام نهایی علی لاریجانی در دقایق ابتدایی آغاز شد. اما ساعتی بعد بالاخره کاندیدای اصلی اصولگرایان با انتشار بیانیه ای حضور خود در این دوره از انتخابات اعلام کرد. رییس قوه قضائیه ظهر امروز با در دست داشتن شناسنامه در ساختمان وزارت کشور برای ثبت نام رسمی حاضر شد.

صبح امروز درست در ابتدای شروع ثبت‌نام محسن هاشمی رفسنجانی با حضور در وزارت کشور ثبت‌نام کرد. دقایقی بعد نیز علی لاریجانی که دیروز خبرهایی در رابطه با ستاد انتخاباتی او منتشر شد بالاخره امروز اول وقت ثبت‌نام کرد و او نیز به جرگه داوطلبان ریاست جمهوری پیوست.

سه روز گذشته، ستاد انتخابات در وزارت کشور، شاهد حضور سیاست‌مداران، نمایندگان فعلی و قبلی مجلس و فعالان سیاسی و افراد عادی بود. اما در فضایی سیاسی کشور که جریان‌ها و چهره‌های سیاسی همیشه تلاش کرده‌اند دقیقه نودی عمل کنند، امروز روز سرنوشت سازی خواهد بود و به‌زعم برخی از فعالان و کارشناسان سیاسی شاید آخرین روز با حضور برخی چهره‌ها، انتخابات از تک‌قطبی بودن خارج شود. به‌گونه‌ای که تا اینجای کار عده‌ای انتخابات امسال را مصاف بین لاریجانی و ابراهیم رئیسی می‌دانند. با این حال باید منتظر ماند دید که چه افرادی قادر خواهند بود که از دیوار سخت شورای نگهبان عبور کنند.

*ابراهیم رییسی: مستقل به صحنه آمده‌ام

سید ابراهیم رییسی که نزدیک به سه روز است گمانه زنی ها درباره آمدن زیاد بوده امروز صبح با انتشار بیانیه ای حضور خود برای این دوره از انتخابات را اعلام کرد. او در بیانیه خود نوشت: اینجانب برای ایجاد تحول در مدیریت اجرایی کشور، و مبارزه بی‌امان با فقر و فساد، تحقیر و تبعیض، با احترام به همه نامزدها و گروه‌های سیاسی، به صورت مستقل به صحنه آمده‌ام.

در بخشی از  بیانیه ابراهیم رییسی آمده است:

«در آستانه قرن جدید نیازمند «تحول» همه‌جانبه و نظام‌مند برای نیل به «ایران قوی» هستیم. تغییرات جزیی و پنهان کردن مسائل اصلی مردم در تعارفات سیاسی و زدوبندهای جناحی، دردی را دوا نمی‌کند.

مردم از انتخابات به دنبال این نیستند که فرد یا گروهی از صندلی قدرت بلند شود و قبیله دیگری با نشستن به جای آنها، امکانات کشور را بین خود تقسیم کنند.

نتیجه انتخابات باید «تحول» واقعی یعنی بازگرداندن امید و نشاط به زندگی مردم باشد. در پایان از همه گروه‌ها، محرومان و دردکشیدگان،دانشگاهیان، حوزویان، نخبگان، جوانان عزیز و آحاد جامعه که مطالبه حضور اینجانب را داشتند و همه آنانی که خواستار تغییر وضع موجود هستند، برای همسنگری و کمک به خلق مشارکت حداکثری تاکید می نمایم و یقین دارم که به فضل خداوند آینده‌ای بسیار روشن و چشم‌اندازی بسیار زیبا و دلنشین در انتظار ملت صبور و شکور و شایسته ایران اسلامی است.

خدایا تو شاهدی که هیچگاه دنبال مقام و قدرت طلبی نبوده ام و در این مرحله نیز برخلاف میل و مصلحت شخصی و تنها به منظور انجام وظیفه در جهت اجابت توده مردم وجوامع نخبگان و رعایت مصالح اجتماعی و رفع رنج مردم و ایجاد امید پا به عرصه گذارده ام و در این مسیر از تو و اولیاءت استمداد می طلبم تا خدمتگذاری شایسته برای این مردم قدرشناس و رنج کشیده باشم. انشاء الله. بعونه و کرمه»

البته امروز روز نامزدهای اصلاح طلب بود و علاوه بر محسن هاشمی، افرادی همچون عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دولت حسن روحانی  و نیز وزیر بهداشت دولت اصلاحات یعنی مسعود پزشکیان با حضور در ساختمان وزارت کشور برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 نام نویسی کردند.

*محسن هاشمی: جهانگیری گفت ثبت نام کنم

محسن هاشمی با حضور در جمع خبرنگاران، در توضیح علت حضورش گفت: برای رفع این مشکلات  و رسیدن به یک رفاه مطلوب که همان رسیدن به توسعه و معیشت و رسیدن به عدالت که رفع تبعیص و فساد است پا به عرصه انتخابات گذاشتم.

هاشمی درباره کناره گیری به نفع جهانگیری نیز گفت: من با جهانگیری رایزنی کردم، او بیشترین رای را در جبهه اصلاحات آورد، تجربه زیادی دارند و مشورت کردم ثبت نام بکنم یا خیر که ایشان گفتند ثبت کنید.

محسن هاشمی فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی ادامه داد: متاسفانه ملت ایران جنگ اقتصادی سختی را تحمل کرد اما با تمام فشارها امیدهایی برای پایان این تحریم ها ایجاده شده زیرا تحریم کنندگان به شکست فشار حداکثری اعتراف کردند و باید گفت این وضعیت به اتمام جنگ تحمیلی شباهت دارد با این تفاوت که ما در حوزه های دیگر وضعیت بهتری داریم.

او گفت: ما در دولت رفاه و عدالت به دنبال ارتقای جایگاه ایران در عرصه بین الملل هستیم.هاشمی در پاسخ به سوالی پیرامون ائتلاف اصلاح طلبان و ثبت نام علی لاریجانی در انتخابات گفت: ما نسبت به انتخاب گزینه اصلح بعد از تایید صلاحیت ها اقدام می کنیم.

محسن هاشمی درباره کناره گیری به نفع جهانگیری نیز گفت: من با جهانگیری رایزنی کردم، او بیشترین رای را در جبهه اصلاحات آورد، تجربه زیادی دارند و مشورت کردم ثبت نام بکنم یا خیر که ایشان گفتند ثبت کنید.

هاشمی با بیان اینکه از نظر شورای نگهبان در مورد تایید صلاحیت ها تبعیت خواهیم کرد گفت: بنده به عنوان یک اصلاح طلب میانه رو فعالیت سیاسی خود را انجام دهیم.به نظر شورای نگهبان تمکین می کنم، البته اجبار هم هست باید تمکین کرد!

*لاریجانی: حوزه اقتصاد نه پادگان است نه دادگاه

علی لاریجانی رئیس سابق مجلس شورای اسلامی و مشاور رهبر انقلاب بعد از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران گفت: مسئله امروز ایران نه با اقدامات نمایشی پوپولیستی، نه با کلید جادویی و نه با سوپرمن بازی قابل حل است!

لاریجانی گفت: باید سرنوشت ملت و آرامش زندگی مردم را به افراد کاربلد و جوانان با انگیزه سپرد. اینان، همت بلند و انگیزه های قوی دارند. امام علی (علیه السلام) فرمودند "تدبیرِ نیکو، سرمایه اندک را بالندگی می بخشد و مدیریت نادرست، سرمایه هنگفت را بر باد می دهد". وقتی جهان زیر آهنگ و فرهنگ ما قرار می گیرد که اقتصادی پویا و زندگی ای قابل پیش بینی برای مردم فراهم شود.

من به کسانیکه فکر می کنند با شعار، مسایل اقتصادی مردم حل می شود عرض می کنم بجای متخصص بازی در دور زدن تحریمها، قدری از وقت خود را صرف فراهم نمودن شرایط آرام برای زندگی مردم بکنند که بتوانند برای زندگی خود و فرزندانشان برنامه ریزی کنند. باید برای حل مسایل سخت کشور، با شجاعت و از خود گذشتگی و ریسک در آبرو، به میدان گام نهاد.

*فیروزآبادی، حسینی، ضرغامی و کواکبیان هم آمدند

در ادامه نام نویسی ها در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی و شمس‌الدین حسینی، وزیر پیشین دولت محمود احمدی‌نژاد و نماینده فعلی مجلس هم از دیگر چهره‌هایی بودند که امروز برای شرکت در انتخابات نام‌نویسی کردند. 

فیروزابادی وعده داد که دولت «تحول و عدالت» را تشکیل می‌دهد. اما حسینی در کنفرانس خبری بعد از نام‌نویسی هم گفت که صنعت نفت را از «ملی شدن» به «مردمی شدنم» تبدیل می‌کند.

همچنین علیرضا زاکانی رییس مرکز پژوهش های مجلس و نماینده مردم قم و همچنین مصطفی کواکبیان، از چهر های اصلاح طلب و نماینده پیشین مجلس نیز برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری در ستاد انتخابات وزارت کشور حضور یافتند.

گفتنی است که امروز عزت الله ضرغامی رییس اسبق صداوسیما نیز  با حضور در ستاد انتخابات کشور برای انتخابات نام‌نویسی کرد.

رییس اسبق صدا و سیما با بیان اینکه یکی از شعارهای من این است که من روحانی نیستم و با صدای بلند این را برای مردم یادآوری خواهم کرد، مدعی شد: یکی از اقدامات اشتباه دولت روحانی تبدیل همه موضوعات کشور به موضوعات دوقطبی از دوقطبی مذاکره و ضد مذاکره و دیگری فضای مجازی و فیلترینگ است. ملت ایران بدانند که فرصت تاریخی مذاکره را از ملت ایران را دولت آقای روحانی گرفت؛ آقای روحانی نشان داد که نه توان صحبت با داخل و نه توان و یارای صحبت با دنیا را دارد. اگر او توان و استعداد مذاکره را از موضع قدرت بکار می‌گرفت امروز در موضع قدرتمندی قرار داشت.

این داوطلب کاندیداتوری‌ انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه در مورد تحریم راه حل اساسی خنثی سازی تحریم ها است و دور زدن و بر نداشتن تحریم راه حل اساسی نیست، اظهار کرد: ان شاءالله سفرای ما در دستگاه دیپلماسی باید مورج، مبلغ و متشکر این سیاست باشند و نه صرفا متصدی سمتی تشریفاتی باشند.

همچنین امروز عباس نبوی مدیر مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی با حضور در وزارت کشور، در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد. اما سیدمحمدصادق خرازی با انتشار بیانیه ای از کاندیداتوری در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری انصراف داد.

*جهانگیری: برنده مشارکت پایین، اقلیت است

اسحاق جهانگیری پس از ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری در کنفرانس خبری خود گفت ایران در سالهای اخیر با تنگناهای زیادی روبه‌رو بوده و اکنون نیاز به افق‌گشایی واقعی دارد.

او گفت: می‌دانم که چه شرایط سختی پیشِ روی رئیس جمهوری آینده است. اما نمی‌شد راه عافیت پیش گرفت. به مردم هم نمی‌توانم وعده‌های ناممکن دروغین بدهم. ما به خون شهدا و هم‌وطنانی که اسیر فقر و رنج و کولبری و سوخت‌بری و تبعیض‌اند مدیونیم. آینده را باید با هم بسازیم.

جهانگیری در بیانیه انتخاباتی خود تصریح کرد: با مشکلات کنونی کشور از نزدیک آشنا هستم و می‌پذیرم اگر مسئولانه به میدان نیایم در بدتر شدن وضع جامعه و خسارت‌های ناشی از عدم ورود به انتخابات ممکن است سهیم باشم. برای همین، در کنار همهٔ نیروهایی که نگران وضعیت و آیندهٔ کشورند و دغدغهٔ‌ رنج هم‌وطنانشان را دارند، برای جلب مشارکت موثر مردم تلاش خواهم کرد. می‌دانم بدون افزایش مشارکت مردم و به صحنه آمدن جمعیت خاموش در انتخابات نمی‌توان پیروز شد. درک می‌کنم که اکنون بسیاری از هم‌وطنانم به سوء حکمرانی‌ها معترض‌اند و امیدی به انتخابات ندارند و راه قهر با صندوق را مطرح می‌کنند­، اما برای بهروزی همین ایرانیان راهی روشن‌تر از احیای صندوق رای و تلاش مصلحانه برای افزایش اثربخشی رای عموم مردم نمی‌شناسم.

او اضافه کرد: اکنون گشایش وضعیت کشور نیازمند رأی ایرانیانی است که دلخسته و آزرده از امروز و ناامید از آینده به انتخابات پشت کرده‌اند. در راهی که به آن قدم نهاده‌ام نیازمند رأی همین هم‌وطنان‌ هستم و امیدوارم با برنامه‌ها و تیمی که معرفی خواهم کرد آن‌ها را قانع‌ کنم که رای دادن آن‌ها بهتر از انفعال است.

جهانگیری تصریح کرد: آنهایی که در کارنامه طولانی کاری‌شان کمتر کار اقدامی برای حل مشکلات مردم دیده می‌شود چنان شعار می‌دهند که گویی می‌توانند مشکلات را حل کنند. برای بهروزی همه ایرانیان راهی جز احیای صندوق آرا نمی‌شناسم و در راهی که قدم گذاشته‌ام نیازمند همراهی مردم هستم. 

وی اضافه کرد: تمایل به تشویق در حضور مردم در برخی رسانه‌ها و مراکز تاثیرگذار کاهش یافته و این برخلاف بیانات نظر مقام معظم رهبری است. برنده مشارکت پایین، اقلیت است.

*شریعتمداری، همتی و محسن رضایی نیز ثبت نام کردند

امروز که روز پایانی ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری بود از همان ابتدا با هجوم کاندیداها متفاوت بود و حالا با نامزدی برخی چهره ها از جمله محمد شریعتمداری، وزیر کار و رفاه اجتماعی؛ عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی و محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز عجیب تر نیز شد. 

شریعتمداری در دولت اول حسن روحانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت  بود و البته در دولت سید محمد خاتمی نیز وزیر بازرگانی بود. 

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام برای چهارمین بار داوطلب انتخابات ریاست جمهوری شد. او تا پیش از این سه مرتبه برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد شده بود که در هر سه دوره ناکام ماند و نتوانست وارد پاستور شود و همین امر باعث شده که برخی او را نامزد دائمی لقب بدهند.

اما امروز تنها زن دواطلب انتخابات ریاست جمهوری زهرا جاعی بود که در ساعات پایانی با حضور در وزارت کشور برای این دوره از انتخابات ثبت نام کرد. زهرا شجاعی در دولت اصلاحات رییس مرکز امور مشارکت زنان را بر عهده داشت و در حال حاضر دبیر کل مجمع زنان اصلاح طلب و استاد دانشگاه الزهرا است.

این گزارش در حال تکمیل است...

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.