| کد خبر: 203282 |

عین الاسد کجاست و چرا مهم است؟

پس از اشغال عراق در سال 2003 این پایگاه به عنوان نخستین پایگاه نظامی عراقی تحت اختیار نیروهای اشغالگر آمریکایی قرار گرفت.

تین نیوز

پس از اشغال عراق در سال 2003 این پایگاه به عنوان نخستین پایگاه نظامی عراقی تحت اختیار نیروهای اشغالگر آمریکایی قرار گرفت.

به گزارش تین نیوز به نقل از عصر ایران، حمله تلافی جویانه بامداد امروز ایران به پایگاه هوایی عین الاسد آمریکا در استان الانبار (در غرب عراق) و پایگاه دیگر آمریکا در ارییل عراق  صورت گرفت. این حمله به تلافی اقدام دولت آمریکا به ترور سردار شهید قاسم سلیمانی در بغداد انجام شد.

photo_2020-01-08_10-38-07

 این پایگاه بزرگ‌ترین پایگاه نیروهای آمریکایی در غرب عراق محسوب می‌شود که در 160 کیلومتری غرب بغداد واقع شده است.این پایگاه پیشتر از استقرار نظامیان آمریکایی پایگاه القادسیه ارتش صدام بوده است. عین الاسد یک باند آسفالت فرود هواپیما به طور نزدیک به 4 کیلومتر دارد. پس از اشغال عراق در سال 2003 این پایگاه به عنوان نخستین پایگاه نظامی عراقی تحت اختیار نیروهای اشغالگر آمریکایی قرار گرفت و آنها تا سال 2011 و زمان خروج نظامیان آمریکایی از عراق (به فرمان اوباما) از این پایگاه برای حملات مختلف علیه اهداف مختلف در عراق، استفاده می‌کردند.

photo_2020-01-08_09-05-29

 عین الاسد یکی از مهم‌ترین پایگاه های تامین سوخت و تدارکات برای نیروهای نظامی آمریکایی مستقر در عراق است. پس از خروج  نیروهای آمریکایی  از عراق در سال 2011 این پایگاه به ارتش عراق  تحویل شد و لشکر هفتم زرهی ارتش عراق در آن مستقر شد.

پس از فتنه گروه داعش در عراق در سال 2014 دولت عراق از ایالات متحده آمریکا برای مقابله با داعش کمک خواست و نیروهای نظامی آمریکایی بار دیگر به بهانه مبارزه با داعش تحت قالب ائتلافی بین‌المللی در این پایگاه مستقر شدند و از آن زمان تاکنون این پایگاه دوباره در اختیار نظامیان آمریکایی قرار دارد.

1057336_217

ایران به این پایگاه آمریکا در عراق حمله کرد 

آخرین مقام عالی رتبه آمریکایی که به صورت سرزده از این پایگاه دیدار کرده مایک پنس معاون ترامپ بوده که در آذرماه امسال و همزمان با جشن شکر گذاری آمریکایی‌ها به صورت از پیش اعلام نشده به این پایگاه سفر کرد. توییت مایک پنس پس از سفر اخیرش به پایگاه عین الاسد برای شرکت در جشن شگرگذاری در کنار سربازان آمریکایی دونالد ترامپ نیز در دی ماه سال گذشته و همزمان با جشن‌های پایان سال 2018 به همراه همسرش ملانیا از این پایگاه دیدار کرد.

1057337_601

پس از حمله موشکی بامداد امروز سپاه به این پایگاه آمریکایی‌ها در کنار پایگاه آمریکایی ها در اربیل عراق، منابع ایرانی اعلام کردند این پایگاه (عین الاسد) در واقع مرکز طرح‌ریزی و انجام عملیات ترور سردار شهید قاسم سلیمانی بوده است و به همین خاطر در اقدامی نمادین در همان ساعتی که اقدام به ترور سردار سلیمانی کرده بودند مورد حمله تلافی جویانه جمهوری اسلامی ایران قرار گرفتند.

تعداد دقیق نیروهای آمریکایی حاضر در پایگاه عین‌الاسد اعلام نشده است اما در مجموع ایالات متحده آمریکا بیش از 5 هزار نیروی نظامی مستقر در عراق دارد که در 9 پایگاه مختلف در این کشور پراکنده‌اند. منابع آمریکایی پس از حمله تلافی جویانه بامداد امروز سپاه به این پایگاه به شبکه خبری ان بی سی آمریکا گفتند هنگام حمله تلافی جویانه ایران در انتقام ترور سردار سلیمانی 1500 نیروی آمریکایی به همراه 70 نیروی نظامی نروژی در داخل پایگاه عین‌الاسد بوده اند.

1057340_675

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.