این مرد جان هزاران نفر را در تصادفات نجات داد
کد خبر: 196654 |
21 سپتامبر 2002 سالگرد درگذشت نیلز بوهلین، مخترع و مهندس شاغل در شرکت «ولوو» است که البته کمتر کسی میداند او یکی از مهمترین ابزارهای مورد استفاده در خودروهای دنیا را اختراع کرده است: کمربند ایمنی.
به گزارش تین نیوز، شکل اولیه کمربندهای ایمنی، دونقطه ای بود و بخش بالایی بدن را پوشش نمیداد و البته برای بستن آن نیاز به هر دو دست وجود داشت. اما آقای بوهلین، کمربند تازهای را اختراع کرد که نقاط بالایی بدن را پوشش داده و از شدت ضربه حاصل از ترمزهای ناگهانی و اینرسی موجود در خودرو و سرنشین میکاست. اختراع او که در اوایل دهه 50 میلادی ثبت شده بود؛ یکی از مهمترین جوایز بخش مهندسی خودرو با عنوان Ralph Isbrandt Automotive Safety Engineering Award را در سال 1974به دست آورد. او همچنین در سال 1989 مدال طلا از آکادمی سلطنتی آموزش مهندسی سوئد به دلیل این اختراع را به دست آورد که البته نام او در تالار افتخارات موزه خودرو آمریکا را ثبت کرد.
کمربند ایمنی خودرو، در سالهای آینده به مرور با پیشرفتهایی همراه شد؛ اما نام نیلز بوهلین، به عنوان مخترع این وسیله حیاتی برای خودروها باقی مانده است. مخترعی که جان میلیونها نفر را در تصادفات نجات داده و بسیاری از افراد در جای جای کره زمین مدیون او هستند.
-
مکانیزم
هدف از اختراع کمربند ایمنی، حفاظت از سرنشین، کاهش صدمات سرنشین از طریق ساکن نگه داشتن او در برابر برخورد با قسمتهای داخلی خودرو و یا سرنشینان دیگر است که ضربه ثانویه نامیده میشود. همچنین کمربند ایمنی برای جلوگیری از پرتاب سرنشین به خارج از خودرو ناشی از توقف ناگهانی، برخورد و واژگونی خودرو استفاده میشود.
-
کمربند اتوماتیک
برخی وسایل نقلیه، کمربندی مورب دارند که هنگام روشن شدن خودرو، به سمت جلو میآیند تا از سرنشین محافظت کنند. معمولاً کمربند رانی جداگانهای نیز وجود دارد که میبایستی به صورت دستی محکم شود. اولین خودروی تجاری مجهز به کمربند اتوماتیک، فولکس واگن ربیت 1975 بود. یکی از مشکلات کمربندهای اتوماتیک این است که این کمربندها برای ایمنی کودکان بسیار مناسب نیستند. با ضروری شدن استفاده از کیسه هوا، بیشتر خودروها از ارائه کمربند اتوماتیک خودداری کردند. یکی از شرکتهای طرفدار این کمربند، فورد بود که در مدلهای 1995 و 1996 خود نیز در کنار کیسه هوا، کمربند ایمنی را ارائه داد.
-
کمربند پنج نقطهای
کمربندهای پنج نقطهای، ایمنتر اما محدودتر از انواع دیگرند. این کمربندها بیشتر در قسمت کمربند ایمنی در مسابقات به کار میروند و دارای دو کمربند شانهای و یک کمربند اضافی هستند که از کمربند ران به میان پاها متصل شده است. تسمهها به هیچ وجه نباید به صندلی متصل باشند بلکه میبایستی به اتاق یا زیر آن متصل شوند.
-
صندلی عقب
آمار سال 2014 موسسه بیمه و ایمنی بزرگ راه های آمریکا (IIHS) از مجروحان و جان باختگان سوانح جاده ای حکایت از آن دارد که بخش قابل توجهی از این افراد در لحظه وقوع تصادف کمربند ایمنی خود را بسته و برخی از آنها در برخورد خودرو از روبرو، جان خود را از دست داده اند. به اعتقاد IIHS خودروسازان بیشتر روی ایمنی سرنشینان جلو تمرکز کرده اند، به همین جهت سیستم های پیشرفته در این راستا تکامل یافته و ایمنی صندلی عقب مورد غفلت قرار گرفته است.
-
غفلت
IIHS در یک مطالعه نظرات 1172 نفر را جویا شده و نتیجه گرفته 91 درصد بزرگسالان همیشه از کمربند ایمنی صندلی جلو استفاده میکنند اما زمانی که در صندلی عقب مینشینند این آمار به 72 درصد کاهش پیدا میکند. از میان افرادی که گفتهاند همیشه از کمربند ایمنی صندلی عقب استفاده نمیکنند، از هر 5 نفر 4 نفر گفتهاند در زمان سفرهای کوتاه یا هنگام استفاده از سرویسهایی چون اوبر کمربند ایمنی عقب را نمیبندند.
اخبار مرتبط