| کد خبر: 135207 |

بهره برداری شهروندان کم توان و معلول از بخش های مختلف شبکه حمل و نقل عمومی

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران از تکمیل مطالعات پروژه «ارائه راهکارهای ارتقای دسترسی افراد کم‌توان به حمل‌ونقل عمومی» خبر داد .

تین نیوز

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران از تکمیل مطالعات پروژه ارائه راهکارهای ارتقای دسترسی افراد کم توان به حمل ونقل عمومی خبر داد .

بابک نگاهداری با اشاره به تکمیل مطالعات پروژه «ارائه راهکارهای ارتقای دسترسی افراد کم توان به حمل و نقل عمومی» و تایید آن در کمیته تخصصی خاتمه پروژه گفت : یکی از وظایف اصلی شهرداری ها تأمین دسترسی شهروندان به امکانات جابه جایی جهت تأمین نیازهای روزمره می باشد وحل مسائل دسترسی در شهرها و بهبود بخشیدن به کیفیت آن از اهداف عمده مدیریت شهری به شمار می رود وحل این مساله با در نظر گرفتن توانایی ها و نیازهای کلیه افراد جامعه اعم از پیر، جوان و معلول صورت می پذیرد.

وی عنوان کرد : در حال حاضر در شهر تهران با وجود بیش از 50هزار نفر شهروند معلول جسمی – حرکتی و به رغم تلاش های صورت گرفته، امکان استفاده مناسب ایشان از حمل ونقل عمومی وجود ندارد و بسیاری از این افراد به ناچار از حضور در جامعه و انجام فعالیت اجتماعی و اقتصادی محروم می باشند. برای مثال، سامانه حمل و نقل معلولین شرکت واحد اتوبوسرانی با وجود ثبت نام حدود 3 هزار کاربر در سامانه، به دلیل در اختیار داشتن تنها 60 دستگاه خودرو ون مناسب سازی شده، با تلاش بی وقفه کارکنان سامانه تنها امکان انجام حدود یکهزار جابجایی در هر روز را دارد. این در حالیست که معلولین نیز شهروندان همین شهر بوده و امکان استفاده از خدمات حمل و نقل عمومی از حقوق شهروندی آن ها می باشد.

نگاهداری تصریح کرد : طبیعی است که همه تقاضای این گروه از شهروندان را نمی توان با سامانه حمل و نقل معلولین پاسخ داد، بلکه لازم است شرایط مجموعه حمل و نقل عمومی شهر تهران متناسب با نیازهای ایشان تغییر کند و مناسب شود تا معلولین و افراد کم توان بتوانند همانند سایر شهروندان به انجام فعالیت های اجتماعی خود مبادرت ورزند.

رئیس مرکز مطالعات در ارتباط با انجام پروژه «تدوین راهکارهای ارتقای زیرساخت ها و خدمات دسترسی افراد کم توان به حمل و نقل عمومی» خاطر نشان کرد : در این پژوهش ابتدا قوانین و مقرراتی که لزوم ارائه خدمات به این افراد و رعایت عدالت و برابری را تاکید می نماید وضمن ارائه شده تجربیات کشورهای موفق در این زمینه ، وضعیت موجود حمل ونقل عمومی سطح شهر تهران جهت استفاده افراد کم توان مورد بررسی قرار گرفته و مشکلات آن شناسایی شده است.

نگاهداری گفت : پرسشنامه هایی در اختیار افراد کم توان(اعم از معلول حرکتی و نابینا) قرار گرفته و نتایج آن ها مورد بررسی قرار گرفته است و در نهایت راهکارهایی جهت ارتقای دسترسی افراد کم توان به انواع حمل ونقل عمومی اعم از اتوبوس معمولی، اتوبوس تندرو و مترو به تفکیک ارائه شده است. وظایف هر یک از سازمان ها جهت اجرای این راهکارها، مدت زمان لازم جهت اجرای طرح و همچنین هزینه اجرای هر یک از این راهکارها محاسبه و ارائه شده است. حتی جهت امکان برنامه ریزی بودجه شهرداری تهران، ایستگاههایی که دارای اهمیت بیشتری برای افراد کم توان می باشد شناسایی شده و جهت مناسب سازی اولویت بندی شده اند.

وی در پایان در خصوص اجرایی کردن نتایج پروژه مطالعاتی افزود : ارائه دستورالعمل تدوین شده جهت ایجاد شرایط مناسب برای بهره برداری شهروندان کم توان و معلول از بخش های مختلف شبکه حمل و نقل عمومی و پیشنهاد برنامه هایی جهت منظور نمودن در برنامه 5 ساله شهرداری تهران و همچنین ارائه لایحه ای جهت رفع برخی از مشکلات فوری موجود به شورای شهر تهران تنظیم و ارائه شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.