| کد خبر: 198419 |

◄ رشد 40 درصدی مسافران اربعین نسبت به سال گذشته

از ابتدای ماه صفر تا امروز در مجموع 3 میلیون و 57 هزار و 958 زائر از کشورمان راهی راهپیمایی عظیم اربعین و کربلای معلی شدند. این در حالی است که سال گذشته رقمی بیش از 2 میلیون زائر در ایام اربعین عازم عراق و کربلای معلی شدند که امسال این رقم بیش از 40 درصد رشد داشته است.

تین نیوز

سنت پیاده‌روی 78 کیلومتری بین دو شهر نجف و کربلا، بزرگ‌ترین رخداد حمل و نقلی در منطقه و یکی از بزرگ‌ترین آیین‌های پیاده‌روی در سطح جهان به شمار می‌رود که برای آن امکانات لجستیکی، حمل و نقلی و امنیتی خاصی در نظر گرفته می‌شود.

به گزارش تین نیوز، راهپیمایی اربعین 98  نیز همچون سالهای گذشته امسال نیز اجرایی می شد و  زوار کشورهای مختلف و عاشق حضرت سیدالشهدا(ع) هر سال با ایام اربعین خود را به کربلای معلی می رسانند تا بتوانند در این مانور بزرگ شیعیان شرکت کنند.

اربعین 98 از تاریخ 17 مهر آغاز شده و تا سوم آبان ماه ادامه دارد. امسال برخلاف سال گذشته با توجه به برداشته شدن روادید کشور عراق باعث شد استقبال زائران از مراسم اربعین بیشتر شود. از ابتدای ماه صفر تا امروز در مجموع 3 میلیون و 57 هزار و 958 زائر از کشورمان راهی راهپیمایی عظیم اربعین و کربلای معلی شدند. این در حالی است که  سال گذشته رقمی بیش از 2 میلیون زائر در ایام اربعین عازم عراق و کربلای معلی شدند که امسال این رقم بیش از 40 درصد رشد داشته است.

سامانه سماح

برای مراسم اربعین سال 1398 با توجه به توافق به عمل آمده بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق  ابتدا زایرین از تاریخ 1398/6/10 (1 محرم 1441) لغایت 1398/8/7 (30 صفر 1441) بدون نیاز به اخذ روادید و به شرط ثبت نام در سامانه سماح همراه با گذرنامه معتبر با حداقل 6 ماه اعتبار جهت زیارت اربعین امام حسین(ع) می توانستند وارد خاک عراق شوند.

تا کنون در این سامانه 3 میلیون و 57 هزار و 958 ثبت نام کرده اند. بر اساس آمار ثبت شده در سامانه سماح استان قم به نسبت جمعیت استان رتبه اول تعداد زائر در اربعین داشته است. از این استان 121 هزار و 252 هزار نفر در این مراسم پرشور شرکت کرده اند. از این بین استان تهران با 517 هزار نفر بیشترین ثبت نامی را به خود اختصاص داده است. همچنین استان کردستان تنها با 9 هزار نفر کمترین ثبت نامی را در سامانه سماح داشته است.

بر اساس آخرین اطلاعات سامانه سماح متوسط سنی زائران امسال متوسط سن زائران ایرانی اربعین 44 سال است. در این میان در بین زائران افراد مسن هم کم نبودند چنانکه مسن ترین زائر امسال ما در میان مردان  با 107 سال و نیز مسن ترین درمیان بانوان هم با 113 سال سن زائرحرم اباعبدالله (ع) بودند. زائران مازندران با میانگین سنی 42 سال بیشترین و سیستان و بلوچستان با 34 سال ، قم با 35 و کردستان با 36 سال ، کمترین میانگین سنی زائران اربعین امسال را داشته اند. همچنین 40 درصد از زائرین امسال را بانوان تشکیل داده اند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.