| کد خبر: 181508 |

◄ آمار توسعه راه ها 40 سال پس از انقلاب اسلامی

در مدت این 40 سال که از انقلاب اسلامی می گذرد تمامی دولت ها عزم خود را برای توسعه و تکمیل پروژه های عمرانی و آزادراهی نیمه تمام گذاشته اند.

تین نیوز

پس از انقلاب توسعه راه ها مخصوصاً در بخش جاده ای به سرعت افزایش یافت، به طوری که پیش از انقلاب تنها ۲۸۵ کیلومتر آزادراه آن هم در اطراف پایتخت وجود داشت؛ اما هم اکنون ایران دارای دوهزار و 400 کیلومتر آزادراه است.

به گزارش تین نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در مدت این 40 سال که از انقلاب اسلامی می گذرد تمامی دولت ها عزم خود را برای توسعه و تکمیل پروژه های عمرانی و آزادراهی نیمه تمام گذاشته اند.

به گفته بسیاری از کارشناسان تأثیر محورهای مواصلاتی بر رشد و گسترش سایر عوامل توسعه انکارناپذیر است و زمینه توسعه از جهات مختلف را فراهم می آورد.

ایران به دلیل قرار داشتن در مسیر استراتژیک آسیا و اروپا و  دسترسی به دریاهای آزاد یکی از راه های مهم مواصلاتی بین قاره ها به شمار می رود از  سوی دیگر وجود منابع انرژی فراوان، موقعیت طبیعی و وجود فلات ایران باعث شده ایران از موقعیت کم نظیری در حمل ونقل برخوردار باشد.

ساخت راه ها و جاده های متعدد در دهه های اخیر که به طور عمده شمال و جنوب کشور را به یکدیگر متصل می کند، خود بیانگر این موضوع است که هنوز  ایران در شاهراه شرق به غرب جهان قرار داشته و دسترسی ایران به دریا های آزاد از یک سو و داشتن ساحل گسترده در شمال یکی از مهم ترین امتیازات ایران در حمل ونقل ترکیبی است.

براساس بررسی های انجام شده ایران می تواند سالانه تا حدود دومیلیارد تن کالا و حدود ۲۰میلیارد دلار درآمد ارزی درصورت گسترش زیرساخت های حمل ونقل جاده ای و ریلی از ترانزیت کالا به دست آورد. البته این رقم به غیراز درآمد های جانبی مانند اشتغال مستقیم و غیرمستقیم، فروش سوخت و مهمانسراهای بین راهی و... است.

 سیدمحمدحسین میرشفیع، معاون ساخت و توسعه آزادراه ها بابیان اینکه قبل از انقلاب تنها آزادراه رسمی که در کشور وجود داشت مربوط به  تهران-کرج بود گفت: آزادراه تهران-قم در دوران پیش از انقلاب نیمه تمام رهاشده بود و ما توانستیم در اوایل انقلاب آن را به بهره برداری کامل برسانیم.

او افزود: پیش از انقلاب تنها ۲۸۵ کیلومتر آزادراه در اطراف تهران وجود داشت، اما هم اکنون میزان آزادراه ها به دوهزار و ۴۰۰ کیلومتر افزایش یافته است.

میرشفیع اظهارکرد: طی ۱۵ سال آینده طول آزادراه های کشور را باید به ۱۰هزار کیلومتر برسانیم که از این میزان دوهزار و ۵۰۰ کیلومتر در دست اجراست.

 خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی چندی پیش  به مسیرهای آزادراهی درحال ساخت اشاره کرد و گفت: یک هزار و ۱۶۷ کیلومتر مسیر آزادراهی درحال اجرا داریم که قراردادهای آنها منعقدشده است.

خادمی ادامه داد: به طور میانگین ۵۰درصد از مسیرهای آزادراه در کشور به مرحله اجرا و ساخت رسیده است و برای حدود دوهزار و ۲۰۰ کیلومتر مسیر آزادراهی سرمایه گذاری انتخاب شده و مراحل مطالعاتی آنها آغازشده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: در بخش راه اصلی و بزرگراهی هفت هزار و ۷۰۰ کیلومتر مسیر درحال ساخت داریم و شرکت ساخت و توسعه زیربنا های حمل ونقل کشور مراحل مطالعاتی آنها را آغاز کرده است.

وی با اشاره به این که تا سال ۵۷ هیچ مسیر بزرگراهی در کشور وجود نداشت و بیشتر راه ها اصلی و یا شوسه بودند، گفت: هم اکنون ۱۶هزار و ۸۲۰ کیلومتر بزرگراه در کشور وجود دارد و تمام آن ها در مرحله بهره برداری قرار دارند. عملکرد بخش بزرگراهی شرکت ساخت و توسعه زیربنایی کشور در بخش بزرگراهی در ۴۰ سال گذشته ۱۶هزار و ۸۲۰ کیلومتر بوده است.

خادمی اظهارکرد: مجموع راه های اصلی و  فرعی درجه دو و سه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، ۴۷هزار کیلومتر بود که تمامی مراکز مناطق مهم کشور را به یکدیگر متصل می کرد؛ اما هم اکنون ۱۰۸هزار کیلومتر مسیر جاده ای اصلی و فرعی درجه دو و سه داریم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.