| کد خبر: 175546 |

◄ تشریح پروژه‌های راه‌سازی استان فارس

با توجه به اهمیت استان فارس به‌عنوان چهارمین استان پرجمعیت کشور در بحث ترانزیت و حمل‌ونقل، فیروز تکاور، مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس، از اقدامات انجام‌شده درباره توسعه و تسهیل حمل‌ونقل جاده‌ای گزارشی ارائه کرد.

تین نیوز

با توجه به اهمیت استان فارس به عنوان چهارمین استان پرجمعیت کشور در بحث ترانزیت و حمل ونقل، فیروز تکاور، مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس، از اقدامات انجام شده درباره توسعه و تسهیل حمل ونقل جاده ای گزارشی ارائه کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، تکاور درزمینه اقدامات این اداره کل در ۶ سال گذشته در حوزه حمل ونقل استان اظهارکرد: در استان فارس ۱۷ هزار کیلومتر راه آسفالته مورد بهره برداری داریم که قبل از انقلاب درمجموع کمتر از هزار و ۵۰ کیلومتر راه آسفالته در استان داشتیم که تنها راه اصلی بودند.

او افزود: از این ۱۷ هزار کیلومتر محور مواصلاتی در استان فارس، ۱۱هزار کیلومتر راه روستایی است که درگذشته راه روستایی آسفالته در استان وجود نداشت و مابقی این ۱۷ هزار کیلومتر شامل بزرگراه و آزادراه و راه اصلی است. همچنین هزار و ۹۴۵ کیلومتر راه نیز در استان در دست ساخت قرار دارد.

آخرین وضعیت آزادراه شیراز-اصفهان

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس درباره آزادراه شیراز-اصفهان بیان کرد: ۲۲۵ کیلومتر آزادراه در استان فارس قرار دارد که آزادراه شیراز-اصفهان تنها آزادراه در دست ساخت جنوب کشور است و مجری ساخت آن شرکت ساخت  ۷۳درصد پیشرفت فیزیکی داشته که پیش بینی می کنیم در سال آینده به بهره برداری برسد.

او تصریح کرد: هفت قطعه این آزادراه به طور فعال در دست ساخت است که ۶ قطعه به مرحله روسازی و آسفالت رسیده و قطعه ۷ در مرحله زیرسازی است.

تکاور درباره مزایای این آزادراه گفت: آزادراه شیراز-اصفهان فاصله شیراز-اصفهان را از ۴۸۰ کیلومتر فعلی ۱۳۵ کیلومتر کاهش می دهد که فاصله زمانی پنج ساعت سفر، دو ساعت کاهش پیدا می کند.

او بیان کرد: از مزایای دیگر این آزادراه علاوه بر کاهش طول مسیر و زمان سفر، صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش حوادث رانندگی و استهلاک خودرو است به طوری که برآورد شده در سال اول پس از بهره برداری ۱۳۶ میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه جویی می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس اظهارکرد: هم چنین آزادراه های شیراز-بوشهر به طول ۲۲۰ کیلومتر و آزادراه کمربندی جنوب به جنوب غربی شیراز به طول ۸۵ کیلومتر در دست مطالعه قرار دارند.

او گفت: جمع قراردادی که برای حدود هزار و ۹۴۵ کیلومتر داریم، ۳۸هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال است که از این مبلغ حدود ۲۲ هزارمیلیارد ریال برای آزادراه اصفهان-شیراز که یکی از پروژه های شرکت ساخت است، درنظر گرفته شده که بیش از ۷۰ درصد این مبلغ تخصیص پیداکرده است و در این زمینه چند آزادراه نیز در دست مطالعه قرار دارند.

تکاور افزود: علاوه بر این محورها، ۴۵۸ کیلومتر بزرگراه در دست ساخت قرار دارد که شامل کلیه محورهای اصلی ترانزیت استان از شمال به جنوب و از شرق به غرب است و تمام این محورها درحال تبدیل به بزرگراه هستند. این بزرگراه ها شامل محورهای شیراز-استهبان-نی ریز-سیرجان که مجری ساخت آن شرکت ساخت و توسعه، شیراز-فسا-داراب-بندرعباس که مجری ساخت آن اداره کل راه و شهرسازی فارس، شیراز-جهرم-لار-بندرعباس که مجری ساخت آن اداره کل راه و شهرسازی فارس، شیراز-فیروزآباد-جم-عسلویه که مجری ساخت آن اداره کل راه و شهرسازی فارس، شیراز-دشت ارژن-نورآباد-گچساران که مجری ساخت شرکت ساخت و توسعه حمل ونقل و شیراز-قائمیه-کنارتخته-برازجان که مجری ساخت آن شرکت ساخت و توسعه حمل ونقل است.

او تصریح کرد: این محورها محورهای اصلی استان فارس هستند که بخشی از این محورها به بزرگراه تبدیل شده و بقیه آنها نیز در دست اقدام است که بین ۳۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

آخرین وضعیت بزرگراه ها و محورهای استان فارس

او درباره بزرگراه های استان فارس بیان کرد: هزار و ۳۷۰ کیلومتر بزرگراه ساخته شده و ۴۵۸ کیلومتر در دست ساخت است که برای این بزرگراه ها مبلغ هفت هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال اعتبار موردنیاز است، همچنین هزار و ۸۲۰ کیلومتر راه اصلی ساخته شده و ۳۴۱ کیلومتر در دست ساخت است که برای ساخت این مقدار راه اصلی به چهار هزار و ۷۷۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.

تکاور بابیان اینکه بیش از ۹۰۰ کیلومتر راه روستایی در دست ساخت نیز در این استان وجود دارد، گفت: درمجموع طول راه های ساخته شده استان ۱۷ هزار و یک کیلومتر است و هزار و ۹۴۵ کیلومتر راه در دست ساخت است که اعتبار موردنیاز برای احداث آنها ۳۸ هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.