| کد خبر: 172356 |

◄ اتصال بزرگراهی مرکز استان اصفهان به ۲۴ شهرستان

با توجه به اهمیت استان اصفهان درزمینهٔ صنعت، حمل‌ونقل و ترانزیت کالا، توسعه راه‌های این استان در دولت‌های یازدهم و دوازدهم موردتوجه خاص قرارگرفته است.

تین نیوز

با توجه به اهمیت استان اصفهان درزمینهٔ صنعت، حمل ونقل و ترانزیت کالا، توسعه راه های این استان در دولت های یازدهم و دوازدهم موردتوجه خاص قرارگرفته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، به گفته حجت الله غلامی، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در 6 سال اخیر درخصوص پروژه های زیرساختی حمل ونقل طرح جامع آن دراختیار است که برای استان هدف گذاری شده است. در این هدف گذاری ها در مقیاس آزادراهی ارتباط کریدورهای شمال-جنوب و شرقی-غربی که باید برقرار شود اولین هدف است. دیگر هدف ما ارتباط مرکز استان با شهرستان ها و ۹ استان مجاور به صورت بزرگراهی است که در سطح استان انجام می گیرد. 

غلامی افزود: در بخش آزادراهی دو حرکت را به موازات یکدیگر شروع کردیم که ظرف چند سال گذشته به نقاط خوبی رسیده است. آزادراه غرب اصفهان و آزادراه شرق اصفهان دو آزادراهی هستند که ترافیک عبوری شمال-جنوب را برقرار می کند تا ترافیک محلی، کلان شهر اصفهان را تحت الشعاع قرار ندهد و به همین خاطر لازم است این دو آزادراه فعال شوند. هر دو پروژه مدت ها به دلایل مختلف ازجمله اعتباراتی که نیاز داشت و همچنین ضرورت ورود بخش خصوصی برای اتمام این شبکه ها تعطیل بود.  

او ادامه داد: خوشبختانه بخش خصوصی با مشارکت ۷۰-۳۰ وارد شد و بخش عمده ای از آزادراه غرب ظرف این چند سال افتتاح شد. قرارداد باقی مانده آزادراه غرب که نزدیک به ۲۵ کیلومتر است هم منعقد شده و با اتمام این پروژه می توان گفت ترافیکی که از تهران یا شیراز به سمت اصفهان یا خوزستان و غرب استان وارد می شود به این آزادراه وصل خواهد شد.

این مقام مسئول گفت: در بخش آزادراه شرق در حقیقت ورودی حجم بار و مسافر را از تهران به سمت کاشان و از کاشان به سمت اصفهان داشتیم. در حقیقت از آزادراه اصفهان-نطنز است که آزادراه شرق شروع می شود. این آزادراه از اصفهان عبور کرده و بعد از اصفهان در منتهی الیه جنوبی شهر وارد آزادراه اصفهان-شیراز می شود. این قسمت با مشارکت صندوق بازنشستگی سال ۹۵ شروع شد و خوشبختانه بخش اول یا قطعه نخست آن آماده افتتاح است و بخش دوم آن هم تا پایان سال افتتاح خواهد شد.

او ادامه داد: بخش سوم این آزادراه هم قرارداد آن با سرمایه گذار جدید منعقدشده و عملیات اجرایی آن در سال ۹۷ شروع خواهد شد. ادامه آزادراه شرق اصفهان هم آزادراه اصفهان به سمت شیراز به طول ۱۱۴ کیلومتر است که این بخش هم با مشارکت بخش خصوصی انجام خواهد گرفت و قرارداد آن در شرف انجام است. موافقت های هیأت دولت گرفته شده و سرمایه گذار آن با فراخوان انتخاب شده و در مرحله عقد قرارداد هستیم. با همین حرکت که بخش خصوصی وارد چرخه ایجاد زیرساخت ها شد، با یک سرمایه گذاری نزدیک به ۱۷۰۰ میلیاردتومان در حقیقت دو آزادراه بزرگ استان اصفهان فعال شد.

غلامی ادامه داد: بعد از آزادراه هایی که محورهای شمالی-جنوبی را به یکدیگر وصل می کنند یک محور هم به صورت شرقی-غربی است که از نجف آباد شروع شده و ترافیک را از کمربند جنوبی غرب نجف آباد گرفته و به کنارگذر جنوب شرق اصفهان منتقل می کند. این پروژه بخشی از آن که از طریق اعتبارات دولتی به علت کمبود اعتبارات متوقف شد که درحال حاضر با فراخوان گذاشته شده و انتخاب سرمایه گذار به صورت ۳۰ درصد و ۷۰ درصد کار در شرف عقد قرارداد است. کار آماده عملیات اجرایی است و با امضای قرارداد کار آغاز خواهد شد.

اتصال مرکز استان به ۲۴ شهرستان با بزرگراه

غلامی درخصوص پروژه های بزرگراهی اظهار داشت: در بخش بزرگراهی بنای کار این بود که تمام ۲۴ شهرستان استان اصفهان با مرکز استان ارتباط بزرگراهی داشته باشند. درحال حاضر بیشترین حجم تصادفات منجر به فوت و تصادفات مربوط به محورهایی است که به صورت یک باند و دو خط زیر بار ترافیکی قرارگرفته اند که تصادفات در آن ها معمولاً به صورت تصادفات رخ به رخ بوده و باعث شده بیشترین فوتی ها به مجموعه تصادفات ما اضافه شود.

او افزود: از ارتباط بزرگراهی ۲۴ شهرستان، دو شهرستان هنوز انجام نگرفته و دو شهرستان در دست اقدام هستند که در سال ۹۷ کار آنها شروع شده است. بقیه شهرستان ها به صورت بزرگ راهی با مرکز استان مرتبط شده و این بزرگراه ها زیر بار ترافیک هستند.

غلامی ادامه داد: در جریان افتتاح پروژه های هفته دولت دو محور مهم ما هم بزرگراهی خواهند شد. یکی محور اصفهان-نائین-انارک است که بخشی از آن سال قبل و بخشی امسال و بخشی هم در سال ۹۸ افتتاح خواهد شد که به سمت خور بوده و دورترین شهرستان استان اصفهان را به مرکز به صورت بزرگراهی ارتباط می دهد. محور دیگر هم محور غربی است که محور دامنه به سمت خوانسار، گلپایگان و خمین است که این محور هم ظرف این چند سال بخش هایی از آن افتتاح شده و امسال آخرین بخش آن تکمیل و افتتاح خواهد شد. معمولاً ارتباط ۹ استان مجاور درگرو این چهار شهرستان است که با تکمیل این محورها مابقی محورها به صورت بزرگ راهی به مرکز استان ربط داده می شود.

او ادامه داد: این موضوعات در بخش جاده ای بود که باید برای استانی که نزدیک به ۴۸ میلیون تن بار جاده ای و حدود ۱۹ میلیون جابه جایی مسافر دارد به صورت ویژه به آن پرداخته شود. چراکه در بخش بار حدود ۱۱ درصد و در بخش مسافر ۹ درصد از آمار کل کشور به استان اصفهان اختصاص دارد که این مسئله الزام ورود جدی به بحث شبکه راه ها را ایجاد می کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.