| کد خبر: 149647 |

ائتلاف سبز در برابر ائتلاف مرگ

◄ دیپلماسی جاده‌ای در خدمت کاهش تصادفات

یک هفته پس از دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تشکیل کمیته بررسی تلفات جاده‌ای مرکب از دستگاه‌های مسئول برای ارزیابی سهم مراکز صنعتی در تلفات جاده‌ای، یکی از نمایندگان مجلس در نطق اعتراضی خود در صحن علنی مجلس خبر داد، روزانه بیش از ۴۵ نفر در جاده‌های کشور کشته می‌شوند و تاوان تصادفات را به‌ اندازه جنگی تمام‌عیار دانست.

تین نیوز
یک هفته پس از دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تشکیل کمیته بررسی تلفات جاده‌ای مرکب از دستگاه‌های مسئول برای ارزیابی سهم مراکز صنعتی در تلفات جاده‌ای، یکی از نمایندگان مجلس در نطق اعتراضی خود در صحن علنی مجلس خبر داد، روزانه بیش از ۴۵ نفر در جاده‌های کشور کشته می‌شوند و تاوان تصادفات را به‌ اندازه جنگی تمام‌عیار دانست.

بهرام پارسایی که نمایندگی مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی را بر عهده دارد، سهم زیادی از این حادثه تلخ را به خودروهای مرگ‌آفرین اختصاص داد و در عین ‌حال درباره وضع جاده‌های کشور، گفت: «آمار تکان‌دهنده روزانه بیش از ۴۵ کشته و سالانه بیش از ۳۳۰ هزار مصدوم و معلول، و بی‌سرپرستی بیش از ۱۰ هزار خانوار و خسران ده‌ها هزارمیلیاردی، حاصل ائتلاف جاده‌های ناامن و ارابه‌های مرگ صنعت خودروی به‌اصطلاح ملی است که با قیمت چندبرابری به مردم تحمیل می‌شود و متأسفانه، استان فارس در صدر این صدمات قرار دارد.»

پارسایی گفت که جشن هرسال مهرماه با جای خالی صدها یار دبیرستانی آغاز می‌شود که بی‌گناه بهار عمرشان در تصادفات خزان شد.

او از دیوان محاسبات درخواست کرد در صحن علنی مجلس توضیح دهد که درآمد بیش از ۸۶۰ میلیارددلاری دولت‌های نهم و دهم کجا هزینه شده است که جاده‌های کشور همان جاده‌ها و خودروی ما همچنان پراید است؟

موضوع مهمی که تذکر چندی پیش رهبر معظم انقلاب را به همراه داشت؛ ایشان روز ۲۶ شهریورماه سال جاری به موضوع تصادفات رانندگی اشاره کردند و با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی دقیق، سریع و جامع برای مقابله با این مسئله تأکید کردند: «در موضوع تصادفات جاده‌ای، باید نیروی انتظامی و دستگاه‌های دیگر همچون وزارت راه و مراکز صنعتی سهم خود را در جلوگیری از بروز چنین حوادث تلخ و ناگواری مشخص کنند و با برطرف‌کردن نقاط ضعف، وظیفه خود را انجام دهند.»

دستوری که با مشخص‌کردن برنامه عملیاتی هر یک از سازمان‌های مسئول، در نهایت مقصر اصلی داستان ادامه‌دار تلفات و حوادث رانندگی را مشخص ‌می‌کند.

از قصه پرغصه ایمنی پایین خودروها و جولان کم‌کیفیت‌ترین آنها در بازار داخلی و سهم وزارت صنعت و معدن در سامان‌دادن به این وضع که بگذریم، قرار است وزارت راه و شهرسازی با اجرای دو برنامه نوسازی ناوگان و افزایش ایمنی جاده‌های کشور سهم درخور توجهی را در کاهش حوادث رانندگی ایفا کند.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، در همین باره بر نوسازی ناوگان جاده‌ای تأکید دارد و به نظر می‌رسد مذاکره با سرمایه‌گذار خارجی برای آغاز نوسازی ناوگان جاده‌ای را کوتاه‌ترین راه برای حل این مشکل می‌داند.

او در تازه‌ترین دیدار خود با هیئت‌ فرانسوی، نوسازی ناوگان جاده‌ای را از اولویت‌های خود دانست و خواستار مشارکت پاریس در اجرای این امر مهم شد. به گفته آخوندی، برنامه نوسازی ناوگان جاده‌ای در ایران دو هدف مهم مقابله با آلودگی هوا و کاهش تلفات و حوادث رانندگی را در دستور کار دارد، اما به دلیل نبود تأمین مالی هنوز کامل اجرا نشده است.

امیر امینی، معاونت برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی، درباره برنامه دوم وزارت راه و شهرسازی برای کاهش تلفات جاده‌ای به خبرنگار هفته‌نامه حمل‌ونقل گفت که در بخش جاده‌ای در حوزه گسترش آزادراه‌ها سال فعالی طی شده است و با تکمیل قراردادهای مهم در بخش جاده‌ای امیدواریم تا پایان برنامه ششم تا سال ۱۴۰۰، بتوانیم از ۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر قرارداد آزادراهی، دست‌کم ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر آزادراه را به بهره‌برداری برسانیم.

به گفته او، افزایش آزادراه‌ها اثری مستقیم بر کاهش تصادفات رانندگی دارد و تا حد چشمگیری حمل‌ونقل جاده‌ای را سامان می‌دهد.

او توضیح داد، این مهم یکی از برنامه‌های اصلی برای مهار ترافیک و افزایش سطح ایمنی در جاده‌های کشور است.

سازمان راهداری و حمل‌ونقل جـاده‌ای کشـور معتـقد اسـت با وجود افـزایـش چشـمگیـر تـولید خـودرو و سـفرها در سـال‌های اخـیر، شـاهد کاهش تصادفات و تلفات رانندگی هستیم که نشانگر تأثیرات اقدامات و برنامه‌های انجام‌شده است.

 عبدالهاشم حسن‌نیا، معاون راهداری این سازمان، گفته است: «نقش حمل‌ونقل جاده‌ای ایمن، روان و اقتصادی در توسعه کشور با زیرساخت‌ها و نگهداری به‌موقع از آن‌ شکل می‌گیرد و این بیانگر اهمیت بخش راهداری است که با تلاش‌ بسیار در سال‌های اخیر این مهم با وجود کمبود اعتبارات، دوام و قوام مناسبی داشته است.»

حسن‌نیا ایمنی در راه‌های کشور را برای سازمان راهداری یک اصل مهم و برنامه دارای اولویت برشمرده و گفته است: «تلاش گسترده‌ای در حوزه راهداری کشور برای توسعه ایمنی، نگهداری و به‌روزرسانی وضع راه‌های کشور برای برقراری آرامش و آسایش هموطنان در سفرهای جاده‌ای انجام می‌گیرد و خوشبختانه کاهش تصادفات و تلفات رانندگی با وجود افزایش چشمگیر تولید خودرو و سفرها در سال‌های اخیر، نشانگر تأثیرات اقدامات و برنامه‌های اجرا‌شده است.»

خبری که ریاست کمیسیون عمران مجلس نیز بر آن صحه می‌گذارد و می‌گوید: «تلفات انسانی در جاده‌های کشور در دوره دولت تدبیر و امید ۲۵ درصد کاهش یافته است، با این حال هنوز آمار تلفات حوادث رانندگی بالاست.»

 از آخرین جلسه کمیسیون ایمنی وزارت راه و شهرسازی نیز خبر می‌رسد که علت وقوع سانحه اتوبوس حامل دانش‌آموزان محور بندرعباس–داراب، خروج از محور و واژگونی اتوبوس به دلیل خستگی و خواب‌آلودگی راننده بوده است و این‌بار جاده علت بروز این حادثه نبوده است.

در این جلسه که مهرداد تقی‌زاده، دبیر کمیسیون ایمنی راه‌ها، آن را اداره می‌کرد، با قرائت گزارشی کامل از این تصادف اشاره مستقیمی به سهم راننده و پیشنهاد شد برای جلوگیری از حوادث مشابه تا حد امکان سفرهای شب‌هنگام دانش‌آموزی محدود شود و در صورت ضرورت سفر در شب، از یک هفته قبل با پلیس‌راه هماهنگی‌ شود تا مراقبت ویژه‌ای صورت گیرد.

همچنین، چون نبستن کمربند ایمنی عامل اصلی فوت و آسیب بوده است، وزارت آموزش‌ و پرورش، سازمان صدا و سیما و هر یک از ارکان کمیسیون ایمنی راه‌های کشور مشارکت مؤثرتری در آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی عمومی درباره ایمنی ترافیک داشته باشند. به نظر می‌رسد لازم است با یک دیپلماسی جاده‌ای و مشارکت همه سازمان‌های مسئول سال آتی را با حوادث جاده‌ای کمتری بگذرانیم.

لینک خبر

منبع: مجله هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.