| کد خبر: 101370 |

نشست ترانزیتی‌ها پیرامون کارنه‌تیر

مبحث کارنه تیر و روابط ایران با کشورهای همسایه‎اش در زمینهٔ ترانزیت کالا از موضوعاتی بود که در نشست این ماه اتاق بازرگانی تهران مطرح شد.

به گزارش تین نیوز، کارنه تیر «TIR carnet» سندی است گمرکی که برای ترانزیت بین المللی کالا در چارچوب کنوانسیون تیر TIR در کشور مبدأ صادر می شود و به موجب آن کالا در وسیله نقلیه جاده ای به طور پلمپ شده از خاک کشورهای بین راه عبور می کند و تا مقصد، نیازی به انجام تشریفات گمرکی مربوط به ترانزیت در مرزهای ورودی و خروجی این کشورها طبق قوانین داخلی آن ها نخواهد بود.
 
در حمل ونقل بین المللی جاده ای، وسایل نقلیه و کالاها برای عبور «ترانزیت» از خاک هر کشور باید در مرز ورودی، پس از تنظیم اظهارنامه ترانزیت مورد بازرسی گمرکی قرار گیرد و صاحب کالا بسته به مقررات داخلی آن کشور سپرده نقدی یا ضمانت نامه تودیع کند و در اظهارنامه متعهد شود که کالا تا موعد مقرر در پروانه ترانزیت از مرز خروجی تعیین شده خارج خواهد شد. در اغلب موارد این تشریفات گمرکی سبب تأخیر و معطلی وسیله نقلیه می شود و هزینه های اضافی به بار می آورد، ضمن اینکه احتمال دارد کالا در این میان خسارت دیده یا سرقت شود.

اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران طبق ماده واحده و دو تبصره در اول خردادماه 1363 توسط مجلس شورای اسلامی و در 22 آذرماه 1363 با تائید شورای نگهبان به عنوان موسسه ضامن و صادرکننده کارنه تیر انتخاب شد. پس از الحاق مجدد ایران به کنوانسیون آ.ت.آ در سال 1384، اتاق بازرگانی ایران به عنوان موسسه ضامن و صادرکننده آ.ت.آ نیز منتصب شده است.

در جلسه اتاق بازرگانی که با حضور مسئولین و کارشناسان حوزه حمل ونقل و ترانزیت برگزار شد، سؤال های متعددی در خصوص کارنه تیر مطرح شد و سید حسن ضیایی، که ریاست این نشست را بر عهده داشت، به این سؤالات پاسخ داد، در ادامه بخشی از این پرسش و پاسخ را می خوانید؛

عیقرلو: مشکلی که وجود دارد این است که علی رغم اینکه سیستم الکترونیکی شده است ولی هنوز مکاتبات مابین اتاق، گمرک و ... به صورت دستی انجام می شود.
مورد دوم اینکه در تالار حمل ونقلی ها نسبت به شلوغی دفتر کارنه تیر اعتراض وجود دارد و فضای کارنه تیر بسیار محدود و رفت وآمد مشکل است؛ بنابراین ضمن تقاضای گسترش فضای کار، تقاضای افزایش ساعات کار و اختصاص ساعت کاری در روز پنجشنبه را داریم.

ضیایی: پاسخ سؤال دوم آقای عیقرلو این است که روش اتاق مدتی است که بر اساس مذاکراتی که با سازمان IRU انجام داده است عوض شده است تا طبق دستورالعمل و بر اساس فعالیت شرکت های حمل ونقل و متناسب با تعداد کامیون هایی که معرفی کرده اند، درازای هر کامیون 2 کارنه و حتی درصدی هم بیشتر پیش بینی شده است تا وقفه ای در کار شرکت ها با توجه به تعطیل بودن اتاق ایجاد نشود.

متأسفانه اکثر شرکت های حمل ونقل ضوابط کنوانسیون تیر را نمی دانند و دستورالعمل ها را مطالعه نمی کنند. جهت مراجعه به کارنه تیر به شرکت ها بخش نامه زده شده است که تا ساعت 1:30 جهت اخذ کارنه مراجعه نمایند به علت اینکه تا ساعت 15 آمار جهت ارسال به ژنو بسته و کنترل شود ولی شرکت ها همکاری نمی کنند و همه در لحظه آخر رجوع می کنند. در مورد تعویض محل کارنه تیر اتاق هم درخواست مکرر از اتاق داشته ایم و محل فعلی موقتی است.

فرامرزیان: کارنه تیر متولی اجرا است و اگر دستورالعمل صادر شود و مکاتبات به صورت الکترونیکی انجام شود، کارنه تیر آمادگی کامل جهت انجام مکاتبات به صورت الکترونیکی را دارد. در حال حاضر نیز مکاتبات ما با بسیاری از اعضا الکترونیکی است. جهت قرارگیری اطلاعات در اختیار شرکت ها سایت ایجاد کرده ایم و عملکرد شرکت ها در سایت به روزرسانی شده است.

تمام تلاش ما این است که حمل ونقل مطلع و رقابتی داشته باشیم و دیگر اینکه ما تمام صحبت هایی که انجام می دهیم به صورت بخش نامه درمی آوریم و تمام اطلاعات را برای انجمن ها ارسال می کنیم و رونوشت به تمام شرکت های عضو و غیر عضو است ولیکن انجمن ها به دلیل عدم عضویت به شرکت های غیر عضو اطلاع رسانی نمی کنند. وب سایت ساخته ایم و تمام اطلاعات را قرار داده ایم و برای تمامی کارهایی که انجام می دهیم دستورالعمل صادر کرده ایم. ولی مشکلات ما این است که شرکت ها مطالعه نمی کنند.
 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • @ yahoo. comHooran _ emadzadeh 0 0

    ایران درسال ۱۳۵۶ برلبر ۱۴ نوامبر ۱۹۷۵ به کنوانسیون تیر ملخق شد. وآنچه قید شده صحیح نیست. ودرسال ۶۳ ۱۳اختیارات صدور کارنه تیر از انجمن ایران بعلت تخلفات مشاهده شده سلب و به اتاق باز گردانده شد. و می باید تحت شورای متشکل از وزارت راه وقت، گمرک، وزارت بازرگانی و اتاق انحام شود که بتدریج این اختیارات رو به تحلیل و اتاق یکه تاز میدان شد. اما آنچه که مسئولین اتاق فرمودند به واقع انجام نمیشود و اطلاع رسانی درست انجام نمیشود حتی ازطریق سایت ها…و بیش از هرچیز هدف ایجاد درآمد از کاربرها بنام خدمات کارته تیردربخش کارنه تیر اتاق است.