| کد خبر: 194789 |

مقصد نفتکش آدریان دریا جز اسرار فروش نفت ایران است

ایران با برقراری موازنه قدرت تبعات اقدام انگلیس در توقیف نفتکش را به او نشان داد.

تین نیوز

کارشناس سیاست خارجی گفت: مقصد این کشتی بحثی است که درحوزه حاکمیت جمهوری اسلامی است. از ابتدا هیچ کس نمی‌تواند ثابت کند مسیر این کشتی کجا بوده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمد صادق کوشکی کارشناس سیاست خارجی  در خصوص اتمام مهلت توقیف و آزادی نفتکش حامل نفت ایران اظهارکرد: مالکیت کشتی «آدریان دریا» متعلق به روسیه است و مانند سایر ناوگان نفتکش‌های بینالمللی خدمه آن از اتباع کشورها‌ی مختلفی هستند و تنها نفتی که حمل میکند متعلق به ایران است.

او تصریح کرد: اقدام  آمریکا در تحت فشار قرار دادن خدمه یا مالک نفتکش یعنی روسیه بخشی از جنگ تجاری جهانی است که واشنگتن علیه تمام کشور‌های جهان آغاز کرده است.

کوشکی اضافه کرد: ترامپ جنگ تجاری علیه جهان به راه انداخته است. از یکسو چین را هدف حملات تجاری خود قرار داده و روسیه را  تحریم‌ کرده است و از سوی دیگر با هند نیز در عرصه تجاری و اقتصادی رفتار مسالمت‌آمیزی ندارند. اما آمریکا نمیتواند با کل دنیا وارد جنگ شود زیرا «آدریان دریا» یک شناگر بوده و در آبهای بینالمللی در حرکت است و طبیعتا امروز حامل نفت ایران و مدتی دیگر حامل محموله کشور دیگری خواهد بود.

کارشناس مسائل بینالملل گفت: طبیعتا اگر قرار بر این باشد که خدمه و یا خود نفتکش تحریم شوند، در این صورت کل ساختارنقل و انتقالات بینالمللی تهدید خواهد شد. به نظر نمی‌رسد که آمریکایی‌ها بتوانند این تهدیدات را عملیاتی کنند، زیرا امکان آن را ندارند و نکته حائز اهمیت دیگر اینکه تمام مبادلات نفتی جهان بهصورتی نیست که در اختیار آن‌ها باشد تا بتوانند هر طور که مایلند توقیف و سپس تحریم‌ها را در این زمینه اعمال کنند. کما اینکه همین نفتکش در توقیف انگلیسی‌ها بود و آمریکایی‌ها تمام تلاششان را برای ادامه توقیف این کشتی به کار بردند.

انگلیسی‌ها خواسته آمریکایی‌ها را مبنی بر تمدید توقیف نفتکش نادیده گرفتند پس انگلیس بهعنوان یک متحد جدی آمریکا حاضر به پذیرش در خواست آمریکا در خصوص ادامه توقیف این کشتی نباشد بقیه کشور‌ها هم منافع خودشان در اولویتشان خواهد بود و مایل نیستند که دراین جنگ تجاری کنار آمریکا بایستند. نکته بعدی اینکه نفتکش آزاد شد به دلیل اینکه طرف انگلیسی شاهد آن بود که ادامه توقیف کشتی بهشدت به زیانش خواهد بود.

کارشناس مسائل سیاست خارجی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با ایجاد موازنه قدرت به انگلیس ثابت کرد که اگر به منافع و امنیت ملی ایران آسیب برسد، این تنش یک‌سویه نخواهد بود و منافع آن‌ها نیز مورد تهدید قرار خواهد گرفت.

او تصریح کرد:وقتی با توقیف کشتی منافع اقتصادی و تجاری ایران مورد تهدید قرار گرفت، ایران نیز با نشان دادن نمایش قدرت، منافع اقتصادی این کشور را بهنحوی مضاعف مور تهدید قرار داد، بهصورتی که تردد کشتی‌هایی که متعلق به انگلیس بودند و یا دراجاره این کشور بودند و یا محموله‌های انگلیسی داشتند، درخلیجفارس و تنگههرمز بهشدت کاهش پیدا کرد. زیانی که آن‌ها از انجام این عمل خلاف موازین بینالمللی وغیرحقوقی متحمل شدند بسیار بیشتر از ضرری بود که ایران در پی توقیف کشتی و محموله دو میلیون تنی نفت کشورمان متحمل شد.

کوشکی یادآور شد: آنچه که باعث شد انگلیسی‌ها از این اقدام غیرحقوقیشان دست بردارند این بود که متوجه آسیب‌ها و تبعات ناخوشایند این حرکت شدند. این اقدام انگلیس به خواست آمریکا صورت گرفت، ولی به خواست آنان پایان نگرفت و با اراده و خواست جمهوری اسلامی پایان گرفت. انگلیس درپی این اقدام خود تحت هیچگونه فشار بینالمللی نیز قرار نگرفت.

او در خصوص ذی حق بودن ایران در این پرونده با بیان اینکه بدیهی است توقیف نفتکش آدریان دریا غیرحقوقی بوده است، افزود: حق ایران برای شکایت از انگلیس در محاکم عمومی محفوظ است و حتما باید  پیگیری شود تا مجدد شاهد این گونه اقدامات خصمانه از سوی آن‌ها وسایر کشور‌ها نباشیم. نکته مهم این است که قدرت ایران دربرقراری موازنه قدرت نقش اصلی را در خاتمه دادن به این تنش داشت.

کارشناس مسائل بینالملل در خصوص تغییر مسیر نفتکش «آدریان دریا» گفت: مقصد این کشتی  درحوزه حاکمیت جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. از ابتدا هیچ کس نمی‌توانست ثابت کند مسیر این کشتی کجا بوده و براساس منافع کشورمان می تواند هر مقصدی را انتخاب کند. طبیعتا جمهوری اسلامی و وزارت نفت مقصد کشتی را تعیین می‌کنند. فراموش نکنیم که ادعای انگلیسی‌ها بود که این کشتی به سوریه می‌رود و هیچگاه هم موفق نشدند این ادعای خود را به اثبات برسانند. اینکه مقصد این محموله  کجاست، جز اسرار فروش نفت ما است و قرار نیست علنی شود. همچنین قرار بر این نیست که ایران ادعا‌های کذب  این رابطه را تایید کند.

منبع: سايت خبری باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.