| کد خبر: 172522 |

◄ رشد تصاعدی قیمت فولاد، در غیاب رشد قیمت حمل‌ونقل

در حالی که قیمت فولاد به‌شدت رشد کرده است، قیمت سوخت و قیمت حمل‌ونقل رشدی نداشته است که منجر شده شرکت‌های فولادی به‌شدت سود ‌کنند و شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی در ضرر باشند.

تین نیوز

بازار فولاد در ماه‌های گذشته دستخوش نوسانات قیمتی زیادی بوده است اما افزایش این محصول کاربردی در صنایع مختلف، در ۱۰ روز گذشته رشد تصاعدی داشته و به بیش از دو برابر قیمت قبلی خود رسیده است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، افزایش قیمت شمش فولاد به‌علت افزایش قیمت قراضه، آهن اسفنجی و نوسانات قیمت ارز از علل مهم روند صعود قیمت فولاد در بازار داخلی بوده است. اما قیمت در صنایع دیگر مثل صنعت حمل‌ونقل متناسب با این  قیمت فولاد رشد نکرده‌اند.

مدیرعامل شرکت البرزنیرو در این‌باره به خبرنگار ما گفت: مشتری اصلی حمل‌نقل ریلی معادن و صنایع فولاد هستند اما در حالی که قیمت این محصولات به‌شدت رشد کرده است، قیمت سوخت و قیمت حمل این کالاها رشدی نداشته است و این اتفاق منجر شده تا شرکت‌های فولادی به‌شدت سود ‌کنند اما شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی در ضرر باشند.

رییس کارگروه لکوموتیو انجمن صنفی ریلی افزود: راه‌آهن در حال از دست دادن انسجام سیستماتیک خود است و نمی‌دانیم چرا با وجود اعتراض شرکت‌های ریلی کاری نمی‌کنند. با این نوسانات قیمتی در بازار، پیمانکاران تعمیر و نگهداری لکوموتیوها، صاحبان لکوموتیو و صاحبان ناوگان متحمل زیان شده‌اند و راه‌آهن در زمینه افزایش قیمت حمل بار غفلت می‌کند.

این عضو انجمن ریلی تصریح کرد: ضمن این‌که ارزش لکوموتیو و واگن با افزایش قیمت ارز بالا رفته است و شرکت‌های ریلی نیز مصرف‌کننده محصولات فولادی هستند و باید آن را در بازار به سه برابر قیمت بخرند.

او اضافه کرد: بنابراین الان زمان افزایش قیمت حمل‌ونقل است. چراکه فروش فولادی‌ها دو برابر بیشتر از قبل شده اما به‌رغم گذشتن پنج ماه از درخواست ما به شرکت راه‌آهن برای افزایش قیمت حمل، نرخ حمل‌ونقل همچنان ثابت است.

مدیرعامل البرز نیرو توضیح داد: با این شرایط، شرکت‌ها از پس تامین قطعات و حقوق کارکنان خود برنمی‌آیند و نمی‌توانند مایحتاج خود را به‌دلیل افزایش 70درصدی قیمت‌ ارز تامین کنند. ضمن این‌که همه لکوموتیوهای اصلی و مانوری راه‌آهن در غالب هفت قرارداد به هفت پیمانکار واگذار شده است که یکی از آن‌ها البرز نیرو است و به همین دلیل نیز همه ما در تامین قطعات موردنیاز خود دچار مشکل شده‌ایم و با قیمت‌های قبلی خود نمی‌توانیم کار کنیم.

لطفی ادامه داد: چراکه بخشی از قیمت تمام‌شده فولاد، مربوط به قیمت حامل‌های انرژی، هزینه حمل‌ونقل و تامین مواد اولیه است که قیمت سوخت و حمل‌ونقل، در این بین هیچ تغییری نداشته است.

این مقام مسئول افزود: بنابراین ما باید خود را با شرایط موجود تطبیق دهیم و اگرچه همکاران ما در راه‌آهن به فکر هستند اما باید با سرعت عمل بالاتری پیش روند؛ چراکه همه شرکت‌ها در حال تحمل ضرر هستند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مالک نخعی 0 0

    این روز ها صنایعی که بخشی از محصول خود را صادر می کنند ، مخصوصا صنایع سنگین ، پتروشیمی ها ، صنایع فولاد بدون توجه به صنایع خدماتی وابسته نظیر حمل و نقل فقط و فقط به سود دهی خود فکر می کنند به نحوی که محصولات خود را با ارز های خارجی صادر می کنند و از تبدیل آن به ریال سود سرشاری را دریافت می کنند ، بر اساس نرخ ارز محصولات خود را برای عرضه در داخل کشور قیمت گذاری می کنند ! اما خدمات خود بویژه خدمات حمل و نقل را در پایین ترین سطح ارزشی دریافت می کنند در یک کلام یعنی درامد خالص بهتر و بیشتر !