| کد خبر: 196714 |

پرداخت حقوق و معوقات کارگران «هپکو» به‌عهده خریدار جدید گذاشته شد

​مشاور سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه از میان سه متقاضی واگذاری هپکو، خریدار جدید هفته جاری اعلام می‌شود، گفت: هر فردی که خریدار هپکو باشد کلیه تعهدات هپکو از جمله پرداخت حقوق و معوقات کارگران را برعهده خواهد داشت.

تین نیوز

مشاور سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه از میان سه متقاضی واگذاری هپکو، خریدار جدید هفته جاری اعلام می‌شود، گفت: هر فردی که خریدار هپکو باشد کلیه تعهدات هپکو از جمله پرداخت حقوق و معوقات کارگران را برعهده خواهد داشت.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، جعفر سبحانی درباره لغو قرارداد واگذاری هپکو و واگذاری مجدد آن اظهار داشت: در نامه‌ای که به امضای رییس جمهوری رسیده است، آمده که پیرو جلسه بیست و ششم اردیبهشت ماه اقدام فوری درباره هپکو انجام شود که در آن جلسه چند راهکار برای بهبود شرایط هپکو پیشنهاد شد.

وی با اشاره به دستور رییس جمهوری مبنی بر لغو قرارداد واگذاری هپکو گفت: طبق قانون اگر خریدار در انجام تعهدات ذکر شده در قرارداد ناتوان باشد طبیعتا سازمان خصوصی‌سازی باید مطابق قرارداد،‌ نسبت به لغو قرارداد اقدام کند و لغو قرارداد هپکو هم موضوع جدیدی نبود.    

مشاور سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: باتوجه به وکالتی که سازمان خصوصی‌سازی در ابتدا از خریداران دریافت می‌کند، در قبال عدم انجام تعهدات خریدار می‌تواند نسبت به فسخ واگذاری یا به عبارت دیگر واگذاری به فرد دیگر اقدام کند.

سبحانی با بیان اینکه سهام‌دار عمده هپکو هم توانایی لازم برای انجام تعهدات تعریف شده را نداشت و یکی دو بار هم استعفا داده بود، گفت: تغییر مدیریت در این مجموعه با ورود کمیته رفع موانع تولید و استانداری از دو هفته گذشته آغاز شد اما با نامه رییس جمهوری این تغییرات با سرعت بیشتری در حال انجام است.

وی ادامه داد: سازمان خصوصی‌سازی مطابق دستور رییس جمهوری واگذاری مجدد این مجموعه را پیگیری می‌کند. در حال حاضر سه خریدار حقیقی و حقوقی متقاضی خرید هپکو هستند و منظور از شرکت‌های حقیقی موسسات و نهادهایی هستند که اجازه خرید بنگاه و شرکت‌های مختلف را دارند.

مشاور سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه در حال رایزنی‌های جدی و نهایی با خریداران هستیم، گفت: در حال بررسی هستیم که کدام یک از متقاضیان شرایط بهتری نسبت به سایرین دارد و تا چند روز دیگر متقاضی‌ که توانایی مالی بهتری دارد و برای انجام تعهدات مورد نظر مورد اعتمادتر است به عنوان مدیریت جدید هپکو معرفی می‌شود.

سبحانی تاکید کرد: هر فردی که خریدار هپکو باشد کلیه تعهدات هپکو از جمله پرداخت حقوق و معوقات کارگران برعهده خواهد داشت.

وی با اشاره به برخورد قانونی و حقوقی با خریدار هپکو که تعهدات ذکر شده در قرارداد را نتوانست به اجرا برساند،‌ افزود: به دلایل مختلف از جمله تحریم‌ها و ... خریدار هپکو نتوانست به تعهدات خود عمل کند. پیش‌بینی حکم قضایی و مجازات قضایی در حیطه کاری سازمان خصوصی‌سازی نیست اما مجازات سازمان خصوصی‌سازی این است که بنگاه و شرکت واگذار شده را پس بگیرد. به طور قطع دولت از سهم خود نمی‌گذرد و استیفای حقوق خود را با آن وکالتی که دارد با واگذای مجدد انجام می‌دهد.

مشاور سازمان خصوصی‌سازی درباره تعیین تکلیف بدهی‌هایی که پس از واگذاری هپکو به بدهی‌های قبل از واگذای اضافه شده، گفت: درباره این موضوع در حال رایزنی با سه متقاضی هستیم و هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است. اما بدهی که ناشی از وضعیت خریدار دوم بوده طبیعتا به عهده خریدار دوم است و نفر جدید باید آن را پرداخت کند.

وی تاکید کرد: پرداخت حقوق کارگران جزو تعهدات خریدار جدید است که امیدواریم در همین هفته مدیریت جدید هپکو انتخاب شود و معرفی شود.  

منبع: خبرگزاری ایلنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 0 0

    سلام. گیرم که هپکو را به مالک جدید بدهند و ایشان همه ی طلب کارگران را همین امروز بپردازد. فرض بر این است که مالک بعدی انجمن خیریه نیست و هدفش از بدست گرفتن هپکو کاسبی وسود آوری ست. شرکت مالک این هزینه را از کجا باید جبران کند؟ مگر نباید تولید کند و محصول را به بازار بدهد و درآمد کسب کند؟ آیا سازمان خصوصی سازی به این ها فکر کرده است؟ آیا این سازمان فقط وظیفه خود میداند که مالکیت را از این بگیرد و به آن بدهد؟ هر کس که شرایط بهتری دارد ؟ یعنی آنکه پول بیشتری بدهد؟ آیا این سازمان و وزارتخانه متبوعش فکر میکند که بعد از واگذاری به متقاضی پولدارتر چه سرنوشتی در انتظار کارخانه است؟ یا اینکه فقط رصد میکند که اگر مالک به تعهدات خود عمل نکرد آن را مجازات کند و بنگاه و شرکت واگذار شده را پس بگیرد و سهم دولت را استیفا کند؟ پس تکلیف اهلیت چه میشود؟ این طور که معلوم است دغدغه ی سازمان خصوصی سازی فقط استیفای پول دولت است و بس.شاید علت این همه ناکار آمدی و فساد در واگذاری ها و دخالت دستگاه قضایی و بازگشت مالکیت ها همین نگاه تک بعدی به قضیه ی خصوصی سازی باشد.
    چه کسی در دستگاه دولت به مشکل اصلی هپکو توجه دارد ؟ آیا واقعا مشکل هپکو خصوصی بودن آن است؟ آیا بقیه ی کارخانجات دولتی یا واگذار شده سود میدهند؟ آیا خودرو سازان ضرر انباشته دارند یا سود انباشته؟ ذوب آهن چطور ؟ هما چطور؟ کشتی سازی صدرا چطور؟ قطعا این طور نیست.
    مشکل هپکو و شرکت های مشابه نداشتن سفارش کار است.آیا کسی در دولت این واقعیت بدیهی را نمیبیند؟ اگرشرکتی مشتری نداشته باشد چه فرق میکند که مالکش چه کسی باشد؟ دولت بجای انکه در بند نقش ایوان باشد و مالکیت را از این بگیرد و به آن بدهد باید پای بست ویران را تعمیر کند.دولت چه طرحی دارد برای رونق کارهای عمرانی و خلق نیاز برای ماشین آلات راه سازی؟ دولت اگر دلش برای هپکو و رونق تولید میسوزد چرا هر سال از بودجه ی عمرانی کسر میکند و صرف یارانه پنهان میکند؟ شعار دولت با عملش نمیخواند. با بودجه ی عمرانی نزدیک به صفر کدام مالک میتواند لودر و بولدوزر و بیل مکانیکی بفروشد؟ اگر میشد کار عمرانی را با سرمایه غیر دولتی ( اعم از داخلی یا خارجی) راه انداخت شاید میشد برای امثال هپکو سفارش دست و پا کرد که ظاهرا به این هم امیدی نیست.
    گیرم که این بار هپکو را به یک کنسرسیوم پولدار واگذار کردیم و طلب کارگران پرداخت شد با مشکل نداشتن سفارش چه میکنیم؟