| کد خبر: 192955 |

واکنش چین به سخنان ترامپ در مورد برنامه‌های اقتصادی پکن در دریای جنوب

چین، سخنان ترامپ در مورد برنامه‌های اقتصادی پکن در دریای جنوب را تهمت خواند.

تین نیوز

 وزارت خارجه چین با حمله به دولت آمریکا، انتقادهای دونالد ترامپ در مورد فعالیت‌های نفتی و گازی پکن در دریای جنوب را تهمت و افترا خواند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از رویترز، به دنبال انتقادهای دولت آمریکا در مورد دخالت‌های چین با فعالیت‌های نفتی و گازی در آب‌های دریای جنوب چین، وزارت خارجه پکن این چنین مواضع و انتقادها را تهمت خواند.

«گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین اظهار کرد: نظراتی که دولت آمریکا در مورد دخالت چین در مورد منابع زیرزمینی در آب‌ها و سایر نیروهای خارجی ایجاد کرده، باعث تنش و چالش در دریای جنوب چین است.

وی تأیید کرد که این تهمت‌ها باعث اخلال در تلاش‌های پکن و کشورهای جنوب آسیا برای حفظ صلح و ثبات در دریای  جنوبی چین و ایجاد اختلاف در منطقه خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: کشورهای جنوب آسیا این چنین سخنانی را باور نمی‌کنند و ما از آمریکا می‌خواهیم از چنین رفتارهای غیر مسؤولانه دست کشیده و به تلاش‌های چین و کشورهای آ‌سه‌آن برای حل اختلافات از طریق گفت وگو و کار برای صلح و ثبات در دریای چین جنوبی احترام بگذارد.

چین به‌شدت مخالف حضور نظامی آمریکا در دریای جنوبی و برگزاری رزمایش‌ها و تمرینات این کشور در منطقه است و از طرف دیگر، آمریکا و شماری از متحدانش و برخی از کشورهای آسیای جنوب شرقی مخالف حضور نظامی گسترده چین در منطقه هستند.

نیروی دریایی آمریکایی روز شنبه بار دیگر تأکید کرد که آمریکا به‌رغم اعتراضات چین و به دلیل حمایت برخی از کشورهای منطقه از آزادی کشتیرانی، در دریای جنوبی حضور خواهد داشت.

دریای جنوبی چین دریایی حاشیه‌ای است که بخشی از اقیانوس آرام به شمار می‌آید و ناحیه‌ای در حدود سه و نیم میلیون کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگه تایوان را دربر می‌گیرد. این دریا پس از پنج اقیانوس جهان، بزرگ‌ترین ناحیه دریایی جهان است.

جزیره‌های واقع بر دریای جنوبی چین و هم‌چنین این دریا، مورد جدال کشورهای مختلف است؛ به همین علت حتی نام‌های متفاوتی برای این دریا به کار می‌رود که البته «دریای جنوبی چین» نام پذیرفته شده بین‌المللی، حداقل در انگلیسی و زبان‌های اروپایی است.

‌جمهوری خلق چین تقریباً بر کل دریا و کشورهای ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان هریک بر بخش‌هایی از آن ادعای مالکیت دارند؛ همچنین این کشورها بر سر جزایر غنی از نفت و گاز اسپراتلی و پارسل اختلاف دارند.

‌ایالات متحده این دریا را از آب‌های بین‌المللی می‌داند و بر حق قانونی کشتی‌ها و زیردریایی‌هایش در رفت و آمد در این دریا تأکید می‌ورزد و مخالف ساخت تأسیسات دریایی توسط چین در این آبراهه است.

منبع: خبرگزاری ایرنا
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.