| کد خبر: 134250 |

در پی تنش ائتلاف عربستان با قطر؛

◄ قطر با چه محدودیت‌های دریایی و بندری روبرو شده است؟

تین نیوز

افزایش تنش میان قطر و برخی کشورهای عربی و قطع روابط دیپلماتیک میان این کشورها، صنعت کشتیرانی را درباره تاثیرات این اتفاق بر آینده این صنعت سر در گم کرده است.

 

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از worldmaritimenews،  شرکت‌های کشتیرانی بزرگی مانند مرسک که خطوط ثابتی به قطر دارند در حال حاضر و در نتیجه بحران پیش‌آمده از پذیرش بار  به مقصد قطر امتناع می‌کنند و به نظر می‌رسد که این شرایط بحرانی روز به روز در حال گسترش است.

 

آنگونه که شرکت حقوقی هولمن فنویک پیش‌بینی کرده است، سریع‌ترین و اولین پیامدهای این شرایط در بخش حمل‌ونقل دریایی، بازدارندگی در خرید نفت‌خام و میعانات قطر، قطع عملیات سوخت‌رسانی در بنادری همچون فجیره و انتقال سوخت به بنادر محلی و همچنین مشکلاتی است که برای خدمه کشتی‌ها ایجاد می‌شود.

 

این شرکت در این راستا گفت: این ممنوعیت‌های تجاری در بخش خرید نفت خام با دشواری‌های بیشتری همراه است. در واقع، شناورهای عظیم حمل نفت خام به طور معمول و منظم در بنادر خاورمیانه تردد دارند و جلوگیری از ورود شناورهای قطر به بنادر دیگر در این منطقه، می‌تواند سبب شود تا تاجران بسیاری از الگوهای تجاری خود را تغییر دهند.

 

در پاسخ به شرایط جاری کشتیرانی مرسک غول کشتیرانی دانمارک نیز گفت: در حال حاضر امکان رزرو محموله که عمدتا از بندر جبل‌علی به قطر ترانشیپ می‌شد، وجود ندارد. همچنین عملیات اپراتوری که توسط دپی ورلد در بندر جبل‌علی و ابوظبی انجام می‌شود نیز برای شناورهای قطری انجام نمی‌شود و آنها نیز دیگر تا اطلاع ثانوی اجازه تخلیه و بارگیری از قطر یا به مقصد قطر را نمی‌دهند.

 

علاوه بر این مدیران کشتیرانی‌ها و شناورها گفته‌اند که با مشکلاتی در بخش خدمه و اشخاص روبرو هستند.

 

برای مثال گزارش شده است که بندر فجیره به خدمه شناورهایی که از قطر آمده‌ یا قصد تردد به قطر را دارند، اجازه طی مراحل قانونی را نمی‌دهد.  به موازات، مسئله خروج خدمه و سایر پرسنلی که در دوحه مستقر هستند در شرایط فعلی با مشکلاتی مواجه است.

 

در بخش فراساحل نیز آنگونه که مطرح شده است، تعدادی از اپراتورهای بین‌المللی در حال انجام مناقصات یا تمدید قراردادهای خود برای حمل انواع محمولات نفتی هستند. ناامنی که در نتیجه حوادث یک هفته اخیر ایجاد شده است، حمایت مالی از شناورها را تحت شعاع قرار داده است.

 

علاوه بر این، گزارش‌ها حاکی از این است که که بانک‌های منطقه به احتمال زیاد تعاملات مالی خود را با بانک‌های قطری قطع کرده و از پذیرش واحد پولی قطر در تعاملات تجاری خود امتناع می‌کنند.

 

این شرکت حقوقی تاکید کرد: ما می‌دانیم که برخی از بانک‌های عربستان، امارات و مصر تعاملات مالی خود را بانک‌های قطری به حالت تعلیق درآورده‌اند. ارز فعلی برای تجارت در بخش کشتیرانی دلار آمریکا است و بنابراین ما انتظار داریم در این بخش نیزبه زودی محدودیت‌های جدید لحاظ شود. اگرچه این امکان نیز وجود دارد که برخی مالکان کشتی بتوانند به جای دلار آمریکا از ریال قطر استفاده کنند.

 

البته، محدودیت‌های فعلی که فعالیت‌های تجاری قطر با آن مواجه شده است ممکن است توسط بیمه تحت پوشش قرار بگیرد. همچنین ممکن است از طریق مقررات قابل اجرا در قراردادها و قانون‌گذاری‌های محلی در آسیای میانه، شامل موقعیت‌های اضطراری بخشی از دشواری‌های فعلی تسهیل شود.

 

آنچه روشن است این است که انتظار می‌رود محدودیت‌های بیشتری در بخش اپراتوری و قانونی علیه قطر اعمال شود. هرچند، هیچ نشانه‌ای از کاهش تنش به چشم نمی‌خورد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.