| کد خبر: 222623 |

نگاهی به عملکرد شهرداری قزوین در حوزه ترافیک شهری؛

◄ ترافیک معمای هزار جواب

قزوین| امروزه معضل ترافیک درشهرهای بزرگ برای شهروندان به سبب ایجاد انواع آلودگی های صوتی وتنفسی باعث بروزمشکلات عدیده ای شده است.

تین نیوز

قزوین| امروزه معضل ترافیک درشهرهای بزرگ برای شهروندان به سبب ایجاد انواع آلودگی های صوتی وتنفسی باعث بروزمشکلات عدیده ای شده است. 

به گزارش خبرنگار تین نیوز از قزوین، شاید تمرکز بسیاری  از مراکز خدمت رسان در هسته مرکزی و خیابان های اصلی شهرها یکی از اصلی ترین دلایل ایجاد ترافیک باشد، افزایش تعداد وسائط نقلیه و نیاز ضروری تردد درزندگی های امروزه نیزمزید برعلت شده است  تا با افزایش حجم ترافیک معابر روبه رو شویم ، در شهر قزوین نیز مسأله ترافیک بعلت تراکم وجود ابنیه تاریخی، مذهبی، مراکز درمانی و‌خدماتی واستقرار بازار در مرکز شهر چالش برانگیز بوده،  اما رفع این مشکل سالها است که به دغدغه مدیران بدل شده تا جایی که با برنامه ریزی شهرداری قزوین و تدوین طرح جامع ترافیک، در مسیر کاهش بار ترافیکی در شهر قزوین گام برداشته شده است.

ساخت۴۴ تقاطع در طرح جامع ترافیک

 سیاوش طاهرخانی، شهردارقزوین اخیرا با بیان اینکه قزوین یکی از6 شهردارای طرح جامع ترافیک درکشوراست اظهارداشت: طبق این طرح جامع باید 44 تقاطع درشهر ساخته شود که 20 تقاطع تاکنون ساخته شده و ساخت 24 تقاطع دیگر تا 10 سال آینده انجام خواهد شد.

طاهرخانی ترافیک را یکی ازمشکلات اصلی شهرقزوین دانست وافزود: درحال حاضر نقاط مرکزی و حساس شهرمانند سبزه ‌میدان درساعت‌های کاری با معضل قفل تردد وترافیک شدید روبه‌ رو می‌شود که با ساخت تقاطع‌های یادشده بخش زیادی ازاین مشکل برطرف شده و ترافیک درمرکز شهر قزوین روان می‌شود..

وی همچنین از ساخت و بهره‌برداری از کمربندی شرق قزوین تا پایان سال خبرداد و گفت: با ساخت این کمربندی رینگ شهری جنوب شهر قزوین تکمیل شده وبه غیراز رفع مشکلات ترافیکی درمرکز وجنوب شهرقزوین، سرانه فضاهای شهری قزوین با ساخت این کمربندی افزایش خواهد یافت. چرا که درحاشیه این کمربندی 10 متر فضای عرضی پیش‌بینی شده که 6 مترآن مسیر پیاده‌ روی و4 متر آن مسیر دوچرخه‌ سواری خواهد بود.

شیما زرآبادی پورنیز  درباره اقدامات صورت گرفته در کاهش بار ترافیک می گوید:  هم‌اکنون درشهرقزوین محورهای خیام، آیت‌اله مدرس، فردوسی، عدل، میدان آزادی، نادری، شهدا، سعدی و امام خمینی(ره) با بیشترین حجم ترافیک روبه‌ روست. ضمن اینکه درمواقع ظهرگاه بلواراسدآبادی نیزبه محورهای یاد شده افزوده می‌شود ومحور ایت‌اله خامنه‌ای نیزگاه ترافیک زیادی دارد.

این مسئول با اشاره به اینکه ساعت اوج ترافیک شامل سه دسته؛ صبحگاهی، ظهرگاهی وعصرگاهی است اضافه می کند : ساعت اوج صبحگاهی 7:30 تا 8:30 و ظهرگاهی 11:30 تا 13:30 است؛ اما از آنجا که ساعت اوج ترافیک عصرگاهی حتی درهرماه می‌تواند تغییرکند، اگربخواهیم میانگین ماه‌های هر فصل را اعلام کنیم، ساعت اوج ترافیک عصرگاهی دربهار 18 تا 20، تابستان 19 تا 21، پاییز 16 تا 18 وزمستان 17 تا 19 است.

وی افزود : درهسته مرکزی شهر ازآنجا که این منطقه دربرگیرنده بافت سنتی وتاریخی است، سیاست کلی والبته بهترین راهکار برای گشایش گره‌های ترافیکی آن به ویژه در ساعات اوج ترافیک، گسترش حمل‌ونقل عمومی دردستور کارقراردارد که این امردر ابعاد نرم‌افزاری وسخت‌افزاری حائزاهمیت است و مورد پیگیری قرارمی‌گیرد.

شیما زرابادی

زرآبادی پوردرپاسخ به این سوال که چه اقدامات سخت افزاری  برای کنترل ترافیک در سطح شهر قزوین اندیشیده شده است، می گوید: درمباحث سخت‌افزاری و فیزیکی اقداماتی از جمله اصلاح هندسی، تنظیم زمانبندی چراغ‌های راهنمایی، کنترل حمل‌ونقل عمومی، ایجاد مسیرهای دوچرخه، نصب علائم عمودی وافقی وزیرساخت‌های مناسب به وسیله شهرداری به انجام رسیده است؛ اما با وجود رعایت و ایجاد تمام زیرساخت‌های مربوطه، به دلایلی مانند کاهش شدید ظرفیت معابر مرکزی، عدم اعمال قانون، اشغال ایستگاه‌های ناوگان حمل‌ونقل عمومی به وسیله خودروهای شخصی و همچنین انسداد برخی مسیرهای دوچرخه به وسیله دستفروشان و مغازه داران شاهد بی‌نظمی و پس‌زدگی درساعات اوج ترافیک هستیم که با توجه به ایجاد زیرساخت‌های لازم، انتظام ‌بخشی توسط پلیس راهنمایی ورانندگی می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

زرآبادی پوربا بیان اینکه درمباحث ترافیکی باید بحث روانی ناشی از ترافیک را جدی گرفت به تشویق و ترغیب شهروندان به خودداری ازاستفاده ازخودروی شخصی به ویژه تک ‌سرنشین تاکید کرد وهمچنین استفاده ازحمل و نقل عمومی  تاکسی و اتوبوس را مهمترین را ههای کاهش بارترافیکی درمرکزشهرعنوان کرد.

زرآبادی پوربا اشاره به اهمیت و ضرورت استفاده ار دوچرخه و توسعه این فرهنگ در کاهش بارترافیکی نیزاظهارداشت: ازآنجا که ازگذشته‌های دوربسیاری از کسبه بازاربا استفاده از دوچرخه درمحل کسب خود درخیابان امام خمینی(ره) و بازارسنتی قزوین حضورمی‌یافتند، بستر توسعه فرهنگ استفاده از دوچرخه برای امور روزمره درشهرما فراهم است و به ویژه به واسطه بافت تاریخی آن، توسعه این فرهنگ می‌تواند درکاهش بار ترافیکی مرکز شهراثرگذارباشد.

 تدوین برنامه های بلندمدت، میان مدت ، کوتاه مدت

سرپرست معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری قزوین با اشاره به اهمیت و ضرورت ساماندهی ترافیک خیابان امام خمینی می گوید: طرح ساماندهی خیابان امام خمینی(ره) یکی از طرح‌های ترافیکی مرکزشهراست که با درنظرگرفتن مباحث میراثی و واحدهای تجاری آن اجرایی می‌شود و برای آن برنامه‌های بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت درنظرگرفته شده است.

وی می افزاید: درطرح بلندمدت علاقه به اجرای برنامه‌هایی مانند احداث تراموا، پیاده‌ راه و طرح ترافیک محدوده تاریخی داریم، درمیان‌مدت می‌توان طرح ترافیک ساعتی و خط ویژه شرقی غربی را در آن اجرا کرد ودرکوتاه‌ مدت نیزمناسب ‌سازی پیاده ‌روها و افزایش جذابیت پیاده‌روی از برنامه‌هایی است که اجرای آن می‌تواند مفید باشد.

معاون شهرداربا بیان اینکه راهبرد معاونت حمل و نقل و ترافیک برای ساماندهی ترافیک، توسعه متوازن بخش سخت افزاری و نرم افزاری است تصریح می کند: برای ساماندهی ترافیک، توسعه متوازن دربخش سخت‌افزاری نظیرایجاد، ساماندهی و ایمن‌سازی معابرو ناوگان‌ها ودربخش نرم‌افزاری همچون توسعه فرهنگ ترافیک است. زرآبادئی پور گفت : دراین راستا توسعه حمل‌ونقل عمومی و گسترش فرهنگ استفاده از دوچرخه به عنوان دو سیاست اصلی مد نظر قراردارد.

توسعه وتجهیز پایانه‌های مسافربری، هدایت تاکسی های کرایه از دروازه‌های شهر به سمت پایانه‌ها، هوشمندسازی چراغ‌های راهنمایی، تجهیز مرکز کنترل ترافیک و بهبود وضعیت حمل‌ونقل عمومی از اقدامات مهم این معاونت درراستای ساماندهی ترافیک بوده و اقدامات سخت‌افزاری لازم دراین زمینه درکنار تلاش برای فرهنگ‌سازی ترافیک انجام شده؛ اما واقعیت این است که با وجود تمام این اقدامات، تا زمانی که رعایت قوانین ازسوی شهروندان وهمچنین اعمال قانون برای متخلفان صورت نگیرد، مشکل ترافیک همچنان پابرجاست

وی با بیان اینکه درهسته مرکزی شهردچار بیشترین مشکلات ترافیکی هستیم، اظهار می دارد: قرارداشتن مراکز تجاری همچون بازار بزرگ و بافت تاریخی و سنتی در کنارعرض کم معابروافزایش روزافزون تعداد خودروها مزید برعلت شده است که به منظورحل این معضلات برنامه‌های بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت دردستورکار قرار دارد و برنامه‌های ترافیکی کارشناسی شده مد نظر است.

 زرآبادی پور درپایان با بیان اینکه دروازه های ورودی شهربه دلیل عدم همکاری با نهادهای مربوطه درزمینه ساماندهی وسایل نقلیه کرایه ای شهرهای اطراف دارای مشکلات ترافیکی هستند، می افزاید: وسایل نقلیه کرایه ای باید درپایانه‌های مربوطه فعالیت کنند و تقاطع 22 بهمن ازجمله آنها است و درمجموع درساماندهی نقاط دارای مشکلات ترافیکی از جمله موارد یاد شده همکاری بیش از پیش پلیس مورد انتظار است.

 بر پایه این گزارش مشکل ترافیک  تنها با اقدامات شهرداری یا پلیس حل نمی شود، بلکه نیازمند مشارکت همه دستگاههاست تا با فرهنگ سازی و تشویق شهروندان به استفاده درست از وسایل  نقلیه به ویژه استفاده از دوچرخه و‌وسائط نقلیه همگانی  مانند اتوبوس و‌ تاکسی، عدم استفاده از ماشین های تک سرنشین و عدم پارک در معابر اصلی و خیابان های کم عرض شهر،گره های ترافیکی رفع شود و ریه های شهر هوای تازه ای به خود گیرد و‌نفسی تازه کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.