| کد خبر: 215363 |

وکیل موقوفه ملاعلی واعظ قزوینی

◄ احداث مزرعه ۴ هکتاری اصلاح نژاد دام های زادآور و اصیل

سیاست موقوفه ملاواعظ قزوینی برای تحقق شعار جهش تولید، توسعه کشاورزی و دامداری در موقوفات است.

تین نیوز

وکیل موقوفه ملاعلی واعظ قزوینی گفت: سیاست موقوفه ملاواعظ قزوینی برای تحقق شعار جهش تولید، توسعه کشاورزی و دامداری در موقوفات است.

به گزارش خبرنگار تین نیوز،  فرزانه پروینیان وکیل موقوفه ملاعلی واعظ قزوینی اظهار کرد: در راستای سیاست‌های اشتغال و تولید و تحقق شعار جهش تولید از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، سیاست موقوفه ملاواعظ قزوینی برای تحقق شعار جهش تولید، توسعه کشاورزی و دامداری در موقوفات است.

وی تصریح کرد: در این راستا اخیرا از اراضی کشاورزی و سرمایه‌گذاری سعیدآباد با حضور کارشناسان این حوزه بازدید به عمل آمده است.

وی بیان کرد: هم اکنون مطالعات زمین‌های موقوفی در حال انجام است تا معلوم شود که مستعد کشت چه نوع محصولاتی هستند تا بهره‌وری لازم بر روی آن انجام شده و از شکل اجازه‌ای آنها دور شویم.

پروینیان اظهار کرد: در حوزه کشاورزی با توجه به نوع محصول غالب این منطقه جلساتی با سرمایه گذاران در حوزه ساخت کارگاه و کارخانه مجهز جهت تولید، خرید، بسته بندی به منظور فروش در بازارهای داخلی و خارجی صورت گرفته است که ان شاالله در آینده نزدیک شاهد این اتفاق مبارک خواهیم بود.

وی تصریح کرد: استخر پرورش ماهی قزل آلا با دو کاربرد پرورش ماهی و آبیاری باغات اطراف این استخر به همت موقوفه ملاعلی واعظ قزوینی و حاج رستم ارداقی با همکاری زارع صاحب نسق در زمینی به متراژ ۹۹۰متر با هزینه ۹۰۰ میلیون ریالی با حضور مدیرکل اوقاف استان قزوین به بهره برداری رسید که پیش بینی می شود بعد از ۶ ماه، ۱۲ تن ماهی در این استخر تولید شود و ماهی های رها شده ۱۵ هزار قطعه ۱۵ گرمی می باشند.

وکیل موقوفه ملاعلی واعظ قزوینی افزود : با توجه به آب و هوای منطقه دشتابی در ۶ ماهه دوم هم تولید ماهی در این استخر قابلیت تکرار دارد و این اولین استخر پرورش ماهی در منطقه می باشد که پیش با تعدد این استخرها در این منطقه بتوانیم هر ۶ ماه یکبار ۱۲۰ تن ماهی تولید و روانه بازار کنیم.این پروژه برای ۵ نفر به طور مستقیم و برای ۱۵ نفر به طور غیرمستقیم اشتغال زایی داشته است.

وی در ادامه خبر از احداث مزرعه دامپروری و دامداری در زمینی به مساحت ۴ هکتار در روستای سعیدآباد داد و اظهار داشت : با نظر کمیته فنی حوزه کشاورزی و دامداری موقوفه ملاواعظ قزوینی تصمیم به احداث مزرعه دامپروری و دامداری در زمینی به مساحت ۴ هکتار و با گنجایش ۱۰۰۰ راس گوسفند نژادهای زادآور و اصیل گوسفند نظیر رومانف و قزل افشارگرفته شده است که در آن به دو روش روش اقدام به فعالیت می شود روش اول مزرعه اصلاح نژادی می باشد که در ۴ هکتار احداث می شود و روش دوم واگذاری به اهالی تحت عنوان نگهداری دام والد.

پروینیان ادامه داد : در روش واگذاری نگهداری دام تعداد مشخصی دام والد به متقاضی واگذار می شود مثلا ۱۰ راس گوسفند ، ۱ قوچ و ۹ میش و پس از بره گیری از هر  و ۱۰ بره تنها ۱ بره یا قیمت روز آن را به همراه گوشفند والد به ما تحویل می دهد و مابقی در اختیار خودش باقی می ماند همچنین مبلغ ۲۰ میلیون ریال بابت هرگوسفند نزد واگذارکننده باقی میماند که اگر تلفاتی رخ داد از آن تامین شود و اگر هم رخ نداد در پایان قرارداد به نگهدارنده بازگردانده شود.

وی در خصوص دام های زادآور اظهار داشت : در نژاد گوسفند رومانف ۱۸ ماه دوبار بره گیری و شیردهی والدها در نزد نگهدارنده باقی می مانند و هزینه پزشکی و خوراک با نگهدارننده  است ولی کمک های هم به نرخ تعاونی از سمت موقوفه به نگهدارنده می شود.

وی در خصوص زمان بروز مشکل بین نگهدارنده و موقوفه اظهار داشت : در صورت بروز مشکل دامپزشک کارشناس رسمی دادگستری به عنوان مرجع بین طرفین حکم می کند.

وی ادامه داد : در این روش سود واگذار کننده ۱۰ درصد می باشد و در پایان هر قرارداد والدهایش هم در اختیار خودش می باشد و نگهدارنده هم صاحب دام زادآور با هزینه بسیار پایین شده است.

پروینیان در پیان گفت : این روش علاوه بر اشتغال زایی و احداث دامداری های کوچک مانع مهاجرت اهالی از روستا و به ویژه جوان می شود که امیدواریم با این فعالیت ها هم موجب احیاء و افزایش اعتقاد و اعتماد عمومی نسبت به سنت حسنه وقف به صورت عام و موقوفه ملاواعظ قزوینی به صورت خاص شویم و هم گامی ولو کوچک در راستای تحقق شعار سال مقام معظم رهبری با عنوان جهش تولید برداریم.

حاج ملاواعظ قزوینی فرزند محمد (عالم مشهور منطقه الموت غربی) از ۱۲ سالگی به قزوین مهاجرت می‌کند و پس از تحصیل علوم اسلامی در حوزه‌های علیمه، قم، نجف و کربلای معلی، در میانسالی وزیر دارایی محمدعلی شاه قاجار می شود. با دخالت انگلیسی‌ها در امورات کشور از سمت خود کناره‌گیری می‌کند و در سن ۳۵ سالگی ۱۱ روستا شامل سالارکیا در الموت غربی، مدان در الموت شرقی، دودهه و لوشکان در رامند بویین زهرا، سعید آباد و سولیقان در دشتابی غربی، خرم آباد تاکستان و مزارعی در قدیم آباد، علی آباد و جعفرآباد را با نیت عمران و آبادانی همین روستاها وقف 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.