| کد خبر: 251787 |

ماجرای سکوت ۵۰ ساله خلبان آمریکایی که طی یک روز ۴ جنگنده شوروی را ساقط کرد

رویس ویلیامز ۱۰ سال قبل از تولد تام کروز یک تاپ گان واقعی بود. در یک روز سرد نوامبر در سال ۱۹۵۲، ویلیامز ۴ هواپیمای جنگنده شوروی را سرنگون کرد و تبدیل به افسانه ای شد که بیش از ۵۰ سال هیچ کس درباره آن چیزی نشنید.

تین نیوز

رویس ویلیامز ۱۰ سال قبل از تولد تام کروز یک تاپ گان واقعی بود. در یک روز سرد نوامبر در سال ۱۹۵۲، ویلیامز ۴ هواپیمای جنگنده شوروی را سرنگون کرد و تبدیل به افسانه ای شد که بیش از ۵۰ سال هیچ کس درباره آن چیزی نشنید.

به گزارش تین نیوز به نقل از روزیاتو، در مراسمی که در کالیفرنیا برگزار شد، به این خلبان سابق نیروی دریایی که اکنون ۹۷ سال سن دارد، نشان نیروی دریایی، دومین افتخار نظامی ارتش، اهدا شد.

01-99

در ۱۸ نوامبر ۱۹۵۲، ویلیامز با F9F Panther، اولین جت جنگنده نیروی دریایی ایالات متحده در یک ماموریت در طول جنگ کره پرواز کرد. او به همراه سه ناو دیگر در یک گروه ضربت در دریای ژاپن، که به دریای شرقی نیز معروف است، در نزدیکی سواحل کره شمالی برای عملیاتی پرواز کرد.

به ویلیامز که در آن زمان ۲۷ سال سن داشت و سه خلبان جنگنده دیگر دستور گشت زنی هوایی بر فراز شمالی ترین قسمت شبه جزیره کره، نزدیک رودخانه یالو، که کره شمالی را از چین جدا می کند، دریافت کردند. این منطقه در شمال شرقی روسیه قرار دارد که در آن زمان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود که از کره شمالی در درگیری ها حمایت کرد.

رویس ویلیامز

در حالی که چهار جت نیروی دریایی ایالات متحده گشت زنی خود را آغاز کردند، رهبر گروه دچار مشکلات مکانیکی شد و بازگشت.

این باعث شد ویلیامز و خلبانان دیگر در این ماموریت تنها باشند. سپس، در کمال تعجب، هفت فروند جنگنده میگ-۱۵ شوروی شناسایی شدند که به سمت نیروی عملیاتی ایالات متحده حرکت می کردند.

رویس ویلیامز

فرماندهان محتاط در گروه ضربت به جت های نیروی دریایی ایالات متحده دستور دادند که خود را بین میگ ها و کشتی های جنگی ایالات متحده قرار دهند. در حین انجام این کار، چهار میگ شوروی به سمت ویلیامز چرخیدند و به روی او آتش گشودند.

هواپیمای او برای نبرد هوا به زمین مناسب بود، نه جنگ هوایی. اما چیزی که انتظار او را می کشید، بیش از نیم ساعت نبرد هوایی بود.

بر اساس گزارشی از درگیری، ویلیامز در طول نبرد، تمام ۷۶۰ گلوله توپ ۲۰ میلی متری را که F9F حمل می کرد شلیک کرد. اما جنگنده های شوروی هم به او شلیک کرده و کنترل سکان و بال های او را از کار انداخت و ویلیامز تنها با کنترل عقب هواپیما می توانست جت خود را بالا و پایین کند.

ویلیامز برای بازگرداندن جت آسیب دیده به ناو، با مشکلاتی مواجه بود. گروه ضربت به خاطر احتمال حمله هواپیماهای جنگی شوروی، ابتدا فکر می کرد F9F ویلیامز یک میگ است و ناوشکن هایی که از ناوهای آمریکایی محافظت می کردند به سمت او آتش گشودند. ویلیامز گفت که فرمانده او به سرعت جلوی آنها را گرفت و خطر رفع شد.

ناوشکن

خدمه نیروی دریایی که جت ویلیامز بر روی آن فرود آمد، ۲۶۳ سوراخ در هواپیما ی ویلیامز پیدا کردند. بنا به گزارش یادبود نیروی دریایی، جت او از کشتی به داخل دریا رانده شد. اما وقتی هواپیما در زیر امواج ناپدید شد، مسئله دیگری باید در نظر گرفته می شد، این واقعیت که اصلاً درگیری هوایی ایالات متحده و شوروی اتفاق افتاده است.

پس از نبرد، رویس ویلیامز شخصاً با چندین دریاسالار عالی رتبه نیروی دریایی، وزیر دفاع و همچنین رئیس جمهور مصاحبه کرد، پس از آن به او دستور داده شد که در مورد درگیری خود صحبت نکند زیرا مقامات نگران بودند که این حادثه باعث افزایش تنش هایی شود که احتمالاً آتش جنگ جهانی سوم را شعله ور می کند.

سوابق ویلیامز بلافاصله توسط مقامات آمریکایی طبقه بندی شد و او سوگند یاد کرد که ماجرای درگیر خود را محرمانه نگه دارد، به همین دلیل بیش از پنج دهه طول کشید تا موفقیت او در نبرد آشکار شود.

رویس ویلیامز

در سال ۱۹۵۳ به رویس ویلیامز ستاره نقره ای اعطا شد، اما در آن زمان هیچ اشاره ای به هواپیما های شوروی، نشده بود. بنابراین تا سال ۲۰۰۲، زمانی که پرونده او از طبقه بندی محرمانه خارج شد، ویلیامز توانست این ماجرا را برای همه مخصوصا نزدیکترین افراد زندگی خود بگوید.

به گفته وزارت دفاع ایالات متحده، در تمام دوران کاری او در نیروی دریایی و برای دهه ها پس از بازنشستگی ، جزئیات نبرد ویلیامز با میگ های شوروی بر فراز کره شمالی مخفی باقی ماند. زمانی که در نهایت دولت با او تماس گرفت و به او گفتند که ماموریتش از حالت طبقه بندی خارج شده است، اولین کسی که ویلیامز ماجرا را برایش تعریف کرد، همسرش بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.