| کد خبر: 251175 |

◄ مدیران عامل و روسای راه آهن در 25 سال گذشته

بخش پایانی فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانش آموزان در روز 11 آبان به مناسبت روز مبارزه با استکبار، پس از اشاره به منابع طبیعی متنوع و سرشار کشور بر ظرفیت ها، فرصت ها، قابلیت ها و ضرورت های ترانزیت ریلی در کشور تاکید دارد.

تین نیوز

بخش پایانی فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانش آموزان در روز 11 آبان به مناسبت روز مبارزه با استکبار، پس از اشاره به منابع طبیعی متنوع و سرشار کشور با تاکید بر ظرفیت ها، فرصت ها، قابلیت ها و ضرورت های ترانزیت ریلی در کشور چنین است: ... مکرر در دولت های مختلف راجع به خطوط ریلی من تاکید کرده ام؛ متاسفانه کوتاهی شده. البته در آن اوایل بعد از رحلت امام چرا، یک مقداری کارهای ریلی خوبی انجام شد، بعدش دیگر کار درستی انجام نشده و حالا ان شاءالله بنا دارند کارهای خوبی را انجام بدهند. ما بایستی ان شاءالله در این زمینه رفت و آمدها و حمل و نقل بتوانیم جایگاه خودمان را پیدا کنیم.

مدیران عامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران

مدیران عامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی، از تاسیس تا امروز

  • با نگاهی به کارهای خوب ریلی بعد از رحلت امام باید ریشه های موفقیت ها بررسی و شناسایی و تحلیل شود و نسخه راهبردی برای تکرار آن تجویز گردد، هرچند این بررسی به وقت و بررسی زیادی نیاز دارد ولی بی تردید یکی از عوامل این موفقیت را می توان در مدیریت آقای مهندس صادق افشار (یکی از مدیران خردمند، جهادی و خوش رفتار انقلاب) یافت که سال 1356 کار خود را در در راه آهن آغاز نمود و در مراحل تکامل کاری از کارشناسی تا معاونت طرح و بررسی ها و معاونت فنی و بهره برداری و در سال 1364 به مدیر عاملی راه آهن منصوب شد و در مدت 12 سال تا سال 1376 کارهای ارزشمندی انجام داد. 
  •   کتاب روسای راه آهن از بدو تاسیس تا کنون (چاپ انتشارات راه آهن، 1384) اسامی روسای راه آهن از سال 1314 تا سال 1384 (40 مدیر) را با مختصری از اطلاعات ایشان منتشر نموده است. بر اساس اطلاعات مذکور روسای راه آهن از سال 1314 تا 1320 ، 6 بار تغییر کردند (متوسط یک سال) و از 1320 تا انقلاب اسلامی در 1357 نیز 27 بار تغییر رئیس راه آهن داشتیم (متوسط 16 ماه) و از ابتدای انقلاب تاکنون 14 تغییر مدیرعامل انجام شده (متوسط 38 ماه یا 3 سال و 2 ماه).

مدیران عامل شرکت راه آهن

 مدیران عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای

  • این کتاب به سوابق مختصر مدیران نیز اشاره نموده که سابقه ریلی غالب مدیران اولیه در خارج یا داخل کشور مشهود است. 
  • اگر تغییرات مدیران عامل را در 25 سال گذشته ملاحظه نماییم عمر کاری متوسط 10 مدیر اخیر حدود دو و نیم سال می شود که برای یک سازمان بسیار پیچیده و تخصصی با تاخیر پروژه های عمرانی چند ده ساله و با توجه به انتصاب اغلب مدیران از خارج از راه آهن که صرف مدت زیادی برای یادگیری مفاهیم و شناخت افراد را طلب می نماید، عمری بسیار کوتاه است.
  • بر اساس نوشتار تین نیوز با کد خبر 228406، مدیران 25 سال گذشته عبارتند از آقایان:

1- صادق افشار، از 64 تا 76،

2- مرحوم رحمان دادمان تا 79،

3- محمد رحمتی تا 80،

4- محمد سعیدنژاد تا 86،

5- حسن زیاری تا 88،

6- عبدالعلی صاحب محمدی تا 92،

7- سید محسن پورسید آقایی تا 95،

8- سعید محمدزاده تا 97،

9- سعید رسولی تا 1400،

10- سید میعاد صالحی تاکنون

  • در یادداشت نگاهی به عملکرد راه آهن طی 32 سال گذشته (تین نیوز/ کد خبر: 233674) مورخ 1400.05.10 به عملکرد دولت های گذشته و هرکدام در هشت سال پرداخته شد که بنا بر این توضیحات ارائه شده بهترین عملکرد راه آهن از ابعاد مختلف رشد عملکرد و بهره وری در دولت های پنجم و ششم بوده که با فرمایشات 11 آبان مقام معظم رهبری نیز انطباق دارد. (رشد واحد حمل 61 و لکوموتیو 14)

در پایان دوره مدیریت آقای مهندس افشار در سال 1376 با رویکردهای عقلایی و ثبات مدیریت، بار به 14 و مسافر به 6 میلیارد رسد. همچنین جمع رشد بار و مسافر به ترتیب 81 و 28 درصد شد و متوسط واحد حمل به 61 درصد رسید(بیشترین چهار رئیس جمهور).

  • برای ارزیابی عملکرد مدیران به صورت خلاصه باید به انتظارات، اختیارت و شاخص ها توجه گردد و برای مقایسه عملکرد که بهتر است از سوی رسانه ها با نظرخواهی از پرسنل، نخبگان، خبرگان و مردم انجام شود، شاخص های دهگانه زیر پیشنهاد می شود:   

۱) تجربه کاری، 2) تجربه ریلی، 3) آشنایی با راه‌آهن، 4) انگیزه یادگیری ، 5) ارتباط با بدنه راه‌آهن، 6) انتصابات ، 7) ارتباط با وزارت و دولت، 8) ارتباط با دانشگاه ، 9) ارتباط با مجلس، 10) ارتباط با رسانه‌ها (این شاخص ها و ضریب اهمیت هر یک باید توسط یکی از رسانه های تخصصی ارزیابی و از پرسنل، کارشناسان و ... استعلام گردد و یا برای شروع به آنها بسنده شود)

مشابه این شاخص ها و سه نکته اولیه (انتظارات، اختیارات و شاخص) را می توان برای ارزیابی معاونان، مدیران کل ... تنظیم نمود و الگوی مناسبی را برای آن توسعه داد تا به جای ارزیابی و مقایسه احساسی و کلامی به مقایسه خردمندانه و منصفانه برسیم. 

* کارشناس حمل و نقل

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سيدمرتضي ناصريان 0 0

    بسيار عالي