پروژه راهآهن تهران ـ همدان ـ سنندج به طول ۴۱۰ کیلومتر بهصورت یکخطه با سرعت طرح ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برای مسافربری و ۱۲۰ کیلومتر در ساعت برای بار توسعه در این دو استان را شتاب دهد.
بررسی اهداف اجرایی برنامه میانمدت راه آهن/ بخش 58
شرط اجرای درست و کاربردی این روش در کشور، در وهله اول وجود اراده جدی از سوی مسئولان دولتی برای اجرای این روش و در گام بعد، ایجاد انگیزه کافی در سرمایه گذاران با بهره گیری از روش هایی همچون تضمین اصل و کف سود سرمایه گذاری به کمک نهاد های ضامن همچون بیمه و بانک است.
بررسی اهداف اجرایی برنامه میانمدت راه آهن/ قسمت 55
از برنامه اول پنج ساله توسعه راه آهن قرار بر این بود که همه ساله 100 کیلومتر خط صنعتی- تجاری ساخته شود. با وجود تهیه فهرست هایی از خطوط مزبور برای اجرا در ابتدای هر برنامه، به دلیل جدی نگرفتن این موضوع، راه آهن هرگز به اهداف تعیین شده دست نیافته است.
در حالی که بیشتر تمرکز وزارت راه و شهرسازی بر توسعه زیرساخت های ریلی است، افزایش بهره وری و ارتقای عملکرد خطوط موجود، سبب شده تا سرمایه گذاری در این بخش جذابیتی نداشته باشد.
استاندار کردستان گفت: تاکنون از ۱۵۱ کیلومتر خط آهن همدان - سنندج، ۷۰ کیلومتر آن ریلگذاری شده و امیدواریم تا ۲ ماه آینده این پروژه مهم به بهرهبرداری برسد.
استاندار همدان با اشاره به اقدامات موثر و دستاوردهای چشمگیر هشت ساله دولت تدبیر و امید در این استان، گفت: طول خطوط ریلی استان از ۳۰ کیلومتر در سال ۹۲ با بیش از ۱۰ برابر افزایش به ۳۵۰ کیلومتر در سال ۹۹ رسیده است.