رونق اقتصادی که با تولید ناخالص داخلی سرانه اندازه گیری می شود، یکی دیگر از عوامل مهم در محاسبه شاخص شادی است. درآمدهای بالاتر با دسترسی بهتر به مراقبت های بهداشتی، تغذیه و شرایط زندگی بهتر همراه است که همگی باعث افزایش امید به زندگی می شوند.
برنامههای کلان توسعه کشور، ترسیم کننده نقشه راه شقوق مختلف حمل و نقل از جمله در حوزه ریل به شمار می روند. پرسش اینجاست که قوانین برنامه توسعه پیشین تا چه اندازه در حوزه حمل و نقل ریلی محقق شده است؟
تصمیم به استفاده از لایه های آسفالت در ساخت و ساز خطوط راه آهن، چه برای خطوط پرسرعت و چه برای خطوط معمولی، اغلب بر اساس تجزیه و تحلیل هزینه فایده با درنظر گرفتن هزینه های ساخت اولیه، الزامات نگهداری و عمر مورد انتظار است.
در لایحه بودجه ۱۴۰۳، در بخش بودجه های عمرانی، اعتباری بالغ بر ۵۹۱۹ میلیارد و ۹۴۸ میلیون تومان برای شرکت سهامی راه آهن جمهوری اسلامی ایران پیش بینی شده است.