ایجاد استقلال و ارائه اختیارات به بخش خصوصی برای اینکه بتواند فعالیت را به صورت رقابتی پیش ببرد از جمله انتظاراتی است که از سوی دولت به آنها کمتر توجه می شود.
انتظار بود تا صد میلیون تن بار بین شرق و غرب و جنوب آسیا با شامل غرب آسیا از طریق این کریدور و از مسیر ایران جابجا شود اما هنوز رشد ملموسی در این خصوص حادث نگردیده است.
در این نشست ضمن بررسی نقشه عملیاتی کمیته پژوهش ابتکار ایران راه به ارایه ابعاد مختلف ابتکار ایران راه و همچنین سوابق ایران راه در یکسال گذشته و اقدامات انجام شده در طی این مدت پرداخته شد.
مسیر ترانزیت جدید به نام "راه توسعه" ، ترکیه را از طریق کردستان عراق و بصره به خلیج فارس متصل می کند. 4 کشور منطقه (ترکیه، عراق، امارات و قطر) برای ساخت مسیر جدید ترانزیتی اتصال اروپا به خاورمیانه توافق کردند.
یک فقره تفاهم نامه سرمایه گذاری به ارزش ۸ میلیون دلار در زمینه احداث و بهره برداری از مخازن نگهداری فرآورده های نفتی در قطعه زمینی به مساحت ۲ هکتار در منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی با سرمایه گذار خارجی به امضا رسید.
معاون امور بازرگانی توسعه و تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: عملکرد ۱۲ ماهه این حوزه در سال گذشته نشان از تحقق ۱۰۶ درصدی مبادلات تجارت خارجی دارد.
کریدور زنگه زور کماکان مورد مناقشه بین کشورهای ایران ، آذربایجان ، ترکیه و ارمنستان است و بنر بزرگ نصب شده بر کلیسای سرکیس مقدس تهران نشان می دهد هم وطنان ارمنی نیز نسبت به این کریدور انتقادات شدیدی دارند.
به گفته عضو هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان در شرایطی که جنگ روسیه و اوکراین محموله های تجاری بیشتری را به گمرکات ایران در مرزهای آستارا و بیله سوار کشانده کشور آذربایجان شمار ماشین هایی که می توانند روزانه از این مرزها عبور کنند را به ۱۵۰ دستگاه کاهش داده است.