استان آستراخان نقش کلیدی کریدور بین المللی حمل و نقل «شمال جنوب» را ایفاء می نماید. کالاها از روسیه، بلاروس، ایران، عراق، هند، امارات متحده عربی و سایر کشورها از طریق بنادر آستراخان ترانزیت و ارسال می گردند.
وزیر راه و شهرسازی از تمامی معاونان خود خواست تا در سال ۱۴۰۳ مولدسازی را در دستور کار خود قرار دهند و در تامین مالی پروژه ها از مولدسازی بهره لازم را ببرند.
کارشناسان می گویند بدون شک در اتخاذ تصمیم راجع به مسائل پایانه های مرزی باید این نکته را در نظر داشت که واکنش کشور مقابل در برابر این گونه تصمیمات چگونه خواهد بود.
رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران گفت: گمرک به تازگی آمار صادرات نفتی را هم در کنار صادرات غیرنفتی آورده و این یک سنت جدید به شمار میآید زیرا در چهار دهه گذشته ملاک عمل صادرات غیرنفتی بوده است.
مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل های وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال جاری حدود ۴۱ درصد رشد ترانزیت داشتیم، گفت: امسال ترانزیت از خاک ایران به ۱۲.۵ تن رسیده که سهم ریلی حدود ۱.۴ میلیون تن و بقیه جاده ای است.
یک کارشناس اقتصادی با اشاره به گزینه جدید اتصال هند به اروپا و ایجاد رقابت در حوزه کریدورها نوشت: فعالسازی هر چه سریع تر کریدور شمال-جنوب علی الخصوص فعالسازی بندر چابهار و راه های ارتباطی به آن باید در اولویت دولت قرار بگیرد.