به تعبیر برخی فعالان حوزه حمل ونقل، ایران کشوری است که در چهارراه حمل ونقل بین المللی قرار دارد و دارای بیش از 20 هزارکیلومتر مسیرهای آزادراهی و بزرگراهی بین شهری است که پایش تمامی این مسیرها همواره یکی از دغدغه های اصلی دستگاه های ذی ربط به شمار می رود.
عملیات موسوم به «وعده صادق» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اگرچه در ظاهر، عملیاتی نظامی قلمداد شده، اما با گذشت چندین ساعت از انجام آن، می بایست آثار تجاری آن بر اقتصاد رژیم صهیونیستی و نقشه ترانزیت سرزمین های اشغالی مورد نقد و بررسی قرار گیرد.
هنگامی که از چهارراه ترانزیتی منطقه و جهان و کوتاه ترین و ارزان ترین مسیر دم می زنیم و به تعریف و تمجید از خود می پردازیم، باید ناممان در بین بزرگان حاضر در زنجیره های ارزش و تامین جهانی باشد، در حالی که هنوز اسباب بزرگی را فراهم نکرده ایم.
با رونمایی از کریدور هند – خاورمیانه – اروپا اکنون می توان گفت که جهان در شرایط حاضر تبدیل به مکانی برای جنگ کریدور ها شده است، جنگی که البته بخشی از متن گسترده تر تقابل های اقتصادی بین شرق و غرب و به ویژه آمریکا و روسیه و چین به شمار می رود. تغییرات مداوم ژئوپلیتیکی و ضرورت های اقتصادی نمود خود را در کریدور های تجاری و حمل و نقل استراتژیک بروز داده است.