استاندار گیلان با بیان اینکه مردم با افتتاح باقیمانده آزاد راه قزوین - رشت طعم شیرین سفرهای نوروزی را چشیدند، گفت: نباید زحمات دولت، نظام و نیز صبوری مردم را کمرنگ نشان داد.
توقف چندین ساعته و ترافیک 10 تا 14 کیلومتری مسیر برگشت برای مسافران نوروزی چنان کام آنان را از سفر به گیلان تلخ کرد که نارضایتی خود از ساخته نشدن مسیر برگشت آزادراه منجیل رودبار اعلام و از این اقدام به عنوان زیتون گیت یاد کردند.
کریدور ریلی رشت کاسپین برای ترانزیت از مناطق شمالی به جنوب کشور و بهره مندی از آب های آزاد بین الملل برای کشورهای همسایه ایران حایز اهمیت است و این مسیر به عنوان یک شاهراه محسوب می شود.
هم اکنون در ایران سالیانه بیش از یک میلیارد تن بار جابجا می شود و به جای بهینه کردن و مدیریت این جابجایی عظیم، شماری از مسئولان صرفا به دنبال کلنگ زنی های جدید و رها سازی پروژه ها با شعار توسعه ترانزیت ریلی هستند که ضربه اقتصادی سنگینی به کشور زده است.
مدیر حوزه طرح های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: در صورت تامین اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی، هشت کیلومتر باقی مانده آزادراه رشت قزوین تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد؛ بهره برداری از این مسیر موجب باز شدن بزرگترین گره ترافیکی گیلان در محدوده رودبار_منجیل می شود.
دیپلماسی حمل ونقل دولت سیزدهم و گسترش روابط با کشورهای همسایه به ویژه در حوزه حمل ونقل و پیگیری های وزارت راه و شهرسازی در احداث ابر پروژه ریلی رشت-آستارا به نتیجه رسید و مشارکت و همکاری روسیه در این خط ریلی نهایی شد.