| کد خبر: 97955 |

مشکلات حمل‌ونقل سدی پیش روی تجارت ایران با ترکمنستان

تین‌نیوز| رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران معتقد است دولت در راستای ارتقای تجارت ایران با ترکمنستان باید مشکلات پیش‌روی تجار و بازرگانان ایرانی را برطرف کند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت، مهدی پورقاضی مشکلات حال حاضر تجار ایرانی برای گسترش روابط خود با تجار ترکمنستان را در «حوزه‌ حمل‌ونقل»، «مسائل گمرکی» و «مراودات بانکی» عنوان کرد که تنها از طریق دولت ایران قابل برطرف شدن است.
 
به گفته وی، ایران با برگزاری «سومین نمایشگاه ایران پروژه» در ترکمنستان قصد دارد تعامل تجاری خود را فراتر از نفت و گاز توسعه بخشد، بنابراین زمانی می‌توان برای رسیدن به این هدف، خوش‌بین بود که دولت مشکلات و موانع پیش روی این ارتباطات را کاهش دهد. وی افزود: ترکمن‌ها در مورد صنایعی مانند نفت و گاز نیاز به تجهیزات دارند، بنابراین صادرکنندگان ایرانی می‌توانند در این مورد فعالیت‌های گسترده‌ای داشته باشند. پورقاضی با بیان اینکه صادرات ایران می‌تواند برای مصرف داخلی ترکمنستان بسیار جذاب باشد، ادامه داد: سرمایه‌گذاری در راستای ساخت نیروگاه، در بحث صادرات به ترکمنستان می‌تواند جذاب باشد.

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه انواع کالاهای مصرفی، کالاهای مصرفی سبک، مواد خوراکی و غذایی می‌تواند بازار مناسبی در ترکمنستان داشته باشد، افزود: برقراری نمایشگاه‌های ایران در این کشور یک فرصت استثنایی به‌شمار می‌رود و ضمن کمک به گسترش تجارت، زمینه‌ساز گسترش روابط سیاسی دو کشور است. وی با بیان اینکه ترکمنستان کشوری مصرفی به حساب می‌آید، گفت: ایران ظرفیت بالایی برای تبادلات تجاری با این کشور دارد، اما یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بخش خصوصی در مواجهه با تبادلات تجاری ترکمنستان، دولتی و شبه‌دولتی بودن آن است؛ به عبارت دیگر برقراری ارتباط با آنها مشکل است به همین دلیل بخش خصوصی ایران نیاز به کمک دولت ایران دارد.

پورقاضی با تاکید بر اینکه دولت باید در تعامل بخش خصوصی با سایر کشورها حمایت‌های لازم را داشته باشد، تصریح کرد: بخش خصوصی برای برقراری ارتباط با طرف‌های ترکمنی نیاز به حضور و حمایت دولت دارد، ضمن اینکه می‌توان با تاسیس دفتر بازرگانی در این کشور راهی برای معرفی کالاهای ایرانی پیدا کرد. رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران از دولتمردان خواست با رفع مشکلات، تمامی تلاش خود را در راستای هر چه بهتر شدن رابطه‌های تجاری تهران و عشق‌آباد به کار بندند. پورقاضی همچنین با اشاره به اینکه طرف ترکمنی برای خرید از ایران همچنان از روش بوروکراتیک بهره‌مند می‌شود، یادآور شد: اگر با تعاملات دو کشور این موضوع را بتوان تسهیل کرد تبادلات تجاری بیش از پیش افزایش خواهد یافت. به گفته وی از آنجا که ایران واسطه مناسبی برای ترکمنستان و کشورهای آسیای میانه با دریای آزاد است، تعاملات دو کشور راهکار مناسبی برای ارتباط ترکمنستان با جهان است. سومین نمایشگاه ایران پروژه در بخش‌های صنعت ساختمان شامل تجهیزات صنعت نفت و گاز، سازه‌های مهندسی، توسعه شهری و ساخت و سازها، خدمات فنی و مهندسی در زمینه‌های راه‌سازی، پل‌سازی، آسفالت، انتقال لوله‌های نفت و گاز، محصولات صنعتی، پتروشیمی، مصالح ساختمانی، سیمان، آجر، گچ، رنگ و رزین، سنگ، شیشه، درب و پنجره، انواع لوله، بالابرها و سیستم‌های آبیاری و کشاورزی، ماشین‌آلات ساختمانی، برق و... از 28 تا 30 مردادماه سال جاری در عشق‌آباد برگزار می‌شود.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.