| کد خبر: 96281 |

فوت روزانه ۵۳ نفر بر اثر سوانح رانندگی

تین‌نیوز| معاون وزیر کشور گفت: در کنار حوادث مطرح در کشور، پدیده ریزگردها یک ابر بحران است.

اسماعیل نجار در کنگره سراسری مدیریت بحران با رویکرد نظام سلامت،اظهار داشت: کشور جمهوری اسلامی ایران و جامعه پزشکی با پشت سر گذاشتن هشت سال جنگ تحمیلی در کنار سایرحوادث توانسته بر بحران های پزشکی فائق آید و به تجربیات گران بهایی دست یابد.

رئیس سازمان مدیریت بحران بیان کرد: این تجربیات سبب شده که اگر حوادثی در آینده پیش رو داشته باشیم جامعه پزشکی متعهدانه تر، علمی تر، دقیقتر و کارآمدتر و آماده تر در صحنه حضور یابد، حوادث را مدیریت کند و به ایفای نقش خود بپردازد.

معاون وزیر کشور گفت: از 46حادثه مطرح در دنیا وقوع 43حادثه در کشور محتمل است که بحث ریزگردها به عنوان یک ابر بحران عنوان می شود.

نجار بیان کرد: بحث خشکیدگی بلوط که سبب به مخاطره انداختن محیط زیست می شود آتش سوزی جنگل ها نیز از دیگر مخاطرات تهدید کننده کشور است.
 
وی افزود: زلزله مهمترین حادثه ای است که کشور با آن مواجه است و بیشترین تلفات جانی را دارد.
نجار با اشاره به حادثه آتش سوزی رخ داده در تهران گفت: برای بستن شیرهای گاز و آب در  حادثه آتش سوزی رخ داده در تهران 5 هزار متر مکعب آب از منابع مصرف شد.

نجار درباره جبران خسارات بیان کرد: در حوادث، خسارات مادی قابل جبران است اما جبران تلفات انسانی امکان پذیر نیست؛ پس از زلزله بم، شهر بم ساخته شد و حدود دو هزار و 100میلیارد تومان در سال 82 با احتساب نرخ پول این سال هزینه آشکار ساخت و ساز شد اما خسارات جانی هرگز جبران نشد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آیات قرآن فارغ از ملیت، مذهب و نژاد نجات جان یک انسان برابر نجات کل بشریت است افزود: در بدو حوادث به ویژه زلزله با انبوه جمعیتی مجروح و در حال جان دادن روبرو هستیم و باید پس از نجات انسان از زیر آوار باید امداد آغاز شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران جلوگیری از خون ریزی، تخلیه مجروحین، برپایی بیمارستان صحرایی ، تامین خون و امکانات پزشکی، لزوم مراقبتهای بهداشتی، شیوع بیماری های واگیر و بیماری های نوپدید در شرایط وقوع حوادث مطرح می شود.

نجار با اشاره به اینکه گاهی به دلیل نبود سرویس های بهداشتی ممکن است سلامت یک جامعه به مخاطره افتد افزود: تمامی این عوامل موئد این است که جامعه پزشکی در شرایط بحران بسیار ماموریت و مسئولیت دارد.

وی با بیان اینکه اگر در شرایط بحران بیماری کنترل نشود می تواند بحرانی فراگیر در کشور ایجاد کند بیان کرد: متاسفانه در حوادث بیشتر به افراد مجروح می پردازیم در حالی که ممکن است فردی جان سالم به در برده اما عزیزان وی در معرض خطر باشند.

نجار افزود: آب شرب و تغذیه که نسبت مستقیمی با سلامت و بهداشت جامعه حادثه دیده را دارد در شرایط بحران ممکن است مشکل آفرین شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران خاطر نشان کرد: با توجه به سنگینی شرایط،  بازتوانی مجروحین حادثه دیده الزامی است زیرا در هنگام بحران هر چه از زمان بحران می گذرد آثار روانی حوادث سنگین تر می شود.

نجار گفت: اگر قبل از حادثه جامعه پزشکی برنامه ریزی لازم را نداشته باشد و تجهیزات خاص پزشکی و آیین نامه های پزشکی با شرایط بحران  تنظیم نشود و نقش افراد در شرایط بحران از قبل مشخص نشده بحران مدیریت نیز رخ می دهد.

وی با تاکید بر لزوم اجرای مانور جهت تطابق آیین نامه ها گفت: با وجود اینکه تلفات انسانی از 26هزار به 18هزار نفر در حال حاضر رسیده به طور میانگین روزانه53 نفر جان خود را از دست می دهند و بیش از 250نفر مجروح می شوند.

نجار افزود: از میان افراد مجروح روزانه تعدادی قطع نخاع می شوند و هزینه هایی برای خانواده و جامعه به دنبال دارد و این امر زمینه ساز مشکلات زیادی از جمله مشکلات روانی می شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران خاطر نشان کرد: اخیرا در جهت ارتقای مدیریت بحران، نامه ای به وزیر کشور نوشته شده و درصدد انجام هماهنگی هایی برای آمادگی بیشتر آتشنشان ها و نعشکشها در شرایط بحرانی هستیم.

نجار با اشاره به اینکه درصدد هستیم در صحن علنی مجلس مدیریت بحران در قالب حوادث غیر مترقبه عنوان شود گفت: نباید منتظر پیشامدن یک حادثه بزرگ باشیم بلکه از قبل باید خود را ایمن کنیم.

وی با بیان اینکه مقاوم سازی بیمارستانها در دستور کار قرار گرفته بیان کرد: در مقاوم سازی ها باید پنج آیتم مکان یابی درست، بررسی خاک، مصالح استاندارد کارگر ماهر و نظارت صحیح در ساخت و سازها مورد توجه جدی قرار گیرد.

رئیس سازمان مدیریت بحران خاطر نشان کرد: بسیاری از کشورها با به کارگیری علم، خرد و اندیشه خود را ایمن کرده اند ما امروزه این علم و خرد و دانش را داریم و باید خود را مقید کنیم تا در برابر حوادث ایمن شویم.

نجار افزود: با همه اقدامات انجام شده به نظر می رسد آمادگی لازم را در امر مدیریت بحران نداریم.
نجار گفت: امروزه در یک میلیون و 800 مسکن روستایی که بازسازی و نوسازی شده تلفات نیروی انسانی کمتری دیده شده و این امر از جمله دستاوردهای توجه جدی به بازسازی بافتهای فرسوده در مدارس ، روستاها و.. است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.