| کد خبر: 96248 |

صدور مجوز برای دودی کردن آسمان

تین‌نیوز| در شرایطی که شهرداری تهران مصمم است ۲ هزار فیلتر دوده روی اتوبوس‌های پایتخت نصب کند، دولت درنظر دارد به‌زودی شرط نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌های وارداتی را بردارد.

براساس اسناد رسیده به همشهری، دولت یازدهم درنظر دارد با تصویب استانداردی تاریخ‌گذشته با عنوان«EEVیورو5» پای ‌ خودروهای دیزلی آلاینده را به كشور باز كند.

عزم مدیریت شهری برای كاهش دوده
شهرداری تهران با تكیه بر مطالعات شركت كنترل كیفیت هوا در شركت اتوبوسرانی نصب فیلتر دوده(DPF) روی 2هزار اتوبوس تهران را دنبال می‌كند تا آلایندگی این وسایل به كمترین حد خود برسد و دوده از خروجی اگزوز اتوبوس‌های شهری حذف شود. این فیلتر می‌تواند با حذف دوده، ذرات معلق بسیار ریز، اكسیدهای فلزی خطرناك ناشی از سایش موتور و هیدروكربن‌ها در كاهش آلودگی هوا اثر بسیاری داشته باشد و با شرایط كاركرد و عملكردی در ایران سازگار است.

بدین‌ترتیب در پی 3سال مطالبه‌گری فعالان محیط‌زیستی و همكاری شهرداری تهران، هیأت دولت سال گذشته با پیشنهاد سازمان محیط‌زیست خودروسازان را مجاب كرد كه واردات هرگونه خودروی دیزلی را با شرط نصب فیلتر دوده انجام دهند.

اما برخی خودروسازان خارجی كه در پی نخستین زمزمه‌های تحریم، برخلاف تعهدات خود كشور را ترك كردند، برای كشور، استانداردهای تاریخ‌گذشته خود را عرضه كرده‌اند و در تلاشند برخی تولیدات خود را با كمك تصویب استانداردEEV در فضای پس از توافق برجام وارد كشور كنند. در این زمینه آنان با وعده واردات بودجه‌های كلان سعی دارند شرایط ورود خودروهای غیراستاندارد خود را به بازار ایران فراهم آورند.

استاندارد منقضی‌شده
استانداردEEV هم‌اكنون در اروپا تاریخ گذشته محسوب می‌شود و در محصولات روز اروپا از استاندارد یورو6 استفاده می‌شود كه محصولاتش همه دارای فیلتر دوده هستند. نكته قابل توجه اینكه هم‌اكنون وزارت صنعت پیش‌نویس این استاندارد را آماده تصویب كرده است. از سویی این وزارت طی نامه‌ای به‌خودروسازان اعلام كرده كه برای تدارك و تأمین اقلام خودروهای فاقد فیلتر دوده می‌توانند اقدام كنند. بدین‌ترتیب زمینه تصویب استاندارد تاریخ‌گذشته در هیأت دولت فراهم می‌شود. پیش از این، الزام خودروسازان به نصب فیلتر دوده قرار بود از مهر95 عملی شود اما وزارت صنعت تلاش دارد كه استاندارد EEV به سرعت تصویب شود.

50برابر آلودگی هوای بیشتر
بررسی‌های كارشناسی و علمی مستند نشان می‌دهد كه خودروهای دارای استانداردEEV، حدود 50برابر گازهای آلاینده بیشتری نسبت به‌خودروهای دارای فیلتر دوده تولید می‌كنند و ورود این محصولات به بازار ایران می‌تواند موجب آلودگی هوای شدید آسمان شهرها و جاده‌های كشور شود. سازمان محیط‌زیست در این راه، خود مبدع نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی بوده و در ماه‌های اخیر فشارهای زیادی برای تحقق این مهم تحمل كرده است اما پس از مطرح‌شدن استاندارد تاریخ گذشته جدید، این سازمان هنوز هیچ دفاعی از مصوبه الزام فیلتر دوده نكرده است. یكی از نكاتی كه طی این مصوبه باید به آن توجه كرد اینكه برخی خودروسازان در واقع در فضای اقتصادی جدید، به بهانه ورود و سرمایه‌گذاری خارجی‌ها روی سلامت مردم معامله می‌كنند.

دوده خطرناك و فیلتر مؤثر
از جمله منابع مؤثر در آلودگی هوای آسمان كشور، دود خروجی از اگزوز اتومبیل‌ها و دوده است. تركیبات دوده‌ای شامل اكسیدهای نیتروژن و گوگرد، هیدروكربن‌های نسوخته و مونواكسیدكربن به‌عنوان گازهای سمی می‌شود. این ذرات می‌توانند عامل بسیاری از بیماری‌های حاد تنفسی قلبی و حتی مرگ مستقیم افراد در اثر استنشاق طولانی‌مدت شوند. هم‌اكنون در دنیا برای جلوگیری از انتشار این ذرات از فیلتر دوده استفاده می‌شود كه ذرات معلق و دوده حاصل از احتراق موتورهای دیزلی را از بین می‌برد. این فیلترها، در سیستم اگزوز اتومبیل‌های دیزلی حدود 85درصد از دوده‌های خروجی را حذف می‌كنند و تحت شرایط خاص این میزان گاهی به 100درصد نیز می‌رسد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.