| کد خبر: 96244 |

تک نرخی یا دونرخی بودن بنزین؛ تکلیف مجلس برای دولت چیست؟

تین‌نیوز| از زمانی که بررسی لایحه بودجه سال 95 در کمیسیون تلفیق مجلس آغاز شد، موضوع قیمت بنزین و ماندگاری یا حذف کارت سوخت از مباحث جدی بین دولت و مجلس بود.

درحالی که در لایحه بودجه دولت پیش‌بینی کرده بود که برای امسال بنزین تک‌ نرخی باشد و کارت سوخت هم حذف شود،اما نظر نمایندگان مجلس بر خلاف دولت بود.

همین رویه مخالفت مجلس با دولت در تعیین قیمت بنزین موجب شد که کمیسیون تلفیق مصوبه‌ای داشته باشد؛مبنی بر اینکه استفاده از کارت هوشمند سوخت برای همه الزامی باشد و قیمت بنزین براساس مصرف هر وسیله نقلیه به‌صورت پلکانی افزایش یابد و این مصوبه در صحن علنی به تصویب رسید و تبدیل به قانون بودجه سال 95 شد.

با آغاز به کار مجلس دهم،دولت که علاقه ای به اجرای این مصوبه نداشت، لایحه ای مبنی بر اصلاحیه بودجه سال 95 به مجلس  ارسال کرد تا این بخش دو نرخی شدن و حفظ کارت سوخت اصلاح شود،حال باید منتظر بود و دید که نمایندگان مردم در خانه ملت، در این خصوص چه تصمیمی می گیرند و دو راهی تک نرخی یا دونرخی بودن بنزین چه زمانی اتمام می یابد و کارت سوخت چه زمانی از برزخ خارج می شود، در همین راستا خبرگزاری خانه ملت در گفت وگو با نمایندگان مردم مزایا و معایب دو نرخی بودن یا تک نرخی بودن کارت سوخت و حذف و حفظ کارت سوخت را جویا شده که به شرح زیر است:

امیری خامکانی:ایجاد رانت و افزایش قیمت بنزین با دو نرخی شدن سوخت
حسین امیری خامکانی با اشاره به مصوبه مجلس درخصوص دونرخی شدن بنزین گفت:این مصوبه مغایر با حرکت به سمت اقتصاد پویا است، به ویژه زمانی که به دلیل کاهش قیمت نفت قیمت بنزین داخلی به فوب خلیج فارس نزدیک است.

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دولت باید به نحوی مصوبه مجلس را اجرا کند تا کمترین تبعات متوجه مردم شود،افزود: شرایط اقتصادی باید به نحوی ساماندهی شود که بازار قیمت ها را تعیین کند و از اقتصاد دستوری خارج شویم.

امیری خامکانی با عنوان اینکه چندنرخی شدن کالاها و محصولات در کشور معمولا فساد ایجاد می کند،ادامه داد:ما تجربه چندین ساله کالاهای دونرخی را درخصوص تمامی کالاها پشت سر گذاشته ایم،که معمولا با زد وبند همراه بوده و مشکلات زیادی برای کشور به وجود آورده است.

دونرخی شدن سوخت با سیاست اقتصاد پویا مغایرت دارد
وی با بیان اینکه دونرخی شدن بنزین در جایگاه ها رانت ایجاد می کند،یادآور شد:این قانون از مبدا تا مقصد مشکلات زیادی برای کشور ایجاد می کند و زمینه ساز فساد در کشور می شود.

امیری خامکانی افزود:تعریفی که از قیمت تمام شده در دونرخی شدن بنزین ارائه شده قیمت بنزین را افزایش داده و با سیاست اقتصاد پویا مغایرت دارد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حفظ کارت های سوخت ،تصریح کرد:حفظ این کارت آمار و اطلاعات مصرف سوخت را در کشور شفاف می کند و می تواند در برنامه ریزی های مختلف کمک کند، البته مسئولان وزارت نفت معتقدند که نگهداری این کارت جز ایجاد هزینه برای دولت کارایی دیگری ندارد.

خادمی:واردکنندگان به دنبال حذف کارت سوخت و تک نرخی کردن بنزین هستند
هدایت الله خادمی با اشاره به تقدیم اصلاحیه لایحه بودجه سال 95 به مجلس گفت:زمانی با اختصاص یارانه به سوخت میزان قاچاق بنزین درکشور فراوان بود،اما با ایجاد کارت های سوخت و دونرخی شدن بنزین علی رغم افزایش تولیدات خودرو مصرف سوخت،واردات آن و قاچاق آن کاهش یافت.

نماینده مردم ایذه و باغملک درمجلس شورای اسلامی،افزود:اگر طرح کارت سوخت در زمان تحریم ها وجود نداشت،مصرف بنزین به حدود90 میلیون لیتر در روز می رسید و بحران سوخت را در کشور به وجود می آورد.

حذف کارت سوخت مرجع اطلاعات سوختی کشور را حذف می کند
خادمی با بیان اینکه ارائه کارت سوخت برای دولت دردسری ندارد که از زیربار آن شانه خالی می کند،ادامه داد:ایران هنوز واردکننده بنزین است و صادرکننده آن نشده که دولت درصدد جمع آوری کارت سوخت و تک نرخی کردن سوخت است.

وی با بیان اینکه حذف کارت سوخت مرجع اطلاعات سوختی کشور را حذف می کند، یادآور شد:قیمت نفت برای همیشه پایین نمی ماند و با افزایش قیمت نفت،قیمت بنزین افزایش پیدا می کند و دوباره بحث یارانه و دونرخی کردن سوخت و کارت سوخت که زیرساخت آن از بین رفته آغاز می شود.

مجلس دست دولت را در دونرخی کردن بنزین باز گذاشته است
خادمی با تاکید براینکه قاچاقچیان و واردکنندگان سوخت به دنبال حذف کارت سوخت و تک نرخی کردن بنزین هستند، افزود:این افراد به دلیل اینکه شفاف سازی را از بین می برد و میزان مصرف مشخص نبوده و افزایش قاچاق به اشتباه میزان نیاز کشور درنظرگرفته می شود که با یک سیکل معیوب واردات سوخت افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه مجلس دست دولت را در دونرخی کردن بنزین بازگذاشته است،ادامه داد:زیرساخت ها همانند کارت سوخت باید حفظ شود،تا مشخص شود که هر وسیله نقلیه ای در کدام پمپ بنزین و چه میزان سوخت مصرف کرده است و از قاچاق توسط جایگاهداران جلوگیری می کند.

عضوکمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی،تصریح کرد:اطلاعات کارت سوخت برای بسیاری از ارگان های دولتی و انتظامی برای دستگیری قاچاقچیان کارایی دارد.

اسدالله قره خانی:کنترل مسائل ناشی از دونرخی بودن بنزین راحت نیست
اسدالله قره خانی با اشاره به تقدیم اصلاحیه لایحه بودجه سال 95 به مجلس و اختصاص تبصره ای در خصوص تک نرخی شدن بنزین و حذف کارت سوخت در این لایحه گفت:مردم با سیستم تک نرخی راحت ترهستند، علاوه بر این که با سیستم دو نرخی زمینه بروز فساد نیز مهیا می شود، البته این تک نرخی بودن نباید باعث افزایش قیمت و فشار به دهک های پایین جامعه شود.

نماینده مردم علی آبادکتول درمجلس شورای اسلامی،با بیان این اینکه کنترل مسائل ناشی از دونرخی بودن بنزین راحت نیست، افزود:در مورد بنزین با توجه به اینکه اختلاف قیمتی کمی در داخل کشور و قیمت کشورهای همسایه وجود داشت، خطر قاچاق پایین است و کمتر رخ می دهد و در حال حاضر نیز در مورد بنزین قاچاق جدی وجود ندارد.

قره خانی ادامه داد:این مصوبه و تصمیم مجلس برای مردم مشکلاتی به وجود می آورد از جمله اینکه مردم در هنگام استفاده دچار معطلی می شوند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی،با اشاره به تقاضای دولت برای حذف کارت سوخت در لایحه اصلاحیه بودجه یادآور شد:حذف کارت سوخت نباید زیرساخت ها را از بین ببرد و در واقع باید روش جایگزینی برای جمع آوری اطلاعات میزان مصرف سوخت در نظر گیرد.

درپایان لازم به ذکر است؛مصوبه مجلس در زمینه تک نرخی یا دونرخی بودن و حذف یا حفظ کارت سوخت هرچه که باشد برای دولت لازم الاجرا است.

گفتنی است؛احمدتوکلی نماینده ادوار مجلس نیز در نامه سرگشاده ای به اسحاق جهانگیری درباره حذف سامانه کارت سوخت هوشمند هشدار داد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.