| کد خبر: 96193 |

◄برجامی دیگر در راه است

تین‌نیوز| در جریان دور دوم مذاكرات كارشناسی درخصوص نهایی‌سازی پیش‌نویس متن سند موافقتنامه حمل‌ونقل بین المللی و ترانزیتی كریدور خلیج‌فارس و دریای‌سیاه، شش كشور به توافق دست‌یافتند.
 
به گزارش تین‌نیوز، مدیركل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی این سازمان و رئیس هیأت ایرانی دراین مذاكرات، درخصوص جزئیات توافقنامه اظهار داشت: این مذاكرات با حضور كشورهای جمهوری اسلامی ایران، ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، بلغارستان و یونان برگزار گردید و در نتیجه شش كشور متن سند نهایی پیش‌نویس موافقتنامه را نهایی و آماده امضای وزرای حمل‌ونقل شش كشور فوق‌الذكر نمودند.
 
محمدجوادعطرچیان با اشاره به جایگاه ویژه ایران در این مذاکرات گفت: در جریان این مذاكرات جمهوری اسلامی ایران به عنوان «امین موافقتنامه» از جانب سایر كشورها برگزیده شده و كار پیگیری اسناد و نهایی سازی آن در مجالس شش كشور، پس از امضای وزرا و مبادله اسناد و بررسی تقاضاها به عهده جمهوری اسلامی ایران گذاشته شد.
 
او همچنین  در رابطه با کریدور خلیج‌فارس-دریای‌سیاه ، اظهار داشت: كریدور حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیتی خلیج‌فارس – دریای‌سیاه به عنوان كریدور حمل‌ونقل چندوجهی از بنادر جنوبی كشور آغاز و پس از عبور از مرزهای شمال كشور وارد كشورهای ارمنستان و آذربایجان می‌گردد و سپس از این كشورها به بنادر پوتی و باتومی در گرجستان اتصال پیدا می‌كند. بندر بورگاس و وارنا در بلغارستان مقصد بعدی كالاها از طریق دریای‌سیاه خواهد بود و از آنجا به یونان و سایر كشورهای اروپایی.
 
براساس اعلام روابط‌عمومی سازمان راهداری، مدیركل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی هدف از برگزاری این مذاکرات را کاهش مدت‌زمان حمل‌ونقل کالاهای تجاری خواند و گفت: در جریان دو دور مذاكرات سخت و فشرده كه با ابتكار عمل جمهوری اسلامی ایران روبه‌رو بود مسیر جدید ترانزیتی برای نقل‌وانتقال كالاهای حوزه‌های خلیج‌فارس و جمهوری اسلامی ایران از طریق كشورهای حوزه قفقاز به دریای‌سیاه و بلغارستان و اروپای شمالی ، مركزی و جنوبی طراحی گردید و با لغو روادیدبرای رانندگان و تجار در بین كشورهای گرجستان ، آذربایجان و ارمنستان این مسیر گزینه مناسبی برای نقل‌وانتقال كالاهای تجاری از مسیر مطمئن، امن‌ و ارزان است .
 
عطرچیان این توافق را برجام حمل‌ونقلی و توافقی تاریخی دانست و گفت: كارشناسان حوزه حمل ونقل از این موافقتنامه كه برای اولین‌بار بین چهار كشور منطقه در آسیا و قفقاز با دو كشور از اتحادیه اروپا ( بلغارستان و یونان ) منعقد گردید تحت عنوان برجام حمل ونقلی یاد می‌كنند. این توافق تاریخی كه برای اولین بار و پس از 15 سال بین 6 كشور مهم در مسیر تجاری و بازرگانی برای حمل‌ونقل كالا پایه‌گذاری شد منجر به تسهیل حمل ونقل و افزایش تجارت درمنطقه و توسعه روابط بازرگانی و اقتصادی كشورهای عضو خواهد شد.
 
مسیر کریدورهای فعلی بسیار طولانی بوده و درقیاس با مسیرهای جایگزین مطرح شده در توافق‌نامه صرفه اقتصادی ندارد و همچنین مزیت لغو روادید که در این مذاکرات مطرح شد باعث توسعه صادرات و امور ترانزیتی کشور خواهد شد.
 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.