| کد خبر: 96056 |

◄ منع فروش بوئینگ متناقض روح برجام است

تین‌نیوز| اکنون دو هفته است که از منع فروش هواپیمای بوئینگ به ایران که توسط مجلس سنای آمریکا به اکثریت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان به تصویب رسیده است، می‌گذرد.

به گزارش تین‌نیوز، مخالفان برجام درآمریکا سعی دارند با هدف منع فروش هواپیمای بوئینگ به ایران مانع اجرایی شدن برجام بشوند که در همین راستا تمام مسئولان کشوری به این موضوع واکنش شدیدی نشان داده‌اند؛ در همین رابطه معاون وزیر امورخارجه با تأکید بر اینکه مسائل داخلی آمریکا و مشکلات بین دولت و کنگره آمریکا به خود آنان مربوط است گفت: اکثریت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا تدابیر تازه‌ای را با هدف مسدود کردن فروش هواپیماهای مسافربری بوئینگ به ایران تصویب کرده‌اند که در صورت نهایی شدن، با روح برجام در تناقض است و نیازمند برخورد جدی و مقابله به مثل مجلس شورای اسلامی و وزارت امور خارجه است.

وزیر امور خارجه کشور می‌افزاید؛ آمریکا موظف است که به تعهدات خود در برجام عمل کند و باید مجوز فروش هواپیما را به متقاضیانش بدهد در غیر این صورت نقض برجام صورت گرفته است.

 طبق گفته‌ی عراقچی؛ در فضای کنونی با برخی سوء تفاهم‌هایی روبرو هستیم که درباره آن توضیحاتی ارائه شود بهتر است برای ما اجرای برجام نتیجه مذاکرات هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها مهم بود و در همه موارد هیچ‌گونه تردیدی وجود ندارد ولی نباید فراموش کنیم که تمامی خواسته ما رفع تحریم‌ها نبود.

کارشناسان معتقدند؛ تصویب منع فروش بوئینگ به ایران توسط مجلس آمریکا، بر روی قرارداد با ایرباس نیز تاثیرگذاشته است هرچند مسئولان دولتی این موضوع را رد می‌کنند اما اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی گفته است؛ هنوز در قرارداد با ایرباس بحث‌هایی وجود دارد که حل نشده است مثلاً اگر شرایط جوری باشد که ایرباس نتواند به ایران هواپیما بفروشد، سرنوشت قرارداد چه خواهد شد؟ می‌گوید« البته به  طور قطع ما هم وارد قراردادی نمی‌شویم که شرایط آینده و تمام جوانب در آن پیش‌بینی نشده است».

فخریه کاشان می‌افزاید؛ مذاکره برای خرید هواپیما از بویینگ ادامه دارد هرچند که کنگره آمریکا مواضعی را اعلام کرده اما دولت آمریکا هم مواضعی دارد و مواضع ما هم روشن است تنها اگر منافع کشورمان حفظ شود از بویینگ هواپیما می‌خریم و در غیر این صورت، اگر شک و شبه‌ای وجود داشته باشد وارد قرارداد با بویینگ نخواهیم شد. اگرچه که دولت آمریکا معتقد است هر تصمیمی که ناقض برجام  را وتو خواهد کرد.

آرمان بیات کارشناس و تحلیلگر صنعت هوایی بر این باور است؛ در ماه‌های اخیر به ویژه در روزهای پسابرجام و طرح خرید و بازسازی ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی، شایسته است با ایجاد فضای امن و آرام، بستر را برای پیشبرد اهداف توسط مسئولین امر فراهم کنیم.
 
بیات بر این باور است، به اندازه کافی مخالفین وطنی با نگاه سیاسی و حزبی به موضوع خرید، با حداکثر توان و امکانات رسانه‌ای و ابزار سیاسی  در حال به انحراف کشیدن موضوع با طرح موارد غیرمنطقی و غیر کارشناسی هستند و همگی در حد توان خود در حال مبارزه و شفاف‌سازی از راه منطق و اصول و تشریح فرصت‌ها با ایجاد ظرفیت‌ها هستیم.

در همین راستا سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این رابطه واکنش نشان داده است و عنوان کرده؛ بدعهدی آمریکا از سوی ایران بی پاسخ نخواهد ماند.

صدیف بدری می‌گوید؛ این بدعهدی مصداق نقض حقوق بین‌المللی بوده از این رو باید مورد پیگرد واقع شود و ایران باید با فشارهای بین‌المللی مانع از بروز چنین بدعهدی‌هایی شود.

طبق گزارش وبگاه «بیز جورنالز»؛ مدیر عامل بوئینگ در حاشیه صدمین سالگرد افتتاح این شرکت در جمع کارمندان بوئینگ اظهار داشت: «به طور کامل در مسئله فروش هواپیما به ایران در کنار دولت آمریکا قرار داریم.»

وی در ادامه سخنان خود افزود: «برای بوئینگ «دولت» به معنای پیروی از قوه مجریه باراک اوباما رییس جمهور است نه منتقدان پر سر و صدا در کنگره که اوایل این ماه رای به مسدود کردن معامله بوئینگ با ایران دادند.»

مدیر عامل بوئینگ عنوان کرده است، «گام بعدی این پروسه از طریق اخذ مجوز دولتی صورت می‌گیرد. اگر بوئینگ این تاییده را کسب کند، به سوی امضا قرارداد فروش می‌رود.»

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.