| کد خبر: 95268 |

رانندگی روی جدول‌های کنار اتوبان!

تین‌نیوز| روزنامه مردم نو در آخرین شماره خود در روز دوشنبه به بررسی موضوع رانندگی های پر خطر برای تخلیه هیجان پرداخته است.

 

هیجان بخشی از وجود آدمیست که همواره می‌کوشد تا راهی برای تخلیه آن بیابد، لذا در شرایط مختلف ممکن است تخلیه هیجان صورت‌های گوناگون به خود بگیرد. آدمی به حکم انسان بودنش که دارای زندگی اجتماعی است، باید با به‌ کار گرفتن خرد خود، بداند که لازمه زندگی اجتماعی سالم، رعایت حقوق دیگران از جمله امنیت جانی و روانی آن‌هاست. وقتی انسان به این درک رسید، برای او این یقین حاصل می‌شود که اجازه ندارد برای پاسخگویی به هیجانات خود، امنیت دیگران را به خطر اندازد.

آمار اعلامی از سوی رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی‌ورانندگی استان زنجان، گویای این مطلب است که نزدیک به نیمی از تصادفات جرحی و فوتی مربوط به موتورسیکلت بوده و بخشی از این تعداد نیز در اثر حرکات نمایشی واقع شده است.

متاسفانه وسایط نقلیه سبک مثل دوچرخه و موتورسیکلت، خود را تابع هیچ قانونی نمی‌دانند، از این‌رو قانون‌شکنی برای اغلب رانندگان این وسایط نقلیه کاملا عادی شده است که نمود آن‌را در توجه نکردن به چراغ راهنما، حرکت در پیاده‌روها و حتی روی چمن پارک‌ها! و نیز انجام حرکات نمایشی در معابر عمومی می‌توان شاهد بود. در حالی که قانون ناظر بر تمامی وسایط نقلیه است. حال زمانی شگفتی انسان به‌عنوان یک شهروند برانگیخته‌تر می‌شود که ببیند برخی از این قانون‌شکنی‌ها که فقط از وسایط نقلیه سبک مثل دوچرخه و موتورسیکلت شاهد بوده است را خودرویی مثل خودروی پژو خیلی حرفه‌ای‌تر! به اجرا می‌گذارد.

در روز دوم تعطیلی به مناسبت عید فطر که شهر و معابر آن تا حد زیادی خلوت شده بود، اتوبان 22 بهمن زنجان در نزدیکی محوطه پارک رجایی صحنه‌ای از هنرنمایی! راننده خودرویی را شاهد بود؛ به‌طوری که دو چرخ سمت راننده خودرو بر روی جدول کنار اتوبان و دو چرخ دیگر آن بر روی آسفالت اتوبان در حال حرکت بود و جالب‌تر اینکه این حرکت بدون کوچکترین خطایی که منجر به سقوط خودرو از روی جدول شود، انجام می‌گرفت که نشان‌دهنده مهارت راننده هنرمند! آن بود. این حرکت نمایشی در یک اتوبان از چندین لحاظ خطرآفرین‌ بود؛ چراکه هر لحظه احتمال سقوط چرخ‌های خودرو از روی جدول و انحراف آن بود که می‌توانست منجر به تصادف و حوادث تلخ شود. از طرفی این حرکت در نزدیکی یک پارک انجام می‌گرفت که مطمئنا کودکان کنجکاو و هیجان‌طلب را در آغوش کشیده است، از این‌رو احتمال خطرات جانی را افزایش می‌داد. خطر دیگری که این حرکت ایجاد کرده بود، جلب توجه رانندگان وسایط نقلیه دیگر در حال تردد از اتوبان بود، که ناخودآگاه به‌جای توجه به مسیر، محو هنرنمایی راننده خودروی پژو بودند.

سرگرد ملایی - رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی‌ورانندگی استان زنجان – درخصوص حرکات نمایشی برخی از رانندگان وسایط نقلیه، ابراز می‌کند: حرکت‌های نمایشی در معابر عمومی، ماحصل ابراز هیجانات جوانان است، در حالی که این حرکات باید در پیست‌های مخصوص به خود انجام شود، نه در معابر عمومی، اما متاسفانه گاهی شاهد هستیم که برخی از رانندگان با سوء‌استفاده از عدم حضور پلیس در محل اقدام به چنین حرکت‌هایی می‌کنند.

وی تصریح می‌کند: این حرکات در معابر عمومی و اتوبان‌ها خلاف قانون بوده و احتمال ایجاد خطرات مالی و جانی برای شهروندان را به‌وجود می‌آورد، لذا از همه شهروندان این انتظار وجود دارد که در راستای تامین امنیت و ایمنی، همکاری لازم را با پلیس داشته باشند.

سرگرد ملایی تاکید می‌کند: پلیس در صورت مشاهده حرکات نمایشی از رانندگان هرگونه وسایط نقلیه، طبق قانون برخورد می‌کند؛ چراکه این افراد علاوه‌بر ایجاد خطرات مالی و جانی، برای شهروندان ناامنی روانی نیز ایجاد می‌کنند. در این راستا شهروندان نیز با مشاهده چنین مواردی، موضوع را با شماره‌های 110 یا 120 (پلیس راهور) به اطلاع همکاران ما برسانند تا در کمتر از پنج دقیقه در محل حاضر شده و با مورد متخلف برخورد قانونی داشته باشند.

رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی‌ورانندگی استان زنجان، درخصوص حرکات نمایشی خوردروها، اظهار می‌کند: حرکت‌های مارپیچ در اتوبان‌ها و تخطی از سرعت مجاز جرایمی هستند که علاوه‌بر خطرآفرین بودن آن‌ها، باعث اختلال در امنیت روانی سایر رانندگان در حال تردد می‌شود. حال برخی از رانندگان در مواردی نادر اقدام به حرکاتی می‌کنند که انجام دادن آن‌ها بسیار دشوار و نیازمند محاسبه دقیق است، مثل این حرکت که خودرو را روی دو چرخ آن حرکت بدهند که برای این منظور باید محاسبات دقیق برای کنترل وزن خودرو داشته باشند که انجام چنین حرکاتی در اتوبان‌ها بسیار خطرناک بوده و با برخورد قانون مواجه خواهد شد.

سرگرد ملایی ضمن تذکر نسبت به رانندگان متخلف، به‌ویژه رانندگان موتورسیکلت که اقدام به حرکات نمایشی و غیرمتعارف می‌کنند، با بیان اینکه 45 درصد از تصادفات فوتی و جرحی مربوط به موتورسیکلت است، خاطرنشان می‌کند: قانون راهنمایی‌ورانندگی برای تمام وسایط نقلیه بوده و موارد مجازات آن در رابطه با هر راننده متخلفی اعمال می‌شود، خواه راننده اتومبیل باشد، یا موتورسیکلت و غیره، به‌طوری که طبق ماده 20 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی «کلیه قوانین و مقررات عمومی مربوط به حمل‌ونقل و عبور و مرور در مورد موتورسیکلت‌ها نیز جاری است. حرکت در پیاده‌رو یا در جهت مخالف مسیر مجاز، ایجاد عمدی صدای ناهنجار، حمل بار غیرمتعارف، حرکت نمایشی مارپیچ، تک‌چرخ، حمل یدک، عدم استفاده از کلاه ایمنی و تردد در خطوط ویژه اتوبوسرانی با موتورسیکلت تخلف محسوب شده و ماموران موضوع ماده (2) این قانون موظفند ضمن صدور قبض جریمه نسبت به توقیف موتورسیکلت حداکثر به مدت یک هفته و در صورت تکرار یک ماه اقدام کنند.»

وی می‌افزاید: حرکات نمایشی با خودرو نیز جرم محسوب می‌شود که برای آن مجازات قانونی تعیین شده و پلیس راهنمایی‌ورانندگی با افراد متخلف برخورد قانونی دارد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.