| کد خبر: 93914 |

فایننشال تایمز:

عوامل سیاسی مانع توسعه تجارت ایران با جهان عرب شده است

تین نیوز | فایننشال تایمز طی گزارشی نوشت: حجم تجارت ایران با جهان عرب عمدتا به عراق محدود مانده و به رغم مزایای مشخص منطقه ای تر شدن تجارت، عوامل سیاسی همچنان مانع توسعه روابط تجاری هستند.

به گزارش فایننشال تایمز، ایران کشور همسایه عراق را که نزدیک ترین متحد این کشور در جهان عرب است بازار بزرگی برای کالاهای تولیدی خود یافته است. ایران و عراق که زمانی دشمن یکدیگر بودند، از سال 2003 و همزمان با سقوط صدام حسین و روی کار آمدن حکومتی با اکثریت شیعه در بغداد، به متحد یکدیگر تبدیل شده اند.
یحیی آل
اسحق رئیس اتاق بازرگانی ایران با افتخار می گوید: «عراق به همه چیز احتیاج دارد، و این عراق را به بهترین بازار کالاهای ایرانی تبدیل می کند.»

اما حجم تجارت ایران با جهان عرب عمدتا به عراق محدود مانده، در حالی که امارات، قطب مهم تجاری منطقه، نخستین مقصد ایران برای صادرات مجدد کالا محسوب می شود. به رغم مزایای مشخص منطقه ای تر شدن تجارت، عوامل سیاسی همچنان مانع توسعه روابط تجاری هستند.

هرچند مقامات دولتی و تحلیلگران در تهران می گویند، سطح بالای امنیت در ایران، تنوع اقتصاد این کشور و نیروی کار تحصیلکرده این کشور را به یک کانال تجاری جدید در منطقه ای بحران زده  تبدیل کرده، اما امیدواری ها به بهبود تجاری همچنان در سایه جنگ قدرت و تنش سیاسی موجود در منطقه به حاشیه رانده خواهد شد.

فعالان تجاری در تهران استدلال می کنند که ایران دیگر تنها بازاری پرسود به جهت دارا بودن جمعیتی 80 میلیون نفری نیست، بلکه به لطف موقعیت جغرافیایی، به این کشور باید به عنوان یک بازار بیش از 300 میلیون نفری نگاه کرد، زیرا از طریق ایران می تواند به بازار دولت های عربی در جنوب و غرب و آسیای میانه در شمال و افغانستان و پاکستان در شرق دسترسی پیدا کرد.

آل اسحاق می گوید، ایران می تواند خود را به عنوان کانال تجاری ای برای عراق جا بیاندازد. «ما می توانیم با شرکای اروپایی که با بازار عراق آشنایی ندارند و نگران امنیت آنجا هستند کار کنیم. آنها می توانند به ما اتکا کنند زیرا به لطف مشترکات تاریخی و فرهنگی ما می توانیم در عراق بهتر فعالیت کنیم.»

از 42.4 میلیارد دلار صادرات کالاهای غیرنفتی در سال شمسی گذشته، 6.2 میلیارد دلار به عراق صادر شده و 4.9 میلیارد دلار کالاهای غیرنفتی از طریق امارات صادرات مجدد شده است.

تجار ایرانی از روزی صحبت می کنند که بتوانند از موقعیت جغرافیایی کشورشان به عنوان یک مزیت برای صادرات به کشورهای بیشتری در خاورمیانه استفاده کنند. اما فعلا جز عمان، که صادرات ایران به آن به 375 میلیون دلار می رسد، تجارت با دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس، لبنان و سوریه و کشورهای عربی شمال آفریقا چندان قابل توجه نبوده است.

تجار ایرانی اذعان می کنند که توسعه تجارت با جهان عرب مستلزم بهبود روابط با عربستان، رقیب منطقه ای ایران است.

تنش در روابط با عربستان، بر روابط اقتصادی ایران با دیگر کشورهای عربی نزدیک به تهران نیز تاثیر گذاشته است. به گفته یک بانکدار ارشد ایرانی، بانک های اماراتی از زمان قطع رابطه عربستان با ایران، به همکاری با تجار ایرانی بی میل تر شده است.

اکنون که تحریک های غرب برداشته شده، شرکت های ایرانی برای ارسال کالاهای خود کمتر به مسیر دوبی وابسته هستند. واردات از امارات در سال گذشته شمسی به 7.8 میلیارد دلار رسید، در حالی که این رقم در سال قبل از آن 12.1 میلیارد دلار بود.

بازار دیگری که ایران امیدوار به بهره بردن از آن در آینده است، بازار سوریه است. زمانی که جنگ سوریه خاتمه یابد، سوریه هم مانند عراق به بازار گسترده ای برای کالاهای ایرانی تبدیل خواهد شد. این کشور نیاز به بازسازی خواهد داشت. اما کسی نمی تواند پیش بینی کند که این جنگ چه زمانی خاتمه خواهد یافت.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.