| کد خبر: 93864 |

در حاشیه بررسی وضعیت شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی

◄ بار سودآور و مسافر زیان‌ده، باور غلطی است

تین‌نیوز| معمولا گزارش یا صورت مالی عمومی از سوی شرکت‌های حمل‌ونقلی ارائه نمی‌شود که بتوان برداشت واقعی و درستی از آن داشت و در رابطه با سودآوری یا زیان احتمالی بخش‌های مختلف یک صنعت قضاوت کرد و در صنعت حمل‌ونقل ریلی نیز شرایط تقریبا به همین ترتیب پیش می‌رود.
 
به گزارش تین‌نیوز، بازرس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته، با بیان اینکه در زنجیره فعالیت حمل‌ونقل ریلی، شرکت‌های مالک بار، شرکت‌های حمل‌بار، شرکت‌های مالک لکوموتیو و ناوگان باری مشارکت دارند، می‌گوید: اگر ظرفیت جابه‌جایی مسافری کم است و امکانات مناسبی برای تعدیل و مناسب سازی قیمت‌ها وجود ندارد، دلیل بر زیان‌ده بودن این بخش و سودآوری ناوگان باری نیست.
 
حسین خطیبی، معاون اقتصادی و پشتیبانی شرکت راه‌آهن حمل‌ونقل، ضمن اشاره به اینکه هم اکنون 60 تا 65 درصد شرکت‌های مالک بار، کارخانه‌های مواد معدنی هستند که مبلغ قابل توجهی از مطالبات معوق شرکت‌های حمل بار را تشکیل می‌دهند، می‌گوید: رکود و نبود نقدینگی در اقتصاد کشور موجب شده است که شرکت‌های حمل  بار با هم رقابت معکوس داشته باشند و به  بهانه پرداخت‌های مناسب شرکت‌ مناقصه‌گذار، نرخ‌های مصوب را کاهش دهند.
 
به گفته خطیبی، از آنجایی که عمده بدهکاران راه‌آهن به لحاظ دسترسی به شبکه ریلی، همین شرکت‌های باری هستند، نمی‌توان گفت که حمل‌ونقل ریلی در بخش باری شرایط متفاوتی نسبت به جابه‌جایی مسافر دارد.
 
او با اشاره به اینکه شرکت‌های مالک لکوموتیو هم عموما از شرکت‌های حمل‌ونقل باری طلبکارند، می‌گوید: با تغییراتی که در سال‌های اخیر در قراردادها ایجاد شد، شرکت‌های مالک لکوموتیو به تعداد شرکت‌های حمل‌ونقل قرارداد جداگانه می‌بندند، در حالی که پیش از این یک طرف قرارداد راه‌آهن بود؛ که در حال حاضر به چندین شرکت صاحب ناوگان تغییر یافته است.
 
خطیبی در ادامه می‌گوید: در واقع کم یا زیاد شدن ظرفیت حمل‌ونقل ریلی در دو بخش بار و مسافر به معنای افزایش یا کاهش طرف دیگر نیست.
 
او در رابطه با اینکه تفکیک فعالیت شرکت‌های حمل‌ونقل در دو بخش بار و مسافر باعث تخصصی شدن کارها می‌شود، می‌گوید: بار، مسافر و نیروی کشش می‌تواند به صورت تلفیقی در چارچوب یک شرکت مدیریت شود؛ اما باید توجه داشته که در سال‌های قبل راه‌آهن به همین ترتیب فعالیت می‌کرد که بررسی‌های کارشناسی این رویه را به تفکیک و تخصصی شدن بخش‌ها مختلف تغییر داد.
 
او می‌افزاید: در حال حاضر نیز اگر سرمایه‌گذاران مایل به فعالیت تلفیقی هستند می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند؛ اما نکته اساسی آن است این قبیل فعالیت‌ها با مساله تخصصی شدن امور سازگار نیست.  
 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.