| کد خبر: 93856 |

حال‌وهوای تازه سرمایه‌گذاری در ایران

تین نیوز | همه‌چیز در ایران رو به بهبود است و بخش خصوصی مشتاقانه با دولت همکاری می‌کند تا فضای کسب‌وکار را بهبود ببخشد. ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در ایران می‌تواند به ۵ دسته اصلی تقسیم‌بندی شود،

دسته نخست شامل سرمایه‌گذاری‌های مبتنی بر منابع طبیعی و زیرزمینی ایران است که اهم آنها نفت، گاز، مواد معدنی و همچنین صنایع مرتبط مانند پتروشیمی، فولاد، مس و... هستند. دسته دوم شامل بخش‌هایی می‌شود که به شرایط جغرافیایی و ژئوپلتیکی ایران مربوط است. کشور ما در موقعیتی قرار دارد که می‌تواند محل تلاقی اقتصاد خاورمیانه، آسیا، کشورهای مستقل همسود و اروپا باشد. از طرف دیگر ایران کشوری پهناور است، به همین دلیل سرمایه‌گذاری در تمامی حوزه‌های حمل‌ونقل از جاده و راه‌آهن گرفته تا حمل‌ونقل هوایی و دریایی و همچنین دیگر بخش‌های لجستیکی می‌تواند از جذابیت بسیاری در این کشور برخوردار باشد. دسته سوم شامل بخش‌هایی می‌شود که برپایه تاریخ، فرهنگ و شرایط آب‌وهوایی ما بنا شده‌اند. در صدر همه این‌ها صنعت گردشگری قرار دارد که در میان شهروندان سرتاسر جهان و گردشگرانی که هر سال وارد ایران می‌شوند از شهرت بالایی برخوردار است، از این‌رو خدمات مرتبط با حوزه گردشگری نیز می‌تواند محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد. علاوه‌بر این، صنعت غذایی و صنایع مرتبط با آن نیز از زمینه‌های در دسترس ایران برای سرمایه‌گذاری است. دسته چهارم بر نیروها و منابع انسانی ایران تکیه دارد. ایران نسبت به جمعیتش در جهان از بیشترین نیروی مهندسی برخوردار است؛ تعداد مهندسان نسبت به جمعیت این کشور حتی از ایالات متحده امریکا و دیگر کشورهای پیشرفته نیز بیشتر است. نیروی کار جوان، تحصیلکرده و با استعداد به طور انبوه در دل ایران نهفته است. صنایع مرتبط با فناوری مانند فناوری اطلاعات و صنایع دارویی از دیگر بخش‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری در آینده هستند. استارت‌آپ‌ها در ایران مانند ستاره‌هایی می‌درخشند. تعداد زیادی از استارت‌آپ‌های ایرانی در Berlin iBridge سال ۲۰۱۵میلادی (نشست سالانه مبتکران ایران برای ملاقات با ایرانیان مقیم خارج) شرکت کردند؛ به این ترتیب ماهیت سرمایه‌گذاری در ایران به سرعت در حال تغییر است. دسته پنجم سرمایه‌گذاری‌ها نیز بر بازار مصرف‌کننده بنا شده‌است. ایران افزون‌بر ۸۰میلیون نفر جمعیت دارد. این کشور به همراه همسایه‌های خود بازار ۳۰۰میلیون نفری را تشکیل می‌دهد، به همین دلیل بازار مصرف‌کننده، کالاهای مرتبط با خودرو و دیگر موارد مشابه زمینه‌های جذابی برای سرمایه‌گذاری در ایران به‌شمار می‌آیند.

البته ایران مشکلاتی در زمینه قوانین سرمایه‌گذاری دارد که به زودی برطرف خواهد شد. این کشور اصلاحاتی در زمینه مالیات داشته‌است. قانون مالیات مستقیم ایران اصلاح شده و به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است. قانون مالیات ارزش افزوده نیز با اصلاحات دولتی همراه بوده و پس از ارائه طرح آن به مجلس شورای اسلامی تصویب خواهد شد. طرح اصلاح قوانین گمرکی نیز به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده‌است. به این ترتیب می‌توان گفت فضای قانونی در ایرانی با تغییرات بسیاری همراه بوده و به سمت فضای دوستانه‌تری برای کسب‌وکار حرکت کرده‌است. تعداد مجوز و گواهی‌های فعال در حوزه کسب‌وکار در ایران حدود ۲۲۰۰مورد است که در نوع خود بسیار بالاست. بخش خصوصی مشتاقانه با دولت همکاری می‌کند تا فضای کسب‌وکار را بهبود ببخشد. من قصد نمایش تصویر زیبا و دلربا از فضای کسب‌وکار ایران ندارم. مشکل شفافیت در اولویت نخست اصلاحیه‌ها در ایران قرار دارد. نظام بانکی نیز باید مورد جراحی‌های بزرگ ساختاری قرار بگیرد. در حال حاضر کمبود فایناس برای کسب‌وکارهای جدید در ایران باعث شده فضای این کشور مهیای حضور و جذب سرمایه‌گذاران جدید شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.