| کد خبر: 93827 |

شورای پول و اعتبار تصویب کرد

نرخ سود وام ۱۸ درصد شد

تین نیوز | شورای پول و اعتبار نرخ سود تسهیلات در قالب عقود مشارکتی و غیرمشارکتی را همسان کرد. براساس این تصمیم نرخ سود هر دو نوع تسهیلات 18 درصد تعیین شد. بدین ترتیب نرخ سود تسهیلات عقود غیرمشارکتی (مبادله‌ای) 2درصد کاهش یافت و سقف نرخ سود تسهیلات عقود مشارکتی 3درصد تنزل کرد. همچنین این شورا نرخ سود تسهیلات بانک کشاورزی برای تسهیلات سرمایه‌گذاری را معادل 15 درصد و برای سایر تسهیلات معادل 18 درصد تعیین کرد. این مصوبه از 16 تیرماه اجرایی خواهد شد. شورا سقف نرخ سود سپرده را نیز 15 درصد تصویب کرد.

شورای پول و اعتبار ضمن تایید و تصویب اقدام اخیر بانک‌ها و موسسات اعتباری در زمینه تعدیل نرخ‌های سود علی‌الحساب سپرده بانکی، نرخ سود عقود مشارکتی و غیرمشارکتی را حداکثر معادل 18 درصد تعیین کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار در یک هزار و دویست و بیستمین جلسه خود پس از ارائه گزارش این بانک از آخرین تحولات اقتصادی کشور، ضمن حمایت از سیاست‌های بانک مرکزی در زمینه هدایت بازار پول و نرخ‌های سود بانکی با استفاده از ابزارهای غیرمستقیم نظیر بازار بین‌بانکی بر استمرار اقدام‌ها و سیاست‌های بانک مرکزی در این زمینه تاکید کرد. شورای پول و اعتبار اقدام اخیر بانک‌ها و موسسات اعتباری در زمینه تعدیل نرخ‌های سود علی‌الحساب سپرده بانکی به حداکثر 15 درصد برای سپرده‌های یک‌ساله را تایید و تصویب کرد. همچنین در این جلسه، نرخ سود تسهیلات عقود مشارکتی و غیرمشارکتی، حداکثر معادل 18 درصد تعیین شد.

همچنین این شورا نرخ سود تسهیلات بانک کشاورزی برای تسهیلات سرمایه‌گذاری را معادل 15 درصد و برای سایر تسهیلات معادل 18 درصد تعیین کرد. این مصوبه از تاریخ 16 تیرماه سال جاری از سوی بانک‌ها و موسسات اعتباری لازم‌الاجرا خواهد بود. پیش از این سقف نرخ سود تسهیلات برای عقود غیرمشارکتی 20 درصد و برای تسهیلات پرداختی در قالب عقود مشارکتی 22 درصد تعیین شده بود. مصوبه اخیر شورا در کنار تغییر سقف نرخ سود تسهیلات یک پیام دیگر نیز به همراه دارد. براساس خبر اعلام شده سقف نرخ سود سپرده در بیانیه شورا 15 درصد عنوان شده که این رقم از سوی اعضای شورا تایید و تصویب شده است. این در حالی است که پیش از این تاکید بر رقابت بانک‌ها در بازه 15 تا 18 درصد در جذب سپرده‌ها بود. با این اقدام شورا مجددا سقف‌گذاری برای نرخ سود سپرده از طریق ابلاغیه اداری و کاهش نرخ سود تسهیلات دنبال شده است. شورای پول و اعتبار همچنین با هدف تمهید شرایط حضور بانک‌های معتبر، رقابت‌پذیر و توانمند از حیث سرمایه‌ای در مناطق آزاد کشور، حداقل سرمایه مورد نیاز برای تاسیس بانک برون مرزی را از 25 میلیون یورو به 150 میلیون یورو افزایش داد. ضمنا از این پس انجام عملیات بانکداری برون‌مرزی در مناطق آزاد در قالب تاسیس موسسه اعتباری غیربانکی، منتفی و صرفا از طریق تاسیس بانک امکان‌پذیر خواهد بود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.