◄ واکنش وزیر راه به سانحه برخورد دو قطار در مسیر تهران - مشهد: لکوموتیوران باید بازنشسته میشد
تین نیوز | وزیر راه و شهرسازی معتقد است سازمان، فرایندهای عملیاتی و توسعه نیروی انسانی راهآهن و سایر حوزههای حمل و نقلی، نیاز به یک بازنگری کلی دارد.
به گزارش تین نیوز، برخورد قطار مسافری در مسیر تهران ـ مشهد با قطار باری در ایستگاه امروان شهرستان دامغان، که شامگاه 15 خرداد رخ داد و در آن یکی از هموطنانمان جان باخت و 31 تن مجروح شدند، وزیر راه و شهرسازی را به واکنش واداشت.
عباس آخوندی شب گذشته (16 خرداد) در صفحه رسمی فیسبوک خود نوشت: «از دیشب تحت فشار روحی شدیدی هستم، اما مصممتر از همیشه برای ایجاد یک تغییر جدی در نظام حمل و نقل ملی کشور.
ساعت ده و نیم بود که آقای دکتر پورسید آقایی، مدیر عامل شرکت راهآهن، زنگ زد و خبر تصادف دو قطار مسافری و باری در مسیر تهران ـ مشهد را به من داد. خبرهای اولیه حاکی از این بود که صرفا یک واگن دچار آسیب جدی شده و تعداد 5 نفر در آن گرفتار شدهاند.
تا پاسی از نیمه شب به طور مرتب پی گیر بودم تا مطمئن شدم افراد به بیمارستان انتقال یافتهاند و تلفات حادثه، یک نفر کشته و 31 مجروح گزارش شد. از راه آهن خواستم که طی چند اطلاعیه رسمی، اطلاعرسانی کند و از مقامات محلی نیز صرفا استاندار به عنوان رییس ستاد بحران استان، مصاحبه نماید تا خبرها سریع داده شود.
از امروز صبح نیز جویای احوال آسیبدیدگان بودم که گفتند 20 تن از آنان مرخص شدهاند. چند دقیقه پیش نیز مطلع شدم که 8 تن دیگر نیز مرخص شدند و فعلا سه تن تحت مداوا هستند. واقعا برای مسافران، حادثه دردناکی بود. وقتی خودم را جای آنان میگذارم بار سنگینی را بر دوشهای خود احساس میکنم.
واقعیت این است که اداره دستگاههای خدماتی که نیازمند توسعه و بازسازی ساختاری هستند، در شرایط بینظم اجتماعی موجود، کار بسیار پرمخاطرهای است.
متناقضگویی رسانهها درباره سانحه
نحوه پرتناقض خبر، کمکی به مدیریت بحران نمیکرد. متاسفانه آمارهای ارائه شده در رسانهها، متفاوت و عمدتا غیرمستند بودند و بعضا هم بر پایه گزارشهای مبتنی بر شاهد و شاهدان عینی نبودند. این امر از سندیت و عینی گرایی در خبرنگاری میكاهد؛ حال آنكه رسانهها همیشه میتوانند از بزرگ ترین مددرسانان در بحرانها باشند.
با این وجود، یک لحظه نسبت به ضرورت آبادانی و نوسازی ایران، به خود تردید راه نمی دهم و یک لحظه از تلاش به خواست خدا باز نخواهم ایستاد.
نیاز به بازنگری در فرآیند توسعه نیروی انسانی راهآهن
از جهت فنی، اولین گزارش حادثه را ستاد بررسی حوادث راهآهن، فردا به اطلاع عموم خواهد رساند و تصمیماتی اتخاذ خواهد نمود، لیکن آنچه که ذهن مرا بیش از گذشته درگیر کرده است، نیاز به یک بازنگری کلی در سازمان، فرایندهای عملیاتی و توسعه نیروی انسانی راهآهن و سایر حوزههای حمل و نقلی است که مدتی است در دست اقدام داریم.
نبود برنامه جدی برای تربیت نیروی انسانی تخصصی در راهآهن
فقط یک مثال بزنم تا راه سختی که در پیش داریم روشن شود. از زمان مرحوم دادمان در سال 76 که برنامه استخدام و آموزش 1200 لکوموتیوران در دستور کار راه آهن قرار گرفته است و به تدریج تا سال 1385 به استخدام درآمدهاند تا این تاریخ، برنامه جدی برای تربیت نیروی انسانی تخصصی در این بخش صورت نگرفته است. در سالهای بعد، صرفا در یکی دو برنامه، تعدادی از نیروهای خدماتی این شرکت به لکوموتیوران تغییر شغل دادهاند؛ حال آنکه ما برای توسعه ناوگان باری و مسافری راهآهن نیاز به استخدام چند هزار لکوموتیوران داریم. لکوموتیوران همین قطاری که تصادف کرد، دارای 31 سال سابقه است و به شکل
عادی میبایست بازنشست میشد، تازه این افراد پس از بازنشستگی به استخدام شرکتهای خصوصی در میآیند و به کارشان ادامه میدهند.
به هر روی، برای نوسازی راه آهن نیاز به یک برنامه جامع در زمینه توسعه نیروی انسانی، سیستمهای مدرن و یکپارچه اتوماسیون و سرمایهگذاریهای مالی و مادی در زیرساخت و ناوگان داریم که با کمک همکاران و تمامی فعالان بخش حمل و نقل، به امید خدا به انجام خواهیم رساند.»
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.