| کد خبر: 91985 |

بازدید اعضای شورای فنی استان از محدوده رانشی آزاد راه رشت - قزوین

تین نیوز | با هدف بررسی روند اجرایی عملیات مرمت و اصلاح منطقه رانشی آزادراه در محدوده رستم آباد به رودبار، اعضای شورای فنی استان گیلان از این بخش بازدید کردند.
 

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی گیلان، در این بازدید که با حضور معاون عمرانی استاندار گیلان، مدیران دستگاه‌های اجرایی استان و اساتید فنی دانشگاه گیلان صورت گرفت، بر تسریع در روند مقاوم سازی منطقه رانشی با استفاده از فناوری‌های نوین تاکید شد.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان در جریان این بازدید گفت: مسیر آزادراه رشت- قزوین در محدوده رستم آباد به رودبار که بر اثر نشست زمین و رانش از ۲۳ فروردین مسدود شده بود با بکارگیری دستگاه‌های نوین راهسازی و حفاری در حال اجرای عملیات مرمت و اصلاح است.

وی افزود: برای اصلاح این منطقه روش‌های مختلفی پیشنهاد شد که اگر به روش سنتی انجام می‌گرفت، ریسک خطرپذیری و احتمال تخریب باند شمالی آزادراه بالا می‌رفت که در این صورت کل آزادراه مسدود می‌شد اما با ملاحظات بیشتری در روش انجام کار، روش‌های نوین حفاری و تثبیت جایگزین روش سنتی شد که در این روش با بکارگیری سیستم تزریق پرفشار بتون یا جت گروتینگ، عنصر تثبت شده متشکل از دوغاب سیمان همزمان به عمق ۱۰ تا ۱۴ متری منطقه رانشی تزریق می‌شود و بدین وسیله توده ناپایدار رانشی تثبیت و پایدار می‌شود.

خاوری هزینه اجرای این عملیات را بالغ بر یک و نیم میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: اگرچه بکارگیری روش جت گروتینگ بسیار پرهزینه است ولی دارای ریسک کمتر و پایداری بیشتری است که با توجه به ویژگی زمین شناسی این نقطه، موثر و کاربردی است و امیدواریم طی مدت ۲۵ روز آینده اصلاح سطح اصلی مسیر به اتمام برسد و برای تردد کنندگان بازگشایی شود.

وی با اشاره به مشخصات اجرایی این پروژه افزود: در این محدوده ۳۰۰ متری با بکارگیری دستگاه‌های نوین، در ۴ ردیف حفره‌هایی به عمق ۱۰ تا ۱۴متر جهت گمانه‌ریزی حفر شده که در مجموع ردیف اول، ۱۴۴ عدد شمع با قطر ۸۰ سانتی‌متری تعبیه خواهد شد.

خاوری در پایان از ایجاد زهکش‌های تحت الارضی خبر داد و گفت: پس از اتمام اصلاح سطح اصلی مسیر در قسمت شیروانی زهکش‌هایی برای هدایت آبهای سطحی به مجموع طول ۲ کیلومتر ایجاد می‌شود و ۵۰ گمانه با عمق ۱۰ تا ۱۲ متر اجراء و سپس لوله‌های مشبک پلی اتیلن در آن تعبیه گردیده تا بدین طریق نسبت به جمع‌ آوری و هدایت آب‌های تحت الارضی و زهکشی آن به خارج از جسم راه اقدام شود.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.