| کد خبر: 91859 |

گزارش از TTM +

الگوی تایلندی برگزاری نمایشگاه گردشگری

تین نیوز | نمایشگاه گردشگری تایلند (2016 TTM+ ) درحالی با حضور 850 نماینده از 55کشور دنیا از 19تا21خرداد ماه برابر با 8 تا 11 ژوئن برگزار شد که نمایندگان دو آژانس ایرانی حاضر در این نمایشگاه معتقدند TTM+ می‌تواند الگوی مناسب برای برگزاری نمایشگاه گردشگری در ایران باشد. به گزارش خبرنگار اعزامی «دنیای‌اقتصاد»، نمایشگاه گردشگری تایلند به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بازارهای گردشگری در جنوب شرق آسیا امسال برای پانزدهمین سال و برخلاف سال‌های گذشته که در بانکوک برپا می‌شد، در شهر چیانگ‌مای (به عنوان مرکز هنر و فرهنگ تایلند) برگزار شد.

به گفته کارشناسان، TTM+ فرصتی را برای فروشنده‌های بسته‌ها و محصولات سفر و خریداران آنها فراهم می‌کند تا رو در رو بر سر مسائل کاری خود با یکدیگر مذاکره کنند؛ این در حالی است که آژانس‌داران و هتلداران ایرانی تاکنون چندان از این بازار سفر و فرصت فراهم‌شده برای مذاکره B2B (business to business) استفاده نکرده‌اند و امسال نیز تنها دو آژانس ایرانی در این نمایشگاه حاضر شدند.

در روز نخست این نمایشگاه، نمایندگان آژانس‌ها و هتل‌های خارجی با حضور در اتاق‌های مذاکره، رو در رو با نمایندگان بخش‌های مختلف گردشگری تایلند درباره خرید و فروش بسته‌های سفر مذاکره کردند. علاوه‌بر این، دو طرف فروشنده و خریدار طی روزهای نمایشگاه توانستند قراردادهایی را با یکدیگر به امضا برسانند.

رئیس نهاد گردشگری تایلند، در جریان این رویداد ضمن ابراز خرسندی از حضور تمام فعالان گردشگری کشورش و میهمانان خارجی، درباره این نمایشگاه می‌گوید: «قول داده بودیم امسال نمایشگاه متفاوت و منحصربه‌فرد باشد. محتوای 2016 TTM+ نشان داد که ما به این هدف دست پیدا کرده‌ایم.» يوتاساك سوپاسون همچنین بر این باور است که نمایشگاه گردشگری تایلند مسیری طولانی تا تحقق اهداف و خواسته‌های فعالان صنعت گردشگری این کشور دارد. او هدف از برگزاری چنین نمایشگاهی را در چیانگ‌مای توزیع درآمدهای گردشگری در سراسر تایلند عنوان و خاطرنشان می‌کند که به صورت سنتی، مقصد تایلند با سواحل و جنوب آن شناخته می‌شود و حالا ما می‌خواهیم با معرفی مقاصدی مانند چیانگ‌مای به عنوان مقصد فرهنگی، سود حاصل از گردشگری را به دیگر مناطق نیز گسترش دهیم.

نظرات شرکت‌کنندگان ایرانی نمایشگاه
در همین حال، نماینده یکی از آژانس‌های ایرانی در این نمایشگاه که به دعوت نهاد گردشگری تایلند به چیانگ‌مای سفر کرده نیز معتقد است برپایی نمایشگاه‌هایی اینچنینی نه تنها امکان شناخت و تجربه ملموسی از جاذبه‌های مقصد را به وجود می‌آورد بلکه فرصتی خواهد بود تا فعالان این صنعت از کشورهای مختلف بتوانند از نزدیک آنچه را که نیاز مسافران (از قبیل امکانات هتل و سایر خدمات گردشگری) است، درک کنند.

سمیرا فلاح به خبرنگار ما می‌گوید:‌ «قطعا برپایی این نمایشگاه در بالا بردن پتانسیل افراد در جذب و بازاریابی مقصد بسیار تاثیرگذار خواهد بود و جای برگزاری چنین نمایشگاهی در ایران خالی است.» وی یادآور می‌شود که گردآوری جمعی از دست‌اندرکاران صنعت گردشگری از اقصی نقاط دنیا فرصتی خواهد بود تا ضمن تعامل و ایجاد توافق، همکاری بیشتری بین بخش‌های گردشگری مقاصد مختلف شکل بگیرد.

نماینده یکی دیگر از آژانس‌های حاضر در این نمایشگاه نیز با اشاره به زمان‌بندی و مدیریت حدود هزار شرکت‌کننده در این نمایشگاه، تصریح می‌کند: «حضور نمایندگانی از ایران به دو دلیل می‌تواند موثر و مفید باشد؛ نخست آنکه ارتباط مستقیم با آژانس‌ها و هتل‌های خارجی به ایجاد ارتباطات قوی و پایدار منجر خواهد شد و دلیل دیگر نیز بهره‌مندی از آفرهای مستقیمی است که از سوی فروشنده‌ها به خریداران ارائه و دست واسطه‌ها کوتاه می‌شود.» آیدا مجیدی با تاکید بر اینکه این نمایشگاه جای بحث زیادی دارد، برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی را در ایران نیز موثر ارزیابی می‌کند و معتقد است می‌توان از تجارب مفید آن، در کشورمان بهره گرفت.

همکاری گردشگری 5کشور عضو ASEAN
اما به گفته مسوولان اجرایی گردشگری تایلند، تصمیم برگزاری این نمایشگاه در چیانگ‌مای از این حیث نیز اهمیت دارد که این شهر به عنوان یک شهر شمالی، می‌تواند بزرگ‌ترین پل ارتباطی میان تایلند و چهار کشور همسایه‌اش یعنی لائوس، میانمار، کامبوج و ویتنام باشد؛ چهار کشوری که حالا تایلند می‌خواهد با آنها مسیر جدیدی در گردشگری کشورهای آسه‌آن ایجاد کند و راه‌برنده این گروه باشد. در حاشیه برگزاری این نمایشگاه نیز، نشست‌هایی میان مسوولان ارشد گردشگری پنج کشور صورت گرفت و از کریدور جدید با حضور این کشورها پرده‌برداری شد. تایلند در 5ماه نخست سال جاری میلادی، میزبان63/ 7میلیون نفر از شرق آسیا و کشورهای آسه‌آن بوده که این رقم رشدی بالغ بر 17درصد را نسبت به سال گذشته ثبت کرده‌است. همچنین کشورهای آسه‌آن 65/ 32 درصد از کل بازار گردشگری تایلند و بزرگ‌ترین سهم از بازار (به لحاظ منطقه‌ای) را به خود اختصاص می‌دهند. در همین مدت تعداد گردشگران کامبوجی این کشور رشدی بیش از 40 درصد را در 5ماه نخست سال جاری تجربه کرده است. به علاوه میانمار با رشد 40درصدی، لائوس با رشد 46/ 25درصدی، فیلیپین با 71/ 9درصد رشد، مالزی با رشد 5/ 8درصدی، اندونزی با رشد 60/ 7درصدی، سنگاپور با 23/ 4 درصد رشد، برونئی با کمتر از یک درصد رشد و ویتنام با رشدی تقریبا ثابت در درآمد گردشگری تایلند نقش ایفا کرده‌اند.

مسوولان گردشگری این کشورها بر این باورند که در حوزه کشورهای آسه‌آن می‌توان فعالیت‌های گردشگری بسیاری را شکل داد و تایلند برای پیوند دادن این کشورها و ایجاد یک کریدور قوی گردشگری، از پتانسیل بالایی برخوردار است. آنها متفق‌القول می‌گویند چنین کریدوری به نفع هر پنج کشور است و می‌تواند اثرات مثبت اقتصادی برای آنها به همراه داشته باشد. همه اینها در حالی است که جایگاه گردشگری در اقتصاد میانمار، ویتنام، کامبوج و لائوس کمتر از تایلند است و این کشورها نسبت به تایلند از تعداد گردشگران ورودی کمتری برخوردار هستند. برای مثال، تعداد گردشگران خارجی کامبوج در سال گذشته میلادی رقمی بالغ بر یک میلیون و 750هزار نفر و این رقم در کشور میانمار، 4میلیون و 680هزار نفر بوده است.

رئیس دپارتمان گردشگری تایلند در نشست با رسانه‌های داخلی و خارجی، در این باره گفت: «بنا است برخی از کشورهای این گروه، بعضی از پروژه‌ها را آغاز و سپس دیگر کشورها آن را حمایت کنند.» يوتاساك سوپاسون با این حال تاکید کرد که این همکاری در ابتدای راه قرار دارد و در ادامه مسیر، مختصات آن بهتر مشخص خواهد شد. البته وی اعلام کرد که پنج کشور مذکور در نمایشگاه ITB برلین در کنار یکدیگر حاضر خواهند شد و همکاری خواهند کرد.

هدف‌گذاری برای درآمد 68میلیارد دلاری
نمایشگاه تایلند امسال با شعار «با ما لبخند بزنید!» برگزار شد؛ شعاری که منعکس‌کننده دوستی، لذت، شادی و میهمان‌نوازی این کشور است. 345فروشنده، 305خریدار، 110 بازدیدکننده تجاری و بیش از 100نماینده از رسانه‌های داخلی و خارجی شرکت‌کنندگان این نمایشگاه را تشکیل می‌دادند. چین با 43نماینده، بیشترین نمایندگان را در این نمایشگاه داشت و پس از آن، بریتانیا با 27نماینده، استرالیا با 21، هند با 17، ایتالیا با 15، آفریقای جنوبی با 13 و روسیه با 11نماینده در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. علاوه‌بر این گروه کوچکی از خریداران معتبر از برخی اقتصادهای نوظهور نظیر لیتوانی، مولداوی و اوکراین نیز به این نمایشگاه دعوت شدند. براساس این گزارش، صنعت توریسم این کشور در کل تاریخ خود، بیشترین تعداد گردشگران ورودی و بیشترین درآمد خود را در سال گذشته ثبت کرده است. درآمدهای گردشگری این کشور در سال 2015 با رشدی 23درصدی نسبت به سال قبل از آن، به 42میلیارد دلار رسید و این اتفاق با ورود 8/ 29میلیون گردشگر به تایلند به وقوع پیوست. گردشگری تایلند 20درصد از سهم درآمد ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد. همچنین تایلند در سال گذشته میلادی جمعیتی قریب به 30میلیون نفر از گردشگران بین‌المللی را میزبانی کرده است و مسوولان گردشگری این کشور پیش‌بینی می‌کنند که تا پایان سال جاری میلادی این کشور پذیرای 32میلیون گردشگر باشد.

این پیش‌بینی در شرایطی صورت می‌گیرد که طبق آمار اعلام‌شده از سوی وزیر گردشگری و ورزش این کشور، تایلند از ژانویه تا آوریل سال جاری میلادی شاهد ورود 7/ 11 میلیون گردشگر بوده است؛ رقمی که رشد 12/ 14درصدی را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته میلادی نشان می‌دهد. چین نیز همچنان به عنوان بازار اول گردشگران ورودی به تایلند، در این مدت 44/ 3میلیون گردشگر را به این کشور فرستاده و رشدی بالغ بر 35/ 27درصدی را نسبت به 5ماه نخست سال 2015 ثبت کرده است. اما در مجموع و در 5ماه نخست سال جاری میلادی، بازدیدکنندگان شرق آسیا و کشورهای آسه‌آن 7/ 63 میلیون نفر از گردشگران ورودی به تایلند را تشکیل و رشدی26/ 17درصدی را نشان داده‌‌اند. علاوه‌بر این، اروپایی‌ها با 52/ 2میلیون نفر و رشدی 89/ 8درصدی، گردشگرانی از قاره‌های آمریکا با 502هزار و 627نفر و رشد 76/ 13درصدی، گردشگران آسیای جنوبی با 459هزار و 157نفر و با رشد 72/ 8درصدی، توریست‌های خاورمیانه با 226هزار و 973نفر و با ثبت رشد 36/ 11درصدی و در نهایت آفریقایی‌ها با 51هزار و 566نفر با رشد 44/ 6 درصدی بازار گردشگری تایلند را رونق بخشیده‌اند.

حالا این کشور در نظر دارد در سال جاری میلادی بیش از آنکه بر تعداد گردشگران ورودی تمرکز کند، کیفیت جذب گردشگران را مدنظر قرار دهد. از این رو، نهاد گردشگری تایلند برای افزایش 8درصدی درآمد گردشگری و دستیابی به 68میلیارد دلار هدف‌گذاری کرده است که درنظر دارد 44میلیارد دلار آن را از جذب گردشگر خارجی و 24میلیارد دلار را نیز از طریق توریسم داخلی به دست آورد. به نظر می‌رسد بهره‌گیری از تجارب این کشور در امر گردشگری می‌تواند دست‌کم چراغ جدیدی را در گردشگری ایران روشن کند و منبع مناسبی در این خصوص باشد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.