| کد خبر: 91486 |

جزئیات جدید از تماس اوباما و روحانی

تین نیوز | یك گفت‌وگو تلفنی ۱۵دقیقه‌ای بود كه در ۵ مهر ۱۳۹۲ و در خلال نخستین سفر حسن روحانی به نیویورك، در فرودگاه جان اف كندی نیویورك انجام گرفت. این تماس تاریخی از این بابت كه نخستین تماس تلفنی پس از قطع روابط این دو كشور از سال ۱۹۷۹ به شمار می‌رفت واكنش‌های مثبت و منفی را حاصل كرد.

در آن زمان منتقدان دولت، رئیس‌جمهور را به سبب پاسخ دادن به تماس اوباما مورد انتقادات شدید قرار دادند و شدت هجمه‌ها به اندازه‌ای بود محمدجواد ظریف در جایگاه وزیر امور خارجه ضمن تاكید بر اینكه تماس تلفنی از سوی مقامات آمریكایی بوده است، در ۷ مهر ۱۳۹۲ در صفحه خود در فضای مجازی نوشت «آمریكایی پنج، شش بار برای زمینه‌سازی این مكالمه تماس گرفتند» محمد تخت روانچی هم در آن برهه توضیح داد: «طرف آمریكایی علاقه‌مند گفت‌وگوی تلفنی و حتی علاقه‌مند دیدار بود.

البته انجام دیدار به‌مصلحت تشخیص داده نشد و نهایتا گفت‌وگوی تلفنی انجام شد.» اكنون نماینده سابق ایران در سازمان ملل در گفت‌وگویی با روابط ایران و آمریكا و بیان جزییات بیشتری از ارتباط تلفنی روسای جمهوری دو كشور پرداخت. محمد خزاعی به اظهارات وزیر خارجه پیشین آمریكا درباره موضوع ایران كه در حادثه كودتای علیه ایران كه از سوی آمریكا صورت گرفت، اشاره كرد و گفت: «آلبرایت» وزیر خارجه وقت آمریكا از ایران عذرخواهی كرد و گفت اشتباهاتی است كه ما انجام دادیم، ولی درباره سقوط هواپیمای مسافربری ایران توسط ناو وینسنس در خلیج فارس باید بگویم كه بعید می‌دانم آمریكا عذرخواهی كند چون این موضوع در سرشت آنها نیست».

او كه سال‌ها برای انجام مامویت در آمریكا بوده است درباره نامه‌های اوباما به مقام معظم رهبری چنین توضیح داد: « آن طور كه مطلع شده‌ام در نامه‌های ارسالی اوباما به مقام معظم رهبری، در بخشی به این اشاره شده بوده است كه آمریكا اعتراف به بزرگ بودن قدرت ایران در منطقه داشته، كه ایران قدرتمند است اما موارد دیگری هم بود كه قابل پذیرش نبودند.»

وی به موضوع مهم‌تری هم اشاره داشت كه همان ارتباط تلفنی اوباما با روحانی است كه این ارتباط از سوی برخی در ایران مورد انتقاد قرار گرفت و حالا خزاعی درباره آن چنین توضیح داده است: « اما درباره تماس آقای روحانی و اوباما اشاره كنم كه همان طور كه اعلام شد تماس با تلفن من برقرار شد.

علتش هم روشن است چون تلفن نمایندگی را طبیعتا داشتند و نمی‌توانستد با تلفن دیگری تماس بگیرند از دفتر آقای باراك اوباما با تلفن ما تماس گرفتند و تلفن در اختیار جناب آقای دكتر روحانی قرار گرفت. آقای دكتر روحانی در همان ابتدا گفت‌وگو با اوباما عنوان كردند از اینكه شما تماس گرفتید متشكرم و با این جمله آنها را متوجه ساخت كه آنها به دنبال تماس بودند و تماس گرفتند نه اینكه آقای روحانی تماس گرفته باشند.

این تماس ۵ دقیقه‌ای با همان موضوع گفت‌وگو بود كه در رسانه‌ها هم اعلام شد.» خزاعی همچنین رفتار آمریكا در پسا برجام را اینچنین تحلیل كرد: «تا جایی كه اطلاع دارم چه مخالفان، چه موافقان یا میانه‌روهای آمریكایی می‌دانند برخورد نظامی با ایران بازی با آتش است، اما پیش بینی من این است كه رفتار آمریكا كج‌دار و مریز خواهد بود و نگرانی جدی در این باره یعنی بروز جنگ وجود ندارد.»
 

بازخوانی واكنش های انتقادی
كیهان مكالمه روسای جمهور دو كشور را «تاسف بارترین» قسمت از سفر آقای روحانی به نیویورك دانست. این روزنامه در ۷ مهر ۱۳۹۲ تیتر نخست خود را به مطلبی تحت عنوان «امتیاز نقد دادیم وعده‌های نسیه گرفتیم.» اختصاص داد كه به انتقاد شدید از پاره‌ای از مواضع حسن روحانی در نیویورك پرداخته است. حمید رسایی، از نمایندگان محافظه‌كار مجلس نهم هم گفت: « این مكالمه از سوی رسانه‌های خارجی تسلیم ایران اسلامی و ضعف و ناچاری ناشی از فشار تحریم‌ها تلقی شده است.

همچنین وی گفت، «اتفاق دقایق پایانی سفر شما (حسن روحانی) خاطره معامله اعطای درّ غلطان و گرفتن آب نبات شیرین در مذاكرات هسته‌ای را زنده كرد، در حالی كه امید بود با عنایت به بیانات اخیر رهبری انقلاب شما فراموش نمی‌كردید كه در برابر چه موجود شیطان صفتی نرمش می‌كنید. آقای روحانی بدون تعارف شما بازی برد- باخت این سفر به نفع ایران اسلامی را در لحظه آخر به بازی برد - برد برای دو طرف تبدیل كردید.»

رجانیوز نزدیک به جبهه پایداری، با بازتاب برجسته صحبت‌های حمید رسایی، كاریكاتوری را نیز در تمسخر سخنان حسن روحانی درباره پیگیری یك بازی
«برد - برد» با غرب بر سر پرونده هسته‌ای و نیز به كار‌گیری عبارت «روز خوبی داشته باشید» به انگلیسی - كه گفته می‌شود آقای روحانی در پایان مكالمه با باراك اوباما بر زبان رانده - منتشر كرده است.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.