| کد خبر: 91462 |

رئیس کمیته ترانزیت راه‌آهن تشریح کرد:

◄ رشد جهشی ۹۵درصدی ترانزیت ریلی در سال ۹۴

تین‌نیوز| رئیس كمیته ترانزیت شرکت راه‌آهن با اشاره به رشد جهشی ۹۵درصدی ترانزیت ریلی در سال ۹۴ این دستاورد را اقدامی در راستای مدیریت جهادی برشمرد و گفت: ترانزیت ریلی در دو سال اخیر تحول قابل ملاحظه‌ای داشته كه موجب ارتقاءو بهبود جایگاه ترانزیت ریلی در كشور شده است.

به گزارش تین‌نیوز، عضو هیات‌مدیره و رئیس كمیته ترانزیت راه‌آهن در همایش معرفی ظرفیت‌های مرز اینچه‌برون دركریدور ریلی ایران، تركمنستان و قزاقستان ضمن اشاره به فرصت‌های جدید و بسیار مناسب سرمایه‌گذاری در اینچه‌برون در مورد اهمیت ترانزیت گفت: امروزه ترانزیت به دلیل ارزش‌افزوده بالا و بازگشت سریع سرمایه مورد توجه جدی كشورها بوده و به‌عنوان منبع درآمد مطمئن مطرح است از این‌رو رقابت تنگاتنگ و فشرده‌ای بین كریدورهای رقیب جهت جذب حداكثری ترانزیت درجریان است .

وی افزود: دراین بین راه‌آهن ایران نیز به تبع وضعیت خاص جغرافیایی كشور و امكان دسترسی كشورهای محصور در خشكی آسیای میانه به آب‌های آزاد بین‌المللی می‌تواند نقش محوری در راستای كریدور شمال-جنوب و كریدور شرقی-غربی ایفا كند.

بر اساس اعلام شرکت راه‌آهن، رئیس كمیته ترانزیت این شرکت؛ دستاورد بسیار چشمگیر ترانزیت ریلی در سال ۹۴ و ۹۵ را در راستای مدیریت جهادی برشمرد و گفت: ترانزیت ریلی در دوسال اخیرتحول قابل ملاحظه‌ای داشته و همزمان با روی كارآمدن مدیریت جدید راه‌آهن و تشكیل كمیته ترانزیت در اواخر سال ۹۲ نه‌تنها روند منفی ترانزیت ریلی سال۹۲ متوقف شد بلكه با چرخش قابل ملاحظه؛ در سال ۹۳ رشد مناسب ۵۰درصدی و درسال ۹۴ نیز رشد جهشی ۹۵درصدی را شاهد بوده كه موجب ارتقا و بهبود جایگاه ترانزیت ریلی دركشورشد.

به گفته او این اتفاق موجب شد تا سهم ۴درصدی ترانزیت ریلی درسال ۹۲ به ۱۲.۳درصد در سال ۹۴ برسد كه نسبت به سال ۹۳ بالغ بر ۱۰۰درصد و نسبت به سال ۹۲ بیش از ۳۰۰درصد رشد داشته است.

رئیس كمیته در مورد اهمیت ترانزیت تصریح كرد: ارزش‌افزوده حاصل از حمل ترانزیت بیش از ۴برابر حمل‌ونقل داخلی است و به عبارت دیگر درآمد حمل یك تن بار ترانزیت معادل حمل ۴ تن بار در حمل داخلی است بنابراین هر اقدامی در جهت تقویت ترانزیت تاثیر گسترده‌ای در منافع و درآمدهای راه‌آهن خواهد داشت.

غراوی به برخی از اقدامات ۲ سال اخیر راه‌آهن در كسب این موفقیت اشاره كرد و گفت: تامین و واگذاری حدود ۱۰هزار واگن مورد نیاز به متقاضیان كه موجب صرفه‌جویی و كاهش بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان شد از جمله این موارد است.

رئیس كمیته ترانزیت افزود: سهم مرز سرخس درترانزیت ریلی كشوردر سال ۹۴ حدود۸۴ درصد، هرمزگان ۵ درصد و رازی۱۱درصد بوده این در حالی است كه باوجود گذشت یك‌سال‌ونیم از افتتاح مرز ریلی اینچه‌برون حمل‌ونقل از این مرز رونق چندانی نداشته و در این مدت تنها حدود ۵۴هزار تن حمل‌ونقل بین‌المللی انجام شده و سهم اینچه‌برون از ترانزیت ریلی كشور تقریبا صفر بوده است.

غراوی در رابطه با تسهیلات حمل از اینچه‌برون گفت: برای اولین‌بار توافقات سه جانبه‌ای بین راه‌آهن ایران و تركمنستان و قزاقستان در مورد اجرای نرخ مشترك با سنت كیلومتر ثابت در مسیر سه كشور امضا شده است كه انتظار می‌رود تاثیر خوبی در رونق حمل از این مرز داشته باشد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.