| کد خبر: 90570 |

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر خبر داد:

◄ نیاز به ۲۱۰ میلیون یورو برای لایروبی اروند

تین‌نیوز | مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر از تشکیل کمیته مشترک هماهنگی ایران و عراق در وزارت امورخارجه خبر داد و گفت: برای لایروبی اروند به حدود 210 میلیون یورو اعتبار نیاز است که باید عراقی ها نیمی از آن را تامین کنند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، عادل دریس در نشست خبری صبح امروز که در بندر خرمشهر برگزار شد، گفت: بندر خرمشهر با 230 هزار هکتار به عنوان سومین بندر آباد کشور در خلیج فارس به شمار می‌رود که به  دلیل همجواری با کشور عراق در اهمیت سیاسی این منطقه استراتژیک افزوده است:

وی با بیان اینکه استراتژی کلان برای بندر خرمشهر در نظر گرفته است، گفت: طبق مفاد معاهده 1975 الجزایر هرگونه فعالیت و پاکسازی در این آبراه باید با همکاری دو طرف ایران و عراق صورت بگیرد در همین راستا کمیته مشترک هماهنگی ایران و عراق در وزارت امورخارجه تشکیل شد که یک دفتر آن در خرمشهر و خواهر خوانده آن در بصره تشکیل شد.

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر با اشاره به برنامه‌های سازمان بنادر برای لایروبی و پاکسازی و شناورهای مغروقه در این آبراه اظهار داشت: پس از جنگ تحمیلی سازمان بنادر استراتژی را برای توسعه بندر خرمشهر در دستور کار خود قرار داد که این استراتزی بازسازی و توسعه زیرساخت‌ها و پاکسازی کشتی‌های مغروقه است.

این مقام مسئول افزود: فعالیت بازسازی بندر خرمشهر از سال 1372 آغاز شده و در حال حاضر چند پروژه بازسازی به ارزش 400 میلیارد ریال در حال اجراست.
 
وی با بیان اینکه برای پاکسازی این بندر دو استراتژی را دنبال می‌کنیم، گفت: اولین استراتژی شناورسازی شناورهای مغروقه و لایروبی آبراه کارون و اروند است. برای توسعه این فعالیت‌ها در وزرات امور خارجه کمیته‌ای تشکیل شد و هر اقدام به تصمیم نهایی این کمیته امکان‌پذیر خواهد بود.
 
شناورسازی 160 مغروقه در کارون و اروند
دریس از شناورسازی 160 مغروقه در کارون و اروند خبر داد و افزود: 35 فروند از این شناورها در اروند و 125 فروند از آبراه کارون بیرون کشیده شده است .
مدیر کل اداره کل بنادر و دریانوردی خرمشهر در همین راستا گفت: 61 مغروقه دیگر وجود دارد که 43 فروند از این تعداد تشریفات شناورسازی برای شروع عملیات انجام شده است.

وی با بیان اینکه برای لایروبی اروند به 210 میلیارد یورو اعتبار نیازهست گفت: باید نیمی از آن را کشور عراق تامین کند.

مدیر کل بندر خرمشهر یادآور شد: در سال گذشته 625 میلیارد ریال برای شناورسازی 39 فروند مغروقه در منطقه هزینه کردیم.

دریس ادامه داد: هیدروگرفی اروند با حضور تیم هیدروگرافی سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح انجام شد.

وی ابراز داشت: برای عدم نقض معاهده 1975 الجزایر باید با همکاری طرف عراقی لایروبی صورت بگیرد که این کار توسط کمیته تشکیل شده در وزارت امور خارجه در حال پیگیری است.

اولویت عراقی ها لایروبی اروند نیست
دریس با اظهار به اینکه اولویت عراقی ها لایروبی اروند نیست، عنوان کرد: نیازمند لایروبی اروند هستیم زیرا بندر خرمشهر به عنوان بندری فیدری و رودخانه‌ای باید با توجه به رشد روزافزون تجارت پذیرای شناورهای بزرگ باشد.

این مقام مسئول  برای لابروبی اروند ابتدا باید در قالب معاهده نامه 1975 الجزایر دفتر سی بی سی (دفتر مشترک هماهنگی ایران و عراق) احیا شود و تصمیم نهایی در این کمیته انجام شود.

دریس در پایان اذعان داشت: امسال 4 هزار میلیارد تومان پروژه در بندر خرمشهر در حال اجراست که بازسازی اسکله های 10 تا 13 بندر خرمشهر، بهسازی پس کرانه‌ای اسکله های 2 تا 7 بندر با اعتبار 69 میلیارد ریال، سیستم اعلام حریق و تعمیر تجهیزات سیستم فیبرنوری است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.