| کد خبر: 82954 |

رشد منفی تخلیه و بارگیری بندر چابهار در سال ۹۴

تین نیوز | مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان از رشد منفی عملیات تخلیه و بارگیری در بندر چابهار در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد.
 

سیاوش رضوانی اظهار داشت: میزان تخلیه و بارگیری کالاها در بندر چابهار در سال 93 به میزان دو میلیون و 100 هزار تن بوده است اما امسال میزان تخلیه و بارگیری کالاها به یک میلیون و 899 تن رسید.

وی با اشاره به کاهش حدود 200 هزار تنی در امر تخلیه و بارگیری در بندر چابهار اظهار داشت: آمارها از 11 درصد کاهش در این تخلیه و بارگیری محمولات حکایت دارد.

رضوانی در ادامه سخنان خود از افزایش 68 درصدی صادرات از طریق بندر چابهار طی یک سال گذشته در مقابل کاهش واردات در این بندر خبر داد.

این مقام مسئول در استان سیستان و بلوچستان یادآور شد: دلیل کاهش واردات در بندر چابهار، خودکفا شدن دولت در تامین غلات به ویژه گندم بوده است.

به گفته مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، امسال با کاهش چشمگیر واردات گندم از طریق بندر چابهار به کشور همراه بودیم.

سازمان بنادر در حفاظت از دریاها ازمحیط زیست پیش گام تر است
وی در ادامه گفته های خود از سفر اخیر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست به چابهار و بازدید ایشان از تاسیسات بندری چابهار خبر داد.

وی اذعان داشت: در این بازدید ایشان بر رعایت حفاظت موارد زیست محیطی در پروژه های توسعه ای بندر چابهار تاکید کردند.

رضوانی اظهار داشت: سازمان بنادر و دریانوردی بر اساس کنوانسیون های موجود و پایبندی به آنها، از سازمان حفاظت محیط زیست در امر حفاظت از محیط زیست دریا و سواحل پیش گام تر است.

مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان همچنین در خصوص وضعیت مرجان های جابه جا شده به منظور اجرای طرح توسعه اسکله شهید بهشتی، یادآور شد: هم اکنون این مرجان ها از وضعیت زیست محیطی بسیار خوبی برخوردار هستند.

وی اذعان داشت: پایش های زیست محیطی به طور مرتب روی این مرجان ها صورت می گیرد که حاکی از وضعیت مناسب آنهاست.

این مقام مسئول در استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: تمام پروژه های توسعه ای بندر چابهار مطابق با رعایت موازین زیست محیطی انجام می شود.

مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد: امیدواریم سال آینده وضعیت مناسب تری در امر تخلیه و بارگیری در بندر چابهار پیش رو داشته باشیم.

لازم به ذکر است، بندر چابهار بعنوان یکی از بنادر مهم در جنوب ایران و در بخش شمالی دریای عمان قرار گرفته است . این بندر بعلت موقعیت استراتژیک و دستیابی به آبهای آزاد بین المللی جایگاه ویژه ای در مبادلات ایران با سایر کشورهای منطقه دارد .

از سوی دیگر این بندر بعلت نزدیکی به کشورهایی نظیر افغانستان ، پاکستان و آسیای میانه ، در آینده ای نزدیک با اتصال به شبکه ریلی کشور اهمیت ویژه ای در ترانزیت کالا به این کشورها خواهد داشت . همچنین بندرچابهار بعنوان تنها بندر اقیانوسی ایران ، یکی از نقاط کلیدی در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان بوده و در کریدور شمال – جنوب نقش مهمی ایفاد خواهد کرد .

این بندر در مسیر ترانزیتی شرق – غرب قرار گرفته و فوریتهای مختلف اقتصادی و جغرافیایی در زمینه ترانزیت و ترانشیب است.

بندر چابهار که در جنوب استان سیستان و بلوچستان واقع شده ، به دلیل استقرار در کنار دریای عمان از دیر باز کانون داد و ستد و تجارت و دریانوردی بوده است .
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.