| کد خبر: 81757 |

وزیر بهداشت:

آمار کشته های تصادفات یک فاجعه ملی است / انتقاد از خودروهای داخلی

تین نیوز | وزیر بهداشت، گفت : آمار تصادفات و كشته های ناشی از آن در كشورمان به یک فاجعه ملی تبدیل شده است.

دکتر سید حسن هاشمی در مراسم اختتامیه پانزدهمین كنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیك، موضوع تصادفات رانندگی را به عنوان مهم‌ترین معضل امروز جامعه مورد آسیب شناسی قرار داد و گفت: آسیب های اجتماعی به اتفاق تصادفات، معضلات مهم امروز جامعه ما محسوب می شوند كه اتفاقاً رابطه تنگاتنگی نیز با هم دارند.

وی افزود: ترافیك، موضوعی است كه با سلامت جامعه مرتبط است و بر شمردن آمار تصادفات و فوتی ها و جراحات ناشی از آن، دردی دوا نمی کند و آنقدر گفته شده كه تكراری به نظر می رسد اما آنچه غیر تکراری و مهم است، موضوع ایمنی ترافیک یا همان ترافیک ایمن است.

هاشمی با اعلام اینكه آمار تصادفات و كشته های ناشی از آن در كشورمان به یك فاجعه ملی تبدیل شده، تأكید كرد: بی توجهی به توانمندسازی مردم از نظر رعایت اخلاق شهروندی و رفتار رانندگی و كم توجهی به موضوع حمل و نقل و زیرساخت های حمل و نقلی، چه از نظر ساخت و ساز راه ها و جاده ها و چه از نظر تولید خودرو، به ایجاد این فاجعه ملی دامن زده است.

آمار بالای مرگ و میر بیماری های غیر واگیردار و تصادفات باعث خجالت است
وزیر بهداشت با اشاره به اینكه خجالت می كشیم در مجامع بین المللی اعلام كنیم سالانه ۱۷ هزار ایرانی در تصادفات کشته می شوند و ۷۵ درصد علل مرگ و میر ایرانی ها، بیماری های غیر واگیر است، ، اظهار كرد: این رقم با احتساب تصادفات به ۹۰ درصد می رسد، در صورتی كه ۸۰ درصد این آمار قابل پیشگیری است و همین امر، باعث خجالت ما در محافل جهانی است.

هاشمی با بیان اینكه افرادی كه در تصادفات جان خود را از دست می دهند، عموماً مردان جوانی هستند كه در سنین مولد قرار دارند، تصریح كرد: در حوزه اجتماعی، وقتی برای نان آور خانواده كه یك تنه، زندگی خود و ۱۰ سر عائله تحت تکفل خویش را تأمین می كند، حادثه غیر قابل جبرانی همچون مرگ یا معلولیت اتفاق می افتد، برای خانواده وی نیز آینده ای غیر قابل پیش بینی را رقم می خورد.

وی با تأكید بر اینكه تصادفات رانندگی، اتفاقی است كه با آسیب هایی همچون شیوع افسردگی و بیماری های روحی، از دست دادن شغل و معیشت و گسترش فقر و تنگدستی در ارتباط است، اضافه كرد: وقتی نان آور خانواده بر اثر تصادف آسیب می بیند، ارتزاق و اساساً زندگی کل اعضای خانواده وی با مشكل جدی رو به رو می شود و این مشكلات در جامعه بر كسی پوشیده نیست.

سالانه دوهزار میلیارد تومان صرف درمان مجروحان و مصدومان تصادفات می شود
وزیر بهداشت با اشاره به این كه در حوزه مجروحان و مصدومان تصادفات و درمان آنها، سالانه حداقل دو هزار میلیارد تومان به صورت مستقیم در كشورمان هزینه می كنیم، اظهار كرد: این در حالی است كه هزینه های ناشی از كار افتادگی و معلولیت افراد در تصادفات، چندین برابر این عدد و رقم است.

هاشمی با بیان اینكه نتایج این كنفرانس باید به سیاست گذاران و قانون گذاران و نیز دولت كه مجری سیاست ها و قوانین است بتواند كمك كند، تصریح كرد: امیدوارم چنان جرأت و جسارتی در مسئولان به وجود بیاید كه بتوانند برای این درد بزرگ به صورت اساسی، چاره اندیشی و به طور ریشه ای، چاره جویی كند.

وی با تأكید بر اینكه اصولاً مشكلات در كشور ما به دو بخش اصلی تقسیم می شوند، ‌اضافه كرد: یكی؛ مشكلاتی است كه با گذر ایام و به تدریج حل و فصل می شود و دیگری؛ مشكلاتی همچون تراكم ترافیك، انبوه تصادفات و آلودگی هواست كه نه تنها با گذر زمان حل نمی شود، بلكه پیچیده تر نیز می شود و كشور باید هزینه بیشتری برای آن پرداخت كند.

چه وسیله ای زیر پای مردم قرارداده ایم که از آنها انتظار داریم تصادف نکنند؟
وزیر بهداشت با اشاره به اینكه حقوق شهروندی لفظ زیبا و عامه پسندی است كه باید به آن عینیت ببخشیم و یكی از راهکارها این است كه تجربیات بشری را در جهت مقابله با انبوه تصادفات و كشته های ناشی از آن به كار بگیریم، اظهار كرد: هر چند وضعیت مان نسبت به سال های قبل بهتر شده كه از این بابت باید از دستگاه هایی همچون پلیس راهور و سازمان صدا و سیما تشكر كنیم اما در مقابل، بابت وضعیت نامناسب راه ها و جاده ها و نیز خودروها نمی دانیم باید از چه كسی تشكر كنیم؟!

هاشمی با بیان اینكه درست است كه در چند سال اخیر در زمینه تلفات تصادفات، سیر نزولی داشته ایم اما از نظر ما یك كشته هم زیاد است، تصریح كرد: البته همه بار مسئولیت تصادفات را نباید به گردن مردم بیندازیم، بلكه باید ببینیم چه وسیله نقلیه ای زیر پای مردم  قرار داده ایم که از آنها انتظار داریم تصادف نکنند و خودمان با این همه منابع در اختیارمان، چقدر فرصت سوزی كرده ایم.

وی در پایان با تأكید بر اینكه باید از قالب حرف و شعار خارج شویم، خاطرنشان كرد: واقعیت این است كه آمار بالای تصادفات به هیچ عنوان قابل قبول نیست و نمره ای منفی در كارنامه مسئولان محسوب می شود، چرا كه كشته شدن هر جوان در تصادفات به منزله سرمایه بزرگی برای كشور است كه از دست می رود و تا جای ممكن، باید تمام توان خود را به كار بگیریم تا از وقوع آن پیشگیری كنیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.