| کد خبر: 80085 |

پرهیزکار خبر داد:

برجام هزینه‌ خرید تجهیزات هواشناسی را تا یک‌سوم کاهش داد

تین نیوز | معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: هر رادار هواشناسی در دوره تحریم‌ها به قیمت ۱۰ تا ۱۱ میلیارد تومان خریداری می‌شد که اکنون با اجرای برجام، هزینه‌های سازمان هواشناسی برای خرید این دستگاه به نصف کاهش یافته است.

داود پرهیزکار در پاسخ به پرسشی درباره توفیق سازمان هواشناسی کشور در خصوص واردات مستقیم و بی‌واسطه تجهیزات هواشناسی در پسابرجام اظهار کرد: از زمان برداشته شدن تحریم‌ها دریچه جدیدی به روی سازمان هواشناسی گشوده شده است چون عمده کار هواشناسی به بخش تجهیزات و سخت‌افزار محدود می‌شود، به خصوص تجهیزات در زمینه سنجنده‌ها و دیده‌بانی جو بالایی زمین که بیشتر ساخت خارج هستند و ما با موفقیت دولت یازدهم در اجرایی کردن توافق با کشورهای ۱+۵ و لغو تحریم‌ها توانستیم هزینه‌های خود را در زمینه واردات این دستگاه‌ها به صورت بی‌واسطه و مذاکره مستقیم با تولیدکنندگان کاهش دهیم.

رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: در دوره تحریم‌ها فشار زیادی بر این سازمان از نظر بودجه‌ای وارد می‌شد؛ به عنوان مثال رادیوسوند (دستگاه‌های سنجنده دما،‌ رطوبت، فشار و سمت و سرعت باد در قطع ۱۰ در ۲۰ سانتیمتر است که با بالن‌های هواشناسی به ارتفاع ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر بالایی زمین فرستاده می‌شوند) یکی از تجهیزات اصلی ماست و روزانه ۱۰ تا ۱۵ دستگاه از آنها را به جوّ پرتاب می‌کنیم. در دوره تحریم‌ها مجبور بودیم آن‌ها را ۲ تا ۳ برابر قیمت واقعی در بازار جهانی و با استفاده از خرید باواسطه تهیه کنیم که در حال حاضر با لغو تحریم‌ها هزینه خرید این دستگاه به نصف تا یک سوم کاهش یافته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین به سامانه‌های پردازشی هواشناسی اشاره و بیان کرد: در دنیا قوی‌ترین سوپرکامپیوترها (ابررایانه‌ها) را در اختیار فعالیت‌های هواشناسانه قرار می‌دهند که ما در ایران به دلیل تحریم‌ها از آنها بی‌بهره بودیم اما با اجرای پسابرجام شرایط خرید این پردازشگرها برای ارتقای دقت و کیفیت پیش‌بینی وضع هوا فراهم شده است.

وی افزود: در بخش تبادل استاد و دانشجو کارشناس نیز شرایط همکاری با کشورهای پیشرفته در زمینه دانش هواشناسی برای سازمان هواشناسی کشور مهیا شده است. همچنین در بخش خرید رادار ما در دوره تحریم ۱۰ تا ۱۱ میلیارد تومان هزینه می‌کردیم اما در دوره لغو تحریم‌ها می‌توانیم با خرید بی‌واسطه از شرکت‌های تولیدکننده خارجی هزینه‌ها را به نصف تقلیل دهیم.

این مقام وزارت راه و شهرسازی با اشاره به برقراری تعاملات سازمان هواشناسی کشور با مراکز جهانی هواشناسی برای در اختیار گرفتن اطلاعات جهانی آب و هوا با اجرای برجام گفت: در دوره‌ای که تحریم بودیم، از امکان برقراری ارتباط با این مراکز به این بهانه که اطلاعات هواشناسی در بخش نظامی هم قابل استفاده هستند، محروم بودیم که با لغو تحریم‌ها، این مراکز بین‌المللی اطلاعات هواشناسی خود را در اختیار سازمان هواشناسی کشور قرار می‌دهند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.