توسعه زیرساختهای فرودگاهی همزمان با نوسازی ناوگان هوایی
تین نیوز | خرید ایرباسها از جمله اقداماتی بود که با انتقادهای زیادی رو به رو شد. یکی از نقدهایی که در این باره مطرح شد آماده نبودن زیرساختهای فرودگاهی کشور برای پرواز هواپیماهای پهنپیکر است.
علی عابدزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواپیمایی کشوری در نشستی با خبرنگاران درباره دریافت خط اعتباری برای خرید هواپیما در دنیا و انتقادهایی که به قرارداد خرید ایرباس شده پرداخت و در این باره به صمت گفت: انتقادهایی که از خرید هواپیماها شده، غیرمنطقی است. افرادی که به خرید این هواپیماها انتقاد کردهاند از صنایع هوایی کشور دور هستند. متاسفانه منتقدان قرارداد خرید ایرباس افراد بیرون از گود صنایع هوایی کشور بودهاند.
وی با بیان اینکه اگر این افراد به صنایع هوایی کشور نزدیک شوند، خودشان متوجه درست بودن این قراردادها میشوند، گفت: یکی از اهداف سازمان هواپیمایی کشوری در این قراردادها استفاده نکردن از خطوط اعتباری دولت بوده و این موضوع به طور کامل در راستای حفظ منافع ملی است. در عوض به جای تامین اعتبار از طریق دولت صاحبان سهام هستند که باید تامین اعتبار کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین افزود: از دیگر نقدها این بود که برخی منتقدان میگفتند خرید این هوپیماها الزامی نداشت. مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که ۳۵ سال پیش جمعیت ایران حدود ۳۰ میلیون نفر بود و ایران در آن دوره بزرگترین ناوگان هوایی دنیا را دراختیار داشت.
وی با بیان اینکه در آن دوره یکی از هواپیماهایی که ایران در اختیار داشت، بویینگ ۷۴۷ بود، گفت: این هواپیما که حدود ۳۵ سال پیش در ناوگان هوایی کشور استفاده میشد، ظرفیت ۵۰۰ صندلی را داشت. پرسشی که اکنون از منتقدان این قرارداد وجود دارد این است که چطور میشود ایران در آن دوره با جمعیت کمتر از نصف شرایط کنونی، نیاز به آن هواپیماها داشت و در شرایط کنونی نیازی به این هواپیماها ندارد؟
رییس سازمان هواپیمایی کشوری به این پرسش که آیا فرودگاهها و زیرساختهای موجود در کشور امکان استفاده از این هواپیماها را ایجاد میکند، پاسخ داد: اکنون در برخی فرودگاههای کشور از جمله فرودگاه امام خمینی(ره) بزرگترین هواپیماها رفت و آمد دارند اما درباره دیگر فرودگاهها موضوع مهمی که وجود دارد این است که باید آنها نوسازی و تعمیر شوند.
وی افزود: نوسازی ناوگان هوایی کشور چند سال زمان نیاز دارد و موضوع مهم در این زمینه آن است که ایران در این دوره میتواند فرودگاهها و دیگر زیرساختهای مورد نیاز صنایع هوایی را تامین کند. امکاناتی که این هواپیماها لازم دارند بهگونهای نیست که ایران توان تامین آنها را نداشته باشد. در این زمینه به جای اینکه ایران خرید هواپیماها را به تعویق اندازد بهتر است زیرساختهای مورد نیاز را با سرعت بیشتری تامین کند.
عابدزاده با اشاره به اینکه تامین زیرساختهای مورد نیاز پیچیده نیست و ایران توان آن را دارد، توضیح داد: نمیتوان در صنایع هوایی از دنیا عقب ماند. باید درنظر داشته باشیم که فناوری صنایع هوایی در دنیا به طور دائمی در حال پیشرفت هستند و باید بر اساس آنها نوسازی در کشور انجام شود.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: یکی از موضوعاتی که محاسبات مالی خرید صنایع هوایی در آن اهمیت دارد این است که باید برآورد مناسبی از زمان مورد استفاده قرارگرفتن هواپیماها انجام شود. در این زمینه باید هزینه هواپیما تا زمانی که میتوان با درنظر گرفتن فناوری روز دنیا از آن استفاده کرد، تامین شود.
وی با اشاره به اینکه قرار نیست هواپیماها ۳۰ سال استفاده شوند، گفت: هواپیماها باید حدود ۱۵ سال مورد استفاده قرار بگیرند و تا زمانی که توجیه اقتصادی دارند در خطوط هوایی کشور فعالیت کنند. در ایران متاسفانه عادت شده که هواپیماها ۳۵ تا ۴۰ سال کار کنند و این کار باعث میشود ناوگان هوایی کشور هیچ وقت بروز نباشد.
عابدزاده با اشاره به اینکه اکنون عمده هواپیماهای ایرانی با فناوری دهه ۸۰ میلادی کار میکنند، گفت: این در حالی است که کل صنایع هوایی دنیا در سال ۲۰۰۰م با تحولی بزرگ رو به رو بود و ایران هنوز نتوانسته از فناوری سال ۲۰۰۰م دنیا هم استفاده کند. اکنون شرکتهای هواپیماساز در دنیا از فناوری سال ۲۰۰۰م هم گذر میکنند.
باری بر دوش دولت نمیگذاریم
رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در بخش هوایی سرمایهگذاری شرکتهای هوایی به چند شکل انجام میشود. زمانی که شرکتهای هواپیمایی وارد بازارهای مالی دنیا میشوند یکی از راههای دریافت خط اعتباری برای خرید هواپیما، پوشش بیمهای است.
عابدزاده درباره دخالت و حضور دولت در پوشش بیمهای توضیح داد: موضوعی که در این زمینه اهمیت دارد این است که در مواردی که قرار است دریافت خط اعتباری برای خرید هواپیما از طریق پوشش بیمهای باشد بیشتر دولتها دخالت میکنند و تضمینهای مورد نیاز از طریق دولتها داده میشود.
وی با بیان اینکه زمانی که خطوط اعتباری که دولتها به بخش داخلی کشورهایشان میدهند باید تضمینهای بینالمللی داشته باشد، توضیح داد: این یکی از مسیرهای تامین خطوط اعتباری است که اکنون سعی میکنیم از این طریق اقدامی انجام نشود.
عابدزاده با اشاره به اینکه در سیاستهای صنایع هوایی نمیخواهیم بار این صنعت بر دوش دولت باشد، گفت: بار این قراردادها باید بر دوش مصرفکنندگان و شرکتهای خصوصی باشد. به این دلیل در بحث خریدهایی که انجام شده، یکی از محورهای گفتوگوی ایران این است که خطوط اعتباری از طرف شرکتهای هواپیمایی و فروشندگان تامین است. در این راه ایران با استفاده از پشتوانه بانکی کشورهای دیگر میتواند به آنچه در قراردادهای صنایع هوایی نیاز دارد، دست یابد.
وی با تاکید بر اینکه این روش در معاملات صنایع هوایی دنیا مرسوم است، درباره تضمین مورد نیاز طرف خارجی توضیح داد: شرکتها و بانکهای خارجی در این روش اسناد مربوط به بدنه هواپیما را به عنوان ضمانت در اختیار میگیرند. هواپیماها دارای شناسنامه هستند و از همین طریق میتوان بدنه هواپیما را به عنوان ضمانت برای طرف خارجی در نظر گرفت.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه این شیوه در دنیا معروف به اجاره به شرط تملک است، گفت: در این روش سرمایهگذاری به طور مستقیم انجام میشود و میتوان گام بزرگی برای صنایع هوایی کشور از این طریق برداشت.
عابدزاده با بیان اینکه یکی از دلایل انتخاب این شیوه برای تامین خطوط اعتباری این بود که از سرمایههای دولت در این زمینه استفاده نشود، اظهار کرد: سرمایهگذاری در حملونقل هوایی مبالغ سنگینی دارد و به این دلیل بازارهای جهانی برای تامین مالی این پروژهها چند راهکار مرسوم در نظر گرفته که بر اساس آن خواسته ایران نیز خواسته مرسوم و قانونی است.
وی درباره عملکرد شرکتهای بیمهای در این زمینه توضیح داد: شرکتهای بیمهای اعتباری را که درنظر میگیرند یا به کشور ما یا به شرکت فروشنده اعتبار میدهند. موضوعی که در این زمینه اهمیت دارد این است که ضمانت مورد نیاز شرکتهای بیمهای علاوه بر بدنه هواپیما میتواند بخشی از مالکیت را هم پوشش دهد اما در هر حالت دولتها در این پروژهها درگیر میشوند و ایران قصد دارد دولت را در این پروژهها به لحاظ مالی وارد نکند.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه این سازمان باید تمام فرآیندهای مربوط به این حوزه را تعریف کند، گفت: موضوعی که در این زمینه وجود دارد این است که شناسنامه هواپیما در کشوری دیگر صادر شده و پس از بازپرداخت اقساط هواپیما به ایران واگذار میشود. این پروژه روند پیچیدهای دارد که مسئولیت بررسی آن به عهده سازمان هوایی کشور است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: سازمان هواپیمایی کشوری اکنون از شرکتهایی که قصد داشته باشند از مسیر مورد نظر این سازمان به تامین و نوسازی صنایع هوایی خود بپردازند، حمایت خواهد کرد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.